شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعرافی و پاپ

حوزه/ داودی گفت: ورود رهبر مسیحیت کاتولیک در یک موضوع در تمام جهان می تواند تأثیر بگذارد و فایده این کار برای مطرح کردن برخی مواضع از بلندگوی مسیحیت است که حتی اگر در نهادهای بین المللی تأثیری نگذارد اما می تواند به جان مسیحیان جهان بنشیند که همین امر در این دیدار باعث شد پاپ نسبت به مسیحیت تبشیری که در ایران تبلیغ می شود موضع منفی بگیرد و این امر یکی از دستاوردهای سفر آیت الله اعرافی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علیرضا داودی تحلیلگر بین الملل طی گفت و گویی در خصوص سفر آیت الله اعرافی به واتیکان و دیدار با پاپ گفت: وقوع چنین دیدارهایی میان بزرگان ادیان به خصوص فردی در قامت آیت الله اعرافی چند ویژگی دارد که مهم ترین آن جایگاه حوزه را در قامت یک بازیگر بین الملل بالا می برد و همچنین پیام صلح مذهب تشیع و جمهوری اسلامی را به تمام جهان می رساند.

وی افزود: پاپ در این سفر بر همکاری حوزه های علمیه و واتیکان تأکید کرد که فایده این سفر را نشان داد و بر تشکیل دفتر همکاری های مشترک میان حوزه علمیه و واتیکان نیز توسط پاپ تأکید شد.

* مخالفت پاپ با تبلیغ مسیحیت تبشیری از دستاوردهای سفر آیت الله اعرافی است

این فعال عرصه بین الملل گفت: ورود رهبر مسیحیت کاتولیک در یک موضوع در تمام جهان می تواند تأثیر بگذارد و فایده این کار برای مطرح کردن برخی مواضع از بلند گوی مسیحیت است که حتی اگر در نهادهای بین المللی تأثیری نگذارد اما می تواند به جان مسیحیان جهان بنشیند که همین امر در این دیدار باعث شد پاپ نسبت به مسیحیت تبشیری که در ایران تبلیغ می شود موضع منفی بگیرد و این امر یکی از دستاوردهای سفر آیت الله اعرافی است.

داودی گفت: پاپ با مسیحیت تبشیری موضعی منفی داشت که نشان می دهد این سبک کاری که استکبار جهانی در ایران صورت می دهد مورد تأیید مسیحیت رسمی نیست.

وی با اشاره به موج اسلام هراسی در دنیا گفت: چیزی که در این قضیه باید مورد توجه قرار گیرد این است که اختلاف اسلام و مسلمانان هیچگاه با مسیحیت نبوده اما استکبار تلاش دارد اسلام را در مقابل دین بزرگ غرب قرار دهد و تقابل شرق و غرب را تقابل اسلام و مسیحیت مطرح کند و این پیام رهبر انقلاب و واکنش پاپ نشان می‌دهد هیچ اختلافی با مسیحیت نداریم.

این تحلیلگر عرصه بین الملل اظهار داشت: آیت الله جوادی پیش از سفر آیت الله اعرافی تأکید کرد که مسیحی واقعی با مسلمان واقعی اختلافی ندارند؛ جدای از سلامی که به پاپ ابلاغ شد سخنانی در خصوص مسأله فلسطین و یمن مطرح شد که پاپ تأکید کرده دیدگاه رهبر ایران مورد تأیید است.

داودی اظهار داشت: شاید این اقدامات به منجر به تشکیل نهادهای بین المللی و شکل گیری یک ساختار بین المللی نشود و نهادهای فعلی تحت تأثر استکبار قرار دارند شاید تأثیر نپذیرند اما تحرکات اجتماعی و حرکت های فعالین بین المللی که حاکی از دوستی اسلام و مسیحیت باشد و به یک رویه بین المللی تبدیل شود قابل دستیابی است که اولین قدم آن ایجاد نهادهای مشترک میان واتیکان حوزه است.

وی با اشاره به ظلم سعودی در یمن افزود: تلاش شده جنگ یمن اختلاف میان مسلمانان تعریف شود تا مسیحیت ورودی نداشته باشد و مسیحیت آمریکایی هم ورودی به صورت ناجی گرایانه باشد اما اگر مسیحیت کاتولیک پاپ وارد شود این نقشه را به هم می زند و نشان می دهد که حوادث یمن از جنبه انسانی است و مشخص خواهد شد ظلم به مردم یمن ناشی از سلطه و خواسته استکبار جهانی است.

داودی ادامه داد: ورود پاپ به قضیه یمن می تواند جایگاه مسیحیت و جلوگیری از دخالت دیگر کشور را هم پر رنگ کند به این معنا که اگر پاپ بتواند مانند دیگر پاپ های پیش از خود برای خاموش شدن شعله های جنگ ورود داشته باشد می تواند همپای مسلمانان از طریق افکار عمومی از ورود کشورهای دیگر و حمایت تسلیحاتی از سعودی جلوگیری داشته باشد.

وی با اشاره به طرح مسأله فلسطین در دیدار آیت الله اعرافی با پاپ فرانسیس گفت: استکبار جهانی تلاش دارد اختلاف ها را مذهبی نشان دهد و ورود دیگر مذاهب به خصوص مسیحیت کاتولیک می تواند این دوقطبی را به هم بزند و جلوی ظلم گرفته شود و حقانیت جریان مقاومت مشخص شود؛ در کشور های اروپایی کشور جریان هایی هستند که مخالف اشغالگری اسرائیل هستند که در حمایت از جریان مقاومت فعالیت ویژه ای دارند.

داودی ادامه داد: گروه های مردمی ضد صهیونیستی در دانشگاه های غرب فعال هستند و همچنین در آمریکای لاتین هم در حمایت از فلسطین مؤثر بودند که اگر سرزمین واتیکان در قضیه فلسطین ورود کند تأثیرات و القائات رسانه ای آمریکا را دچار مشکل می کند.

وی در پایان گفت: زمینه هایی وجود دارد که حوزه علمیه می تواند جدای از جمهوری با واتیکان وارد فعالیت مستقل شود و برنامه های مستقلی را همراهی کند تا از دل این برنامه ها کمکی برای مردم فلسطین حاصل شود.

منبع: رسا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha