پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
خانم بی بی فخری رسولی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه عالی تخصصی سطح چهار حضرت زهرا سلام الله علیها میبد، از برگزاری پنجمین کارگروه تخصصی بررسی طرح‌های اجمالی و تفصیلی رشته تفسیر تطبیقی به صورت مجازی و تصویب آن توسط اعضای کارگروه خبر داد.

خانم بی بی فخری رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، اظهار داشت: پنجمین کارگاه تخصصی گرایش «تفسیر تطبیقی» برای بررسی طرح‌های اجمالی سه طلبه سطح چهار مدرسه علمیه عالی تخصصی حضرت زهرا سلام الله علیها میبد به صورت مجازی و از طریق تالار پژوهشی در سامانه مدرس عصر دیروز برگزار شد.

وی افزود: در این کارگروه حجج اسلام والمسلمین فاکرمیبدی، طیب حسینی، صالح قنادی، اعضای کارگروه، مدیر مرکز و خانم تقی زاده دبیر کارگروه حضور یافتند.

مدیر مدرسه علمیه عالی تخصصی سطح چهار حضرت زهرا سلام الله علیها میبد، گفت: در این کارگروه تخصصی موضوع و طرح اجمالی خانم ها طاهره حاجی رحیمی، افسر قاسمی و مریم السادات قبله و طرح تفصیلی خانم زهرا عسکریه زین الدینی از طلاب سطح چهارگرایش تفسیر تطبیقی بررسی شد.

خانم رسولی تصریح کرد: ابتدا پس از بررسی طرح اجمالی رساله خانم طاهره حاجی رحیمی با موضوع«تحلیل و بررسی کاربست های قاعده معاشرت به معروف در روابط زوجین با تأکید بر چالش آن با قاعده قوامیت از منظر فریقین»بنا بر نظر اساتید کارگروه موضوع بحث چالشی و به روز بیان شد ولی به علت طولانی بودن عنوان رساله بعضی از وازه ها باید حذف شود.

وی، ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان این جلسه، بهتر است موضوع به «تحلیل قاعده معاشرت به معروف و قوامیت در روابط زوجین از نگاه فریقین» تغییر یابد و تعارض دو قاعده معاشرت به معروف و قوامیت محور بحث رساله قرار گیرد.

مدیر مدرسه علمیه عالی تخصصی سطح چهار حضرت زهرا سلام الله علیها میبد، گفت: در ادامه طرح اجمالی خانم افسر قاسمی با موضوع«ارتباطات درون خانواده با تکیه بر وظایف فرزندان نسبت به یکدیگر از دیدگاه قران و روایات» بررسی و اساتید از امتیازات این پایان نامه را انتخاب موضوع رساله تربیتی و خانواده و نیز انتخاب استاد راهنمای آن دانستند.

خانم رسولی تصریح کرد: برای افزایش ارزش محتوایی رساله خانم قاسمی علاوه بر وظایف به حقوق نیز پرداخته شود و تصویب طرح اجمالی منوط به ارائه طرح تفصیلی مناسب است و طلبه باید روی مصادیق و آیات تأمل خاص داشته باشد .

وی سومین طرح مورد بررسی در کارگروه را طرح اجمالی خانم مریم سادات قبله با موضوع «بررسی تطبیقی حقوق زن، در اسلام و کنوانسیون رفع همۀ اشکال تبعیض علیه زنان، با محوریت تفسیر تسنیم» بیان کرد .

خانم رسولی تصریح کرد: اساتید کارگروه این موضوع را گسترده خواندند و انتخاب عنوان «رفع کنوانسیون» برای سطح چهار را چندان جالب ندانست و تأکید کرد: این موضوع محدود به تفسیر خاصی نشود و به جای بررسی تطبیقی حقوق زن در اسلام، «حقوق زن در قرآن» با تأکید بر تفاسیر معاصر شیعه کارشود.

وی ادامه داد: با توجه به این که موضوع طرح اجمالی خانم قبله گسترده است اساتید تأکید کردند تا طلبه در عرصه خانوادگی«مادری و همسری» وارد شود و در پایان با نظر اساتید، موضوع رساله به«تحلیل انتقادی کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان بر اساس آموزه های قرآنی»تغییر یافت.

مدیر مدرسه علمیه عالی تخصصی سطح چهار حضرت زهرا سلام الله علیها میبد، اظهار داشت: در پایان طرح تفصیلی خانم زهرا عسکریه زین الدینی با موضوع«بررسی تطبیقی قصه حضرت آدم با تکیه بر روش تفسیر عقلی مفسران معتزله، ماتریدیه و شیعه» مورد بررسی قرار گرفت.

خانم رسولی افزود: بنا بر نظر اساتید کارگروه این طرح اجمالی شناخته شد زیرا در ساختار طرح وجوه اشتراک و افتراق آورده نشده است و اشکال دیگر آن در عنوان موضوع قصه حضرت آدم (ع) مطرح شده در حالی که سئوالات فرعی تحقیق به سراغ سه بحث کلامی عصمت، خلافت و آفرینش رفته ولی قصه حضرت آدم (ع) خیلی گسترده است و مباحث دیگری نیز دارد.

وی تصریح کرد: نشانه های تطبیق در فصول رساله آشکار نیست، چون مسأله نمادین بودن قصه آدم(ع) یا واقعی بودنش مطرح نشده است و منابع آن باید تخصصی راجع به قصه حضرت آدم (ع) باشد و نیز این طرح باید توسط طلبه اصلاح و در جلسه بعدی مورد ارزیابی قرار گیرد .

برپایه این گزارش، این کارگروه به مدت دو ساعت به طول انجامید و اساتید مصوب نمودند تا در جلسات بعدی قبل از تشکیل جلسه رزومه اساتید جدید راهنما و مشاور به کارگروه ارسال شود و نیز مصوب شد دوره آموزشی « متغیر های مسئله و چارچوب در طرح تفصیلی» برای آشنایی طلاب برگزار شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha