شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ مدرّس و پژوهشگر سواد رسانه گفت: در شرایط کنونی بیش از پیش نیازمند هوشمندی و مدیریت هدفمند در تولید و ارائه محتوای رسانه ای هستیم.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در روزگار کنونی، نمی توان مخاطبان را از دریافت محتواهای رسانه ای و فرهنگی منع کرد، اظهار داشت: متأسفانه در سال های اخیر، رسانه ملی آن طور که باید و شاید محتوای قوی و جذاب به خصوص در زمینه سریال نداشته و این در حالی است که مخاطب معطل صداوسیما نمی شود و با یک کلیک به جذاب ترین محتواهای رسانه ای و فرهنگی به راحتی دسترسی پیدا می کند.

وی افزود: این نکته مهم را باید در نظر داشت که اساساً مخاطب به دنبال محتوای جذاب است که این مساله با محتوای فاخر فرق می کند، کما این که بسیاری از سریال های شبکه نمایش خانگی شاید برای مخاطب جذاب باشد اما فاخر به معنای این که مروج فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد، نیست.

معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو-ایران همچنین گفت: متأسفانه در حال حاضر از حیث محصولات رسانه ملی، سبد مصرف خانواده ها چندان پر نیست و رقبای صدا و سیما شاید مدعی نباشند که تولید محتوای فاخر می کنند اما ایجاد جذابیت و گاه فریبندگی، اوقات فراغت مخاطب خود را پر می کنند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر دکتر جبلی بیان داشت: در عین این که ایراداتی به محتوای محصولات و از جمله سریال های شبکه نمایش خانگی وارد است اما از این سو باید بررسی شود که اگر می گوییم مثلاً از آن محصولات استفاده نشود، ما در مقابل چه مابه ازایی به مخاطب امروزی داده ایم؛ مخاطبی به هر حال در عصر و دوره محتواهای گوناگون و رنگارنگ قرار دارد و معطل ما برای دریافت محتوای خود هم نمی شود.

نصیری خاطرنشان کرد: از این نکته هم نمی توان غافل شد که وقتی فرهنگ سرمایه داری و رویکرد تجاری در حوزه فرهنگ غالب می شود نمی توان توقع داشت که لزوماً منافع مخاطب حفظ شود بلکه در این جا عمدتاً منافع سرمایه گذاران و سازندگان آثار مدنظر قرار می گیرد، کما این که در سینمای گیشه نیز شاهدیم بعضاً محصولات پرطرفدار حاوی هر پیام و محتوایی ولو مبتذل و نامناسب هستند.

این پژوهشگر و مدرس سواد رسانه ادامه داد: واقعیت آن است که ما در عرصه تولید و ارائه محتوای رسانه ای و فرهنگی به شدت نیازمند استراتژی قوی و برنامه ریزی هدفمند و هوشمندانه هستیم و از سویی می بایست به اصول مهم ذائقه شناسی و مخاطب شناسی توجه داشته باشیم.

وی بیان داشت: همچنین ما در عرصه رسانه و فرهنگ نمی توانیم مدعی شویم که صددرصد پایبندی به ارزش ها وجود دارد ولی حداقل می توانیم محتوایی داشته باشیم که کمترین ضرر را برای مخاطب از حیث سبک زندگی و پیام فرهنگی داشته باشد و لذا در این خصوص نیاز به بازیگران هوشمند و صاحب ایده و میدان دادن به جوانان متعهد و کاربلد هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha