سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام محسنی

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه گیلان با اشاره به روایتی در شأن و منزلت حضرت خدیجه(س) گفت: رسول خدا(ص) فرمود: آن شبی که در معراج بودم، هنگام بازگشت جبرئیل نزد من آمد. به جبرئیل گفتم: ای جبرئیل! آیا حاجتی داری؟ پاسخ داد: حاجت من این است که از طرف خدا و من به خدیجه(س) سلام برسانی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام داوود محسنی، به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س) در جمع کارکنان مدیریت حوزه علمیه گیلان با اشاره به مظلومیت آن حضرت گفت: حضرت خدیجه(س) حقیقتاً مظلومه بودند؛ در برهه‌ای از زمان که به پیامبر(ص) ایمان آورد و با او ازدواج کرد تمام زنان قریش از او فاصله گرفته و رفت و آمد با وی را ترک کردند و گفتند: تو پیشنهاد سران قریش را رد کردی. از در و دیوار مکه کفر می‌بارید از آنجایی که یک فرد ثروتمند بود مورد سرزنش زنان قریش قرار گرفت به حدی این سرزنش و دشمنی و عناد ادامه داشت که در زمان تولد حضرت زهرا(س) او را تنها گذاشتند.

معاون تهذیب حوزه علمیه گیلان در مورد عظمت حضرت خدیجه(س)، گفت: خداوند متعال بارها موقعیت و مقام حضرت خدیجه(س) را از طرق گوناگون آشکار نموده، و از منزلت رفیع او در درگاه الهی پرده برداشته است، مانند سلام خاص الهی به آن حضرت که بارها سلام سفارشی و مؤکّد ربوبی توسط حضرت جبرئیل به محضر خدیجه رسیده است.

حجت الاسلام محسنی با اشاره به روایتی با سند صحیح از طریق بزرگان راویان شیعه اظهار داشت: روایت به این صورت نقل شده است: «عَنْ زُرارة وَحَمْران بنِ أعْیَنْ وَمُحَمَّد بن مُسْلِمْ عَنْ أبی جَعْفَر علیه السلام، قالَ: حَدّثَ أبو سَعید الخِدِری أنَّ رَسولَ الله قال: إنَّ جَبْرَئیلَ أتانی لَیْلَةً اُسری بی فَحینَ رَجَعْتُ قُلْتُ: یا جَبْرَئیلُ هَلْ لَکَ مِنْ حاجَةِ؟ قالَ: حاجَتی أنْ تَقْرَءَ عَلی خَدیجَةَ مِنَ اللهِ وَمِنِّی السّلامَ وَحَدَّثَنا عِنْدَ ذلِکَ أنَّها قالَتْ حینَ لَقِیَها نَبیُّ الله فَقال الَّذی قالَ جَبْرَئیلُ فقالَتْ: إنَّ الله هُوَ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَإلَیْهِ السَّلامُ وَعَلَی جَبْرَئیلَ السَّلامُ؛(بحار الانوار، ج۱۸، ص۳۸۵، ح۹۰) امام باقر(ع) به زراره و حمران و محمد بن مسلم چنین روایت کرد که ابو سعید خدری نقل کرد که رسول خدا(ص) فرمود: آن شبی که در معراج بودم، به هنگام بازگشت جبرئیل نزد من آمد. به جبرئیل گفتم: ای جبرئیل! آیا حاجتی داری؟ پاسخ داد: حاجت من این است که از طرف خدا و من به خدیجه(س) سلام برسانی. و نقل کرد که: چون رسول خدا پیغام جبرئیل را به خدیجه رسانید، خدیجه پاسخ داد: همانا خدا سلام است و سلام ‍و سلامتی از اوست و سلام به سوی اوست و بر جبرئیل سلام باد.»

معاون تهذیب حوزه علمیه گیلان ادامه داد: هر گاه انسانی در پیشگاه الهی از چنان مقامی برخوردار باشد، قطعاً یکی از محبوبترین انسان‌ها در نزد پیامبر خدا(ص) نیز هست.

محسنی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) همیشه از او به نیکی یاد می‌کردند و می‌فرمود: در زمانی که مردم مرا تکذیب می‌کردند حضرت خدیجه(س) مرا تصدیق کرد و ثروت خود را در اختیار دین و اسلام قرار داد.

وی در پایان به جمله‌ای از پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: مثل خدیجه(س) دیگر برای من نیست، حتی پیراهن خود را به رسم کفن به او داد و با دست خود او را دفن نمودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha