دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام حسن مجتبی

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: یکی از مهمترین ویژگی های اخلاقی امام حسن(ع) کرامت خلق است که این روزها باید به عنوان الگوی عملی باشد که کریمانه با جوانان برخورد کنند چرا که امروزه دشمنان در فضای مجازی در حال تضعیف بنیان های خانواده هستند.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرگزاری حوزه اظهار داشت: این امام همام ویژگی های خاصی داشتند که آیات قرآنی مستقیم با شان ایشان یا در جمعی کخ بودند نازل می شد در سوره نور آیه۳۵ آمده است: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ ۖ: خدا نور (وجودبخش) آسمانها و زمین است، داستان نورش به مشکاتی ماند که در آن روشن چراغی باشد. در اینجا مشکاةٍ حضرت زهرا(س)، زجاجه امام حسن(ع) و مصباح امام حسین(ع) است.
استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: این امام همام در دوران کودکی هفت سال با پیامبر و مدت قابل توجهی با امام علی(ع) در بعضی از پیمان ها شرکت کرده و جایگاه ویژه ای داشتند.
وی با اشاره به صفت کریم بودن و حسن خلق بیان داشت: کریم بودن صفت خاصی است کسی که بدی های دیگران را نبیند از این رو حضرت کرامت اخلاقی به حدی زیاد داشتند در مقابل کسانی که به ایشان جسارت می کردند با محبت و آرامش افراد را به صبر دعوت می کردند و همین رافت ایشان باعث گرایش افراد به دین اسلام می شد.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: شیعه بودن در یک معنا و حب قلبی اطاعت عملی داشتن است که باید از سیره این امام درس گرفت و پدر و مادران نیز قوه جاذبه داشته باشند اکنون استکبار جهانی و منحرفان سیاسی پشت قضیه هستند تا فاصله فکری و اخلاقی بین فرزندان و پدر و مادران بیاندازند، نگذاریم دشمنان نسل جوان را از ما بگیرند از این رو امام حسن(ع) الگوی کامل الهی با کرامت اخلاقی و حسن خلق هستند.
وی به حسن خلق امام حسن(ع) و مدارایش با دوستان و دشمنان اشاره کرد و گفت: زندگی با زنی که قاتل او بود یکی از مهمترین درس هاست اکنون اختلاف بین زن و شوهر برای مسائل بی مورد و بی ارزش آمار در دادگاه ها بالا رفته است که به خاطر ناهنجاری های اخلاقی است.
حیدری مجد گفت: دشمن با تمام وجود برای از هم پاشیدن نظام خانواده برنامه دارد، به خاطر شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در شرایطی هستیم که سختی ها دیده می شود باید تاسی از اهل بیت داشته باشیم و با شناخت بیشتر بر روی فضائل اهل بیت، زندگی خود را با آنها تطبیق دهیم.
وی به موضوع صلح در زندگانی امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: امروز یکی از مباحثی که دستاویز منحرفان قرار گرفته مذاکره است، شرایط سیاسی زمان این امام همام با شرایط امام حسین(ع) فرق داشت، در زمان امام حسن(ع) معاویه به دنبال مقام شخصیت خود بود و خود را فردی معتقد به احکام دینی نشان می داد و با دین مقابله نمی کرد اما در زمان یزد شرایط به گونه بود که وجود امام برای حفظ دین مشقت ها کشیدند تا اصل دین حفظ شود این مذاکره و صلح برای حفظ دین بود.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: شرایط قیام برای امام حسن(ع) نبود و فرزندان امام نوجوان و کودک بودند، اقتدار مالی نداشتند، یاران ناب و خالص نبودند، از این رو مجبور شد برای حفظ اصل دین، صلح را بپذیرد اما در زمان امام حسین(ع) اساس دین در خطر بود از این رو زمان امام حسن(ع) با امام حسین(ع) متفاوت بود ضمن اینکه نوع مبارزه و شهادت امام حسن(ع) جانکاه تر از امام حسین(ع) بود اما بعضی از افراد که جاهل به شناخت ایشان هستند.
وی تاکید کرد: امروز با دشمنی روبرو هستیم به نام صهیونیست و استکبار جهانی که باعث شده است تا نسل جوان به ارزش های دینی بی تفاوت شود، امروز با چنین دشمنی روبرو هستیم که مذاکره و مصالحه نخواهیم داشت، امروز در فضای مجازی و ماهواره خیلی خوب توانسته اند جوانان را تحت تاثیر قرار دهند.
حیدری مجد خاطر نشان کرد: وجود امام حسن(ع) در جایگاه های مختلف برای ما درس است که مهمترین بخش های زندگانی ایشان امروز برای ما تقوا، صبر و اخلاق، از عبادت، گریه ، خوف، بخشش و زهد ایشان است.
وی به بخشش امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان بارها حج پیاده رفته اند و اموال خود را بخشیدند، شرایط کرونایی امروز اقتضا می کند تا دست افتادگان را در حد وسع خودمان بگیریم.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: حلم، امر به معروف و نهی از منکر،نصیحت های این امام همام و خوف و رجا هنگام تلاوت حاصل می شد، می تواند بهترین الگوی ما باشد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha