یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1020912
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
پویش «ستاره‌های زمین»

حوزه/ هنگامی که در راهروهای غرفه‌های نمایشگاه می‌گردم تا برنامه‌های قرآنی گوناگون، تابلوهای هنری و یا آثار مکتوب قرآنی را ببینم چشمم به غرفه‌ای کاهگلی می‌خورد و نگاهم به کاشی آبی رنگی می‌افتد که روی آن نوشته: «ستاره‌های زمین؛ با هم قرآن بخوانیم».

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلی امام خمینی (ره) پس از طی دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا در حال برگزاری است و هر کدام از موسسه‌ها و نهادهای قرآنی کوشیده‌اند که غرفه‌های خود را به شکلی زیبا بیارایند تا نگاه بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند.

هنگامی که در راهروهای غرفه‌های نمایشگاه می‌گردم تا برنامه‌های قرآنی گوناگون، تابلوهای هنری و یا آثار مکتوب قرآنی را ببینم چشمم به غرفه‌ای کاهگلی می‌خورد و نگاهم به کاشی آبی رنگی می‌افتد که روی آن نوشته: «ستاره‌های زمین؛ با هم قرآن بخوانیم».

با ذوقی سرشار از کنجکاوی قدم به درون خانه‌ می‌گذارم. گویی به تاریخ گام گذاشته‌ای و به سال‌های دهه ۴۰ یا ۵۰ رفته‌ای. حوض با فواره کوچکی که آب درونش می‌جوشد در وسط حیاط خانه حس وصف‌ناپذیری به تو می‌دهد، چشمت به هندوانه‌ای می‌افتد که وسط آب چرخ می‌خورد، چه بسا این هندوانه را برای افطار در آب انداخته‌اند تا خُنک بماند.

دور تا دور حیاط تخت‌هایی را به سبک قدیم چیده‌اند تا بازدیدکنندگان دمی بیاسایند و بیشتر با این فضای هنری قرآنی آشنا شوند. گلدان‌های شمعدانی به رنگ صورتی و سفید روح هر رهگذری را نوازش می‌دهد و او را ترغیب می‌کند ساعت‌ها بنشیند و ذهنش به سال‌هایی برود که جلسه‌های قرآن‌خوانی در خانه‌ها برگزار می‌شد و از روزگار آپارتمان‌نشینی خبری نبود و با چه صفا و صمیمیتی در هر منطقه یا کوچه و خیابان جلسه‌های قرآن‌خوانی برگزار می‌شد. پس از جلسه‌ها در کنار حوض آب، چای با سماور ذغالی می‌چسبید و خستگی را از تن می‌زدود.

دلم می‌خواهد اتاق‌هایی که هر کدام نام ویژه خود را دارد، ببینم. وارد اولین اتاق می‌شوم. وسط اتاق کرسی چیده‌اند و روی آن را با ترمه‌ فیروزه‌ رنگی کشیده‌اند. سینی چای با استکان‌های کمر باریک نیز روی کرسی به سبکی زیبا چیده شده است. در این اتاق کودکان و نوجوانان کنار هم روی زمین می‌نشینند و قرآن می‌آموزند.

سردر اتاق همجوار آن نوشته است: «بفرمایید روضه»؛ دور این اتاق پشتی‌هایی چیده‌اند و در طاقچه‌ای به شکل تهران قدیم، چراغ گردسوز گذاشته‌اند. یکی از تابلوهایی که به دیوار آویخته‌اند نظرم را جلب می‌کند: «منزل سادات مومنی و سنت روضه مادر» مشخص است که از آن خانه‌هایی بوده که دهه ۵۰ در آنجا روضه برگزار می‌شده است. این اتاق ویژه بانوانی است که می‌خواهند به شکل نمادین در روضه شرکت کنند. چیدمان این اتاق به گونه‌ای است که چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود می‌کشد. بازدیدکنندگان دوست دارند بیایند و در این فضای هنری عکس بگیرند.

حجت‌الاسلام امین شغلی؛ دبیر پویش ستاره‌های زمین می‌گوید: تبیین و ترویج جلسات خانگی قرآن کریم که در دهه ۶۰ و ۷۰ باعث به‌وجود آمدن ستاره‌های جهانی در زمینه‌های تخصصی قرائت و حفظ قرآن کریم شد به همت جوانان قرآنی کشور یکسال است دوباره ایجاد شده تا به وسیله این جلسات، شاهد بروز ستاره‌هایی از نسل دهه ۸۰ و ۹۰ باشیم.

وی درباره غرفه جلسات خانگی قرآن در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ادامه می‌دهد: دلیل نامگذاری این بخش به «ستاره‌های زمین» به دلیل یک حدیث نبوی است. پیامبر(ص) فرمودند: خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت می‌شود، مثل ستاره برای اهل آسمان می‌درخشد.

دبیر پویش ستاره‌های زمین بیان می‌کند: ما با تأسی به سنت نبوی(ص) و جلسات خانگی که خیلی مورد تاکید بوده، پویشی را با عنوان جلسات خانگی قرآن راه‌اندازی کردیم و امسال هم در ماه رمضان پویش «ستاره‌های زمین» را در دست اجرا داریم که جلسات خانگی قرآن را ترویج می‌کند. در این بخش سعی کردیم مراجعه‌کنندگان را با یک دورهمی قرآنی آشنا کنیم، از این‌رو، با ابزارهای هنری و ‌سایر ابتکارات، فضاسازی را انجام داده‌ایم تا مراجعه‌کنندگان با یک فضای نوستالوژیک روبه‌رو شوند.

امین شغلی تأکید می‌کند: یکی از مهم‌ترین بخش‌های ما که ویژه جلسات خانگی قرآن است به کودکان و نوجوانان مربوط می‌شود. همچنین یک تئاتر خیابانی اجرا می‌کنیم که به مقتل الشهدای فاطمیه قم‌ می‌پردازد. این واقعه برای ۱۸ بانوی سیده شهیده در پی بمباران صدام رقم خورد، آن هم درست زمانی که این شهدا در روضه خانگی بودند.

وی می‌گوید: از دیگر برنامه‌های این غرفه، برگزاری جلسات سنتی در اتاق‌های تعبیه شده با حضور استادان برجسته قرآنی است؛ افزون بر این، در این غرفه اقلام مورد نیاز برای برگزاری جلسات خانگی قرآن نیز عرضه می‌شود.

دبیر پویش ستاره‌های زمین افزود: شرایطی هم برای عکاسی علاقه‌مندان فراهم شده که می‌توانند عکس‌های خود را در فضای مجازی منتشر و ‌در مسابقه‌ای که در همین راستا برگزار کردیم، شرکت کنند.

بخش جلسات روضه خانگی به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد پویش جلسات خانگی قرآن کریم در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم راه‌اندازی شده است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

منبع: ستاد خبری نمایشگاه قرآن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha