چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
عراق

حوزه/ محمد صادق الهاشمی تحلیلگر عراقی طی یادداشتی نوشت: در حقیقت اسرائیل و ترکیه در حال اجرای اهداف استراتژیک امنیتی و اقتصادی خود در منطقه هستند و نیازی به توضیح نیست که ایران هدف اصلی این اهداف استراتژیک است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، طی روزهای گذشته، ارتش ترکیه در مناطق استراتژیک شمال عراق، دست به حملات هوایی کوبنده ای زد و درگیری با نیروهای پ.ک.ک به اوج رسیده است. در همین راستا "محمد صادق الهاشمی" تحلیلگر عراقی طی یادداشتی به بررسی جوانب مختلف این اقدام نظامی پرداخته است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

در پی حملات ترکیه به مناطق شمالی عراق همزمان با تاسیس پایگاه ها و پادگان های متعدد و بمباران و موشک باران و عملیات های دستگیری و به آتش کشیدن روستاهای کُردنشین، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی در مورد جوانب مختلف این حملات نکاتی ذکر کرده اند. به خصوص اینکه عملیات نظامی ترکیه پس از سفر مسرور بارزانی به آنکارا و پس از آن به اروپا شدت یافته است.

لذا در این یادداشت به مهمترین نکات و ابعاد این حملات اشاره می کنیم:

۱. هدف ترکیه ایجاد مقرهای مشترک و امن برای خود در عراق و باز پس گرفتن بخش هایی از خاک ترکیه است که طبق توافقنامه هایی در اوائل قرن گذشته از دست داده است.

۲. ترکیه پس از هر حمله پایگاه های جدیدی تاسیس کرده و مناطق مهمی را اشغال می کند. در حال حاضر مساحت های اشغال شده توسط نیروهای ترکیه در حدود (۲۵۰) کیلومتر مربع تخمین زده می شوند.

۳. اکثر مناطق مورد هدف ترکها در عراق و سوریه، میدان های نفتی و گازی یا مناطق ارتباطی استراتژیک در نقشه ی راه های تجاری جهانی است. لذا به نظر می رسد یکی از اهداف مهم این حملات، مقابله با پروژه ی بین المللی چین (کمربند و راه) و کانال خشک است. زیرا ترکیه تصمیم دارد اقتصاد عراق و منابع انرژی آن (نفت و گاز استان های نینوا و کرکوک) را کنترل کند و مسیر انتقال انرژی جایگزین گاز روسیه به اروپا و اسرائیل را تامین نماید. به همین دلیل مسرور بارزانی در لندن تاکید کرد که آمادگی تامین گاز اروپا به جای روسیه را دارد.

۴. ایجاد پایگاه های جاسوسی به نفع اسرائیل علیه ایران و عراق. زیرا اربیل نشان داد که به تنهایی قادر به حمایت و حفاظت از مقرهای موساد نیست.

۵. ترکیه مناطق تحت نفوذ خود را به سمت سنجار توسعه خواهد داد تا مسیر اقتصاد جهانی (کمربند و راه) را قطع کند و آن را به اربیل و خاک ترکیه منتقل کند. به خصوص پس از توافقنامه ای که توسط الکاظمی و اردوغان امضا شد و طبق آن مقرر شد که سنجار توسط اربیل اداره شود.

۶. محاصره ی حشد الشعبی و ایجاد یک جبهه ی مشترک (ترکیه ـ کردها ـ اسرائیل) برای مقابله با نیروهای حشد الشعبی.

۷. ایجاد پایگاه های امن برای داعش و عناصر تروریستی دیگر و عناصر بعثی برای مقابله با شیعیان عراق.

۸. این عملیات به گفته ی «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه باهماهنگی و کمک و موافقت دولت مرکزی عراق و با پشتیبانی حزب دموکرات و پاراستن انجام می شود. لذا به نظر می رسد که یک نقشه ی غیر علنی امنیتی بر علیه عراق در جریان است.

۹. اکثر منابع تاکید می کنند که بسیاری از مقامات عراقی به دلیل داشتن سپرده های بانکی نجومی در ترکیه، امکان اعتراض به این حملات را ندارند.

۱۰. اهداف ترکیه بسیار فراتر از تعقیب عناصر حزب کارگر است. در حقیقت اسرائیل و ترکیه در حال اجرای اهداف استراتژیک امنیتی و اقتصادی خود در منطقه هستند و نیازی به توضیح نیست که ایران هدف اصلی این اهداف استراتژیک است. در این راستا یک محور و جبهه ی ترکی ـ سنی ـ کردی در مقابل محور مقاومت (ایران ـ عراق ـ سوریه) ایجاد خواهد شد.

۱۱. پس از حکم دادگاه فدرال عراق در مورد ممنوعیت تجارت نفت و گاز توسط اربیل، اربیل برای مقابله با دولت مرکزی عراق راهی به جز توافق با ترکیه و اروپا و آمریکا نداشت.

۱۲. مسرور بارزانی در لندن از طرح «کنفدرالی» صحبت کرد که نوعی جدایی است. لذا کارشناسان سیاسی معتقدند اشغال عراق توسط ترکیه با حمایت پارتی، به معنای تاسیس یک حکومت نفتی کُردی زیر سایه ی ترکیه است تا اقلیم کردستان تا حدودی از دولت مرکزی رها شود و از طریق ترکیه به اروپا و اسرائیل وصل گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha