یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حضور آیت الله استادی در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: انسان در وهله اول باید ببیند از خودش چه دارد و روحش در چه مرتبه ای از تکامل قرار گرفته است؛ زیرا مادیات، اموال و پست و مقام از انسان جداشدنی هستند؛ به همین خاطر است که با کرامت ترین انسان ها نزد خداوند صاحبان تقوا می باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق در حسینیه امام خمینی (ره) قم به تشریح حدیثی منقول از امام صادق علیه السلام پرداخت و گفت: در کتاب تألیف القلوب مرحوم دیلمی آمده است که روزی یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام ۸ مطلب را به عنوان مطالب یادگرفته از ایشان بیان کرد؛ یکی از آن ۸ مطلب این است که افراد آنچه را که از مال دنیا دوست دارند در نهایت با آمدن مرگ از دست خواهند داد.

وی افزود: بنا به نص صریح قرآن کریم، هرکسی که کمترین کار خیر و یا شری کند نتیجه آن را خواهد دید؛ این یعنی اعمال ما همواره همراه ما هستند و تنها چیزی هم که با انسان به حیات ابدی می رود اعمال اوست.

آیت الله استادی خاطرنشان کرد: انسان در وهله اول باید ببیند از خودش چه دارد و روحش در چه مرتبه ای از تکامل قرار گرفته است؛ زیرا مادیات، اموال و پست و مقام از انسان جداشدنی هستند؛ به همین خاطر است که با کرامت ترین انسان ها نزد خداوند صاحبان تقوا می باشند.

وی به بیان ادامه روایت پرداخت و یکی دیگر از ۸ مطلب آموخته شده توسط شاگرد امام صادق علیه السلام را لزوم پرهیز از اعمال غافل کننده از یاد خدا دانست.

عضو جامعه مدرسین گفت: در این روایت آمده است وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی‏ فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوی‏؛ کسی که ترس از خدا داشت و نفس خود را از هوس ها و هر عملی که او را از یاد خدا غافل می نماید پرهیز داد به طور قطع به بهشت وارد می گردد.

آیت الله استادی تصریح کرد: بهره بردن از مواعظ بزرگان قطعاً بر نفوس مردم مؤثر است؛ این مواعظ موجب تنبّه انسان می شوند؛ زیرا انسان ها هر آنچه خودشان دارند را دوست داشته و عیوب خود را نمی بینند.

وی با اشاره به اینکه هرکسی تلاش می کند تا آنچه نزد وی محترم است را از دستش ندهد، افزود: بر اساس آموزه پنجم این شاگرد امام صادق علیه السلام که می گوید: مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ‏ فَأَحْبَبْتُ‏ الْمُضَاعَفَهَ وَ لَمْ أَرَ أَحْفَظَ مِمَّا یَکُونُ عِنْدَهُ؛ هیچ کسی بالاتر از خداوند برای حفظ محبوب های ما وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین بیان داشت: ۸ اصل بیان شده در این روایت می توانند بیان کننده تمام دین ما باشند؛ زیرا تمام دین به همین مسائل بر می گردد؛ آنچه می تواند انسان را متدین نماید همین حرف هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha