شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
یونان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

یونان به حالت آماده باش درآمد

با تشدید تنش‌ها، نیروهای مسلح یونان در دریای اژه شرقی در حالت آماده باش قرار گرفتند. مقامات یونانی گفته اند که حالت آماده باش نیروها در واکنش به افزایش تحرکات توسط ترکیه صورت گرفته است. منابع ارشد وزارت دفاع یونان می‌گویند اطلاعات نظامی آنها حاکی از آن است که شاید یونان از سوی همسایه خود ترکیه با تهدیداتی مواجه شود. یونان و ترکیه به عنوان دو متحد ناتو حفاری‌هایی را در حوزه نفت و گاز در بخش‌های مورد مناقشه دریای اژه و مدیترانه دنبال می‌کنند و در این زمینه با هم در حال رقابت هستند. همچنین گفته شده که افزایش ناگهانی جریان پناهجویان از مبدا ترکیه به یونان ممکن است یکی از دلایل تنش‌ها میان دو کشور باشد. پیشتر نیز وزیر دفاع ترکیه اعلام کرده بود که نیروی هوایی این کشور آماده است تا به هر گونه اقدام یونان در نقض حریم هوایی خود پاسخ دهد. خلوصی آکار همچنین گفت: نیروی هوایی ترکیه در حالت آماده باش جنگی قرار گرفته و آماده است تا در صورت نقض حریم هوایی خود از سوی یونان، بلافاصله واکنش نشان دهد. ترکیه در سال ۲۰۲۰ مطالعات لرزه نگاری را در منطقه‌ای از شرق مدیترانه آغاز کرد که یونان آن را منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند. پس از آن ارتش یونان در حالت آماده باش قرار گرفتند.

منبع:مهر

پاپ پیام رهبر انقلاب را تایید کرد

پاپ فرانسیس در پاسخ به پیام رهبر انقلاب گفت: «سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند را قبول داریم» آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در ملاقات با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک، پیام رهبر انقلاب را به وی ابلاغ کرد. مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار با پاپ گفت: «پس از اینکه رهبر انقلاب از سفر بنده مطلع شدند، به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباطتان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده‌اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و بویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید. رهبر انقلاب انتظار دارند که در دفاع از مردم فلسطین اقدام شود و حل آن بر اساس آرای مردم و انتخابات میان همه مردم اصیل و فلسطینیان اعم از پیروان همه ادیان نظام حاکم بر فلسطین شکل بگیرد.» پاپ فرانسیس نیز، در پاسخ به این پیام رهبر انقلاب خطاب به آیت‌الله اعرافی گفت: «سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند را قبول داریم.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اردوغان غول های اروپا را به حمایت از تروریسم متهم کرد

رئیس جمهور ترکیه طی یک سخنرانی در پارلمان این کشور، فرانسه، آلمان و هلند را به حمایت از تروریست متهم کرد.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت: فنلاند و سوئد تنها کشورهای اروپایی نیستند که از تروریست ها حمایت می‌کنند بلکه کشورهای دیگر اروپایی هم در این قضیه متهم هستند. اردوغان در سخنرانی خود فرانسه، آلمان و هلند را به حمایت از گروه‌های حزب کارگران کردستان (PKK) متهم کرد و کمک به این گروه‌ها را حمایت از کودتای سال ۲۰۱۶ در ترکیه دانست. اردوغان به احتمال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو اشاره کرد و گفت سازمان ناتو یک سازمان امنیتی است و از گروه‌های تروریستی نباید حمایت کند. رهبر ترکیه برگزاری تظاهرات اعضای گروه‌های حزب کارگران کردستان در کشورهای اروپایی را نشانه حمایت این کشورها از آنها دانست. روز گذشته، وزارت خارجه ترکیه سفرای آلمان و فرانسه را احضار کرد تا مراتب اعتراض دولت ترکیه را نسبت به فعالیت آزاد گروه‌ پ‌ک‌ک در این کشورها ابراز کند. اردوغان گفت ترکیه چگونه می‌تواند از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو حمایت کند درحالیکه این کشورها به گروه‌های تروریستی اجازه سکونت و فعالیت آزادانه و برگزاری تظاهرات علیه آنکارا را می‌دهند. آنکارا از سوئد و فنلاند خواسته است که دست از حمایت گروه‌های تروریستی مخالفت دولت ترکیه بردارند. اردوغان تاکید کرد تا زمانی که این شرایط محقق نشود، هیچ راهی وجود ندارد که آنکارا برای پیوستن دو کشور به سازمان ناتو چراغ سبز نشان دهد.

منبع: ایرنا

اسرائیل پالس انتقام را دریافت کرد

رسانه‌های صهیونیستی تاکید کردند پس از ترور شهید صیاد خدایی با توجه به اذعان سران این رژیم به برنامه‌ریزی این ترور، ایران به آن پاسخ خواهد داد. ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد پاسخ ایران حتمی است و کارشناسان صهیونیست هشدار دادند اقدامات این رژیم به یک بازی خطرناک تبدیل شده که چه بسا برای صهیونیست‌ها بسیار گران تمام شود. منال اسماعیل گزارشگر المیادین در این خصوص گفت: پس از آنکه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارشی را درباره اینکه اسرائیل مسئول ترور (شهید) حسن صیاد خدایی، فرمانده سپاه پاسداران ایران است، منتشر کرد، درباره اینکه درز کردن این اطلاعات برای اسرائیل چه فایده و منفعتی دارد، بحث و جدل‌هایی ایجاد شد. به ویژه آنکه پس از درز کردن این اطلاعات، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه او در اظهاراتی به این موضوع اشاره کردند. گزارشگر المیادین افزود: این اظهارات بنت، که پیش از آن موضوع اقدام عمدی اسرائیل به درز کردن برخی اطلاعات مطرح شده بود، با انتقادهایی رو به رو شد,، زیرا (اظهارات بنت) با سیاست مبهم اسرائیل تناقض دارد و انگیزه و مشروعیت را به ایران می‌دهد تا از اسرائیل انتقام بگیرد. روعی شارون خبرنگار مسائل نظامی در شبکه کان رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به سخنان بنت گفت: میان آنچه که انتشار می‌یابد و اینکه یک منبع اسرائیلی بگوید ما این کار را انجام دادیم، تفاوت وجود دارد. این کار چه فایده‌ای دارد؟ معلوم نیست. ایرانیان از مدت‌ها پیش می‌خواهند پاسخ دهند. اما چرا باید زمینه و انگیزه انتقام گیری را برای آن‌ها فراهم کنیم؟شارون در ادامه تاکید کرد همزمان با نگرانی رژیم صهیونیستی به سبب ارزیابی‌های صهیونیست‌ها درباره حتمی بودن پاسخ ایران، برخی کارشناسان درباره پیامد اقدامات رژیم جعلی اسرائیل هشدار دادند. زیرا این اقدامات در همه ابعاد به یک بازی خطرناک تبدیل شده است. گیورا ایلند، رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل در مصاحبه با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز تایید کرد آنچه در برابر ایرانیان روی می‌دهد، یک بازی خطرناک است و امیدوار است که تصمیم‌های سران این رژیم با هوشیاری اتخاذ شود اما او مطمئن نیست که عملیات علیه ایران، بهترین راه برای صهیونیست‌ها باشد. این کارشناس در ادامه تاکید کرد در حالیکه برخی درباره فایده و خطر اقدام صهیونیست‌ها به گسترش عملیات تروریستی خود علیه ایران سوال‌های مطرح کردند، برخی دیگر می‌گویند رژیم صهیونیستی باید در برابر ایرانیان با احتیاط بازی کند و به دنبال راهبرد دیگری در قبال تهران باشد، زیرا به گفته آن‌ها تل آویو تاکنون در آزمایش نتایج هر آنچه به کنترل برنامه هسته‌ای ایران مرتبط است، شکست خورده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

واردات شکر کلید خورد

بهمن دانایی، دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع قند و شکر با اشاره به جلسات نمایندگان این انجمن با مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه واردات شکر به کشور سرانجام کلید خورد. وی با بیان اینکه عمده خریدها از کشور هندوستان انجام گرفته است، افزود: امیدوار هستیم که کشتی‌های خریداری شده از اواخر خردادماه به مرور وارد بنادر کشور شوند. این فعال صنفی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: با توجه به افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند، مقرر شد که نرخ جدید شکر تولید داخل نیز به زودی اعلام شود. وی اضافه کرد: با این شرایط، شکرهای تولید شده موجود در انبار کارخانه‌ها و شکرهای در حال تولید نیز به بازار عرضه می‌شوند و کمبود ایجاد شده، برطرف می‌شود.

منبع:مهر

فرمانده ارشد گروهان‌های قدس فلسطین به شهادت رسید

یکی از فرماندهان گروهان‌های قدس بر اثر جراحات شدید نبرد «سیف القدس» در سال گذشته، پس از تحمل روزهای سخت سرانجام روز چهارشنبه به شهادت رسید. این خبر را گروهان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی هم تائید کرده است. این گروهان‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یاسر عطیه المصری» فرمانده گردان دیر البلح در مرکز نوار غزه در نتیجه جراحاتی که در نبرد سیف القدس به وی وارد شده بود، شامگاه روز چهارشنبه به شهادت رسید. عملیات سیف القدس که در دفاع از مسجدالاقصی آغاز شد، دوران جدیدی از مبارزات با رژیم صهیونیستی را تشکیل داد. این عملیات تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی را به شکست کشاند و طعم پیروزی و قدرت بازدارندگی در برابر اشغالگران را دل ملت فلسطین نشاند. در ۱۱ روز جنگ، مقاومت فلسطین پیروزی را محقق کرد و همه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد تغییر در معادلات مقاومت را به شکست کشاند. اعلام این مساله از سوی گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) که مقاومت برای ۶ ماه آینده ذخایر موشکی دارد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی را مجبور کرد که برای آتش‌بس دست به دامن میانجیگران بین‌المللی شود. در عملیات سیف القدس مقاومت فلسطین در دو بخش نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را شکست داد؛ در بخش نظامی مقاومت توانست سکوهای پرتاب موشک خود را به خوبی از دید دشمن پنهان کند و با انجام عملیات ایذایی و فریب دشمن را دچار مشکل جدی کند. در بخش اطلاعاتی نیز مقاومت فلسطین این واقعیت را نمایان کرد که ارزیابی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی دقیق نبوده است. رژیم صهیونیستی در جریان عملیات سیق القدس در دستیابی به اطلاعات نظامی برای ترور رهبران مقاومت فلسطین شکست خورد و هرگز توفیقی در این بخش نداشت.

منبع:مهر

هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور منصوب شدند

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجرای بند (و) ماده (۲) قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور و بنا به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصمت مؤمنی و فاطمه عزیزآبادی فراهانی و مهدی رمضانی، محسن پرویز و یاسر احمدوند را به عنوان «عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور» منصوب کرد. رئیس‌جمهور در حکم انتصاب اعضای هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور آورده است: انتظار دارد با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های راهبردی مناسب و تشریک مساعی سایر اعضای محترم در تجهیز، توسعه و پیشبرد امور کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور مجدانه کوشا باشید.

منبع:مهر

مرز پاکستان به روی کامیون‌های ایرانی باز شد

با پیگیری‌های انجام شده از طرف کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران، مشکل صدور ویزا برای رانندگان ایرانی از طرف پاکستان برطرف شده است.اوایل خرداد ماه سال جاری موضوع توقف فرآیند صدور روادید از طرف انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی استان سیستان و بلوچستان به اطلاع کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران قرار گرفت و به دنبال آن روند پیگیری موضوع از طرف اتاق ایران آغاز شد. سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران - درباره جزئیات این مسئله به سایت اتاق ایران گفت: بلافاصله بعد از اطلاع از موضوع، پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و مذاکراتی با سازمان راهداری، وزارت خارجه و دیگر مراجع ذی‌صلاح داشتیم. البته موضوع را با رسانه‌ها نیز در میان گذاشتیم که خوشبختانه فشارها از این طرف موثر افتاد و در پاسخی که از طرف سفارت پاکستان در اختیار ما قرار گرفت، شاهد تلاش طرف مقابل برای حل مشکل به وجود آمده، بودیم. او ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد، طرف پاکستانی علت توقف روند صدور روادید را تمام شدن برچسبی که باید روی روادیدها زده شود، اعلام کرد. باید توجه داشته باشیم که موضوع حمل‌ونقل در همه بخش‌های اقتصادی کشور اثرگذار است و توقف در روند آن می‌تواند اثرات منفی بسیاری داشته باشد. در این راستا تلاش کردیم با توجه به اهمیت موضوع از همه ظرفیت‌ها برای از سرگیری فرآیند صدور روادید، استفاده کنیم. بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی توقف صدور روادید برای رانندگان ایرانی در حالی اتفاق افتاده بود که طبق گزارش‌های موجود، ایران برای رانندگان پاکستان روادید ۶ ماهه صادر می‌کرد و این جریان ادامه داشته و دارد. بنابراین توقف صدور روادید روی تراز تجاری کشور اثر منفی داشت و لازم بود در اسرع وقت، مشکل ایجاد شده برطرف می‌شد. حسینی ادامه داد: در نهایت بعد از حدود یک هفته پیگیری، سفارت پاکستان، پاسخی برای ما مبنی بر حل مسئله و از سرگیری فرآیند صدور روادید برای رانندگان ایرانی از ۷ خرداد، ارسال کرد. البته در کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران به این پاسخ اکتفا نکردیم و همچنان پیگیری موضوع بودیم تا اینکه در نهایت انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی استان سیستان و بلوچستان، ۱۰ خرداد، طی نامه‌نگاری با کمیسیون از حل مسئله و احیای فرآیند صدور روادید خبر داد.

منبع:ایسنا

نتایج اولین فروش یکپارچه خودرو مشخص شد

در حالی که قرعه‌کشی اولین دوره از مرحله فروش و تخصیص خودرو دوشنبه هفته جاری انجام و قرار بود، نتایج ۱۰ صبح روز گذشته( ۱۰ خرداد) منتشر شود، با تاخیرهای پیش آمده که قریب به ۳۰ ساعت شد، بالاخره نتایج مشخص و بر روی سایت رسمی سامانه پکپارچه تخصیص خودرو بارگذاری شد.در حالیکه از ۹ صبح روز گذشته (سه‌شنبه) ثبت‌نام کنندگان در اولین مرحله از فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص منتظر اعلام نتایج بودند، بالاخره لحظاتی پیش، نتایج اعلام و اسامی برندگان بر روی سایت این سامانه به نشانی sale.iranecar.com بارگزاری شد. ثبت‌کنندگان می‌توانند با وارد کردن کدرهگیری یا کدملی خود در کادر مشخص شده، از نتایج قرعه‌کشی مطلع شوند. آنطور که اطلاع‌رسانی شده است، برندگان این طرح پس از آماده‌سازی برنامه‌های فروش توسط شرکت‌های خودروسازی، می‌توانند به مدت سه روز کاری نسبت به پرداخت وجه خودرو مطابق قیمت‌های اعلامی اقدام کنند. زمان و نحوه پرداخت وجه خودرو از طریق سایت خودروساز اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ بر این اساس ثبت‌کنندگان پس از آنکه از برنده شدن خود اطلاع پیدا کردند، بایستی دیگر موضوع را از جانب سایت‌های خودروساز پیگیری کنند. خودروسازان نحوه و زمان اخذ وجه خودرو را اعلام خواهند کرد و منتخبان می‌توانند اقدامات لازم اعم از واریز وجه و... انجام دهند. سازمان حمایت نیز در اطلاعیه خود در این رابطه اعلام کرده است: در این فرآیند که به منظور ثبت‌نام، قرعه‌کشی و اعلام اسامی افراد با هدف صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و راستی آزمایی‌های ثبت‌نام کنندگان انجام شده است، نحوه پرداخت هزینه‌های مرتبط با خرید هر خودرو نیز از طریق درگاه الکترونیکی شرکت مربوط انجام می‌شود. در این مرحله تمامی واجدین شرایط از تاریخ ١۴٠١/٠٣/١٢ (پنجشنبه) به مدت سه روز کاری تا پایان ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه (١٧ خرداد ماه) مهلت خواهند داشت تا نسبت به واریز وجوه اقدام کنند طبق اعلام، مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، در این دوره چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و ۳۵۲ نفر متقاضی خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۰۱ در طرح عادی و ۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبت‌ تقاضا داشته‌اند. مجموع ظرفیت در نظر گرفته‌شده در خودروهای عرضه‌شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ دستگاه بود که در قالب ۱۱۵ طرح فروش متنوع شامل فروش‌فوری، فروش فوق‌العاده، طرح جوانی جمعیت، فروش‌های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید ارائه شد. شایان ذکر است، پس از یک هفته از اتمام مهلت ثبت‌نام در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، دوشنبه هفته جاری (۹ خرداد ماه) قرعه‌کشی طرح‌ها برگزار شد. طبق قول وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بود اسامی منتخبان ساعت ۹ صبح روز گذشته (سه‌شنبه) بر روی سایت سامانه منتشر شود؛ اما نهادهای نظارتی همچون وزارت صمت برای احراز هویت مشتریان به‌ویژه در طرح جوانی جمعیت، به زمان بیشتری نیاز داشتند و روز گذشته، ضمن عذرخواهی اعلام کردند که اعلام اسمی منتخبان با تاخیر خواهد بود. یادآوری می‌شود، سه‌شنبه هفته گذشته (۲۷ اردیبهشت ماه) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با عرضه محصولات شش خودروساز دولتی و خصوصی به مدت یک هفته (تا ۹ صبح سه‌شنبه ۳ خردادماه) اجرایی کرد. پس از پایان مهلت ثبت‌نام و مشارکت در اولین طرح فروش یکپارچه خودرو در قالب سامانه فروش، قرعه‌کشی این مرحله از فروش خودروها دوشنبه (۹ خردادماه) انجام شد. سپس اعلام شد: "نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، ساعت ۹ صبح ۱۰ خردادماه، اعلام خواهد شد. "؛ اما این اتفاق نیفتاد و در حالیکه همه ثبت‌کنندگان منتظر اعلام نتایج بودند، یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه اعلام کرد: "نظر به لزوم صیانت از حق مصرف‌کنندگان و افزایش دقت در موضوع صحه‌گذاری ثبت‌نام‌کنندگان که توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود، زمان برخی استعلام‌ها طولانی شد. تلاش ما این است که ظرف ۲۴ ساعت آینده نتایج اعلام شود و اسامی منتخبان بر روی سایت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار خواهد گرفت. ساعت دقیقی را برای فردا اعلام نمی‌کنیم؛ چرا که استعلام‌ها به شدت در حال پیگیری است. "

منبع:ایسنا

آمریکا و اروپایی ها علیه ایران قطعنامه نوشتند

در آستانه برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا و تروئیکای اروپایی، پیش نویس قطعنامه‌ای علیه ایران را تنظیم کردند. رویترز در خبری ادعا کرد آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برای نشست شورای حکام سازمان ملل که هفته آینده برگزار می‌شود، پیشنویس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده و در آن از ایران می‌خواهند تا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم کشف شده از سه سایت هسته‌ای ایران پاسخ دهد. در این پیش نویس که به همه کشورهای عضو شورای حکام سازمان ملل ارسال شد، از ایران خواسته شده تا هرچه سریعتر به تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای همکاری بیشتر در راستای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده بپذیرد. این درحالی است که بیشترین بازرسی آژانس و دوربین‌های مدار بسته در سایت‌های هسته‌ای ایران می‌باشد. در پیش نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که توسط آمریکا و سه کشور اروپایی ارائه شده نگرانی شدیدی مطرح شده است ‏که مسائل مربوط به اورانیوم غنی شده در برخی از سایت‌های اعلام نشده ایران هنوز هم حل نشده باقی مانده است. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۱۸ برابر حد مجازی است که به موجب توافق هسته‌ای اجازه داده شده بود. ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از آخرین گزارش سه ماهه ما به میزان ۶۱۲ کیلوگرم افزایش یافته است. در این گزارش همچنین ادعا شده است که ایران توضیحات صحیحی در خصوص یافتن ذرات اورانیوم در ۳ مکان اعلام نشده ارائه نکرده است. ادعای مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان در حالی مطرح شده است که ایران همیشه اعلام کرده برنامه هسته‌ای اش، صلح آمیز است. همچنین جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی منتشر شده است که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای، سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی پس از توقف در ماه مارس، همچنان در بن بست مانده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مصرف کنندگان برق را از مرز ۵۵ هزار مگاوات عبور دادند

مصرف برق کشور امروز از مرز ۵۵ هزار و ۱۳۳ مگاوات عبور کرد که حاکی از افزایش میزان مصرف در این حوزه است. تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد که امروز در ساعت ١۴:۲۷ میزان مصرف برق به بیش از ۵۵ هزار و ۱۳۳ مگاوات رسید. این میزان مصرف نشان دهنده افزایش میزان مصرف کشور از ابتدای سال تاکنون است. پیش تر رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفته بود: یک‌چهارم مشترکان خانگی بیش از الگو، برق مصرف می‌کنند که همین میزان بیش از ۵۰ درصد مصرف برق خانگی را به خود اختصاص می‌دهد اگر همین تعداد مشترک بتوانند مانند سایر مشترکان مصرف کنند یا حتی ۲۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند، ناترازی تولید و مصرف کاهش می‌یابد. وزارت نیرو اخطار داده است اداراتی که تا تاریخ ۱۶ خرداد ماه، طبق قانون، اقدام به کاهش حداقل ۳۰ درصدی برق خود در ساعات اداری و ۶۰ درصدی در ساعات غیر اداری خود نکنند با قطعی برق مواجه خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

طرح ترافیک به پیش از کرونا برگشت

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: پیشنهادی به شورای عالی ترافیک مطرح شده که طرح ترافیک به شرایط قبل از کرونا برگردد. سردار محمدحسین حمیدی گفت: یکی از ابزارهای کنترل ترافیک و آلودگی هوای تهران استفاده از طرح ترافیک است این طرح کاهش تردد در هسته مرکزی شهر را ایجاد می کند. به گفته رئیس پلیس راهور، پیشنهادی به شورای عالی ترافیک مطرح شده که طرح ترافیک به شرایط قبل از کرونا برگردد و منطقی است که شرایط تغییر پیدا کند نتیجه این تصمیم گیری هفته آینده به شهروندان اعلام خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

زلزله هرمزگان را لرزاند

زمین لرزه‌ای با قدرت ۴.۵ ریشتر منطقه جناح شهرستان بستک در غرب هرمزگان را لرزاند. بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور، این زلزله ساعت ۱۲:۱۹ امروز در عمق ۲۰ کیلومتری زمین رخ داد. از خسارت احتمالی این زمین لرزه هنوز گزارشی دریافت نشده است. مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان گفت: دو تیم ارزیاب به منطقه زلزله زده اعزام شده اند و در حال بررسی خسارت‌های احتمالی هستند. او گفت:اعضای ستاد بحران شهرستان بستک نیز در حالت آماده باش هستند. مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته توسط تیم های ارزیاب زلزله ۴.۵ ریشتری در جناح شهرستان بستک ، هیچ گونه خسارت مالی و جانی نداشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بانک مرکزی اختیارات ویژه ارزی گرفت

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با پوشش کاملی که در بازارها داریم، قطعاً آرامش در بازار ارز ایجاد می‌شود؛ البته بانک مرکزی از ظرفیت قوانین موجود استفاده می‌کند و به‌زودی اختیارات ویژه‌ای هم به بانک مرکزی اعطا می‌شود و این امر می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند. دکتر صالح آبادی در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: بانک مرکزی برنامه مفصلی را در حوزه مدیریت بازار ارز دارد. ما عرضه ارز را نسبت به گذشته بیشتر خواهیم کرد، آن هم به این دلیل که وضعیت درآمدهای ارزی خوب است و در نتیجه ما از نظر عرضه ارز مشکلی نداریم؛ لذا در دو بخش اسکناس و حوالجات ارزی عرضه هایمان را تشدید خواهیم کرد. وی ادامه داد: همانطور که پیشتر نیز تأکید کرده ام، در حوزه اسکناس بیشترین ذخایر اسکناس ارزی را در تاریخ بانک مرکزی داریم. رئیس شورای پول و اعتبار درباره بخش تقاضا عنوان کرد: از سوی دیگر و در بخش تقاضا تلاش خواهیم کرد تقاضاهای واقعی بازار چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس به طور کامل در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی پوشش دهیم. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: پوشش کامل عرضه و تقاضا در بازار می‌تواند آرامش را در بازار ارز ایجاد کند. دکتر صالح آبادی با بیان اینکه وضعیت منابع ارزی کشور امسال نسبت به سال گذشته در تمام حوزه‌ها به مراتب بهتر شده است، تصریح کرد: در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته، حدود ۷.۵ میلیارد دلار نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی داشتیم که سال گذشته در همین مدت حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده؛ یعنی بیش از ۶۰ درصد رشد در وصولی‌ها و نه فقط درآمد داشتیم، چراکه درآمد به معنای فروش نیست بلکه به معنای وصول است و وصولی‌ها افزایش داشته است. عالی‌ترین مقام بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در بانک مرکزی و در حوزه صادرات غیرنفتی با توجه به توان خوبی که داریم و عرضه خوبی که در بازار انجام می‌دهیم، تعادل را در بازار ایجاد می‌کنیم.

منبع: شبکه خبر

طرح آزمایشی نان کیلویی اجرایی شد

طرح آزمایشی فروش نان کیلویی، نخستین بار در شهرستانهای پارسیان هرمزگان و لردگان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.معاون عمرانی فرمانداری شهرستان پارسیان گفت: طرح فروش کیلویی نان در ۳۵ نانوایی لواش این شهرستان اجرا شد. مبارک قاسمی افزود: جلوگیری از کم فروشی، افزایش کیفیت نان و رضایت مشتری از مهمترین مزایای اجرای این طرح است. وی گفت: نان لواش کیلویی ۴۰ هزار ریال در نانوایی‌های شهرستان توزیع می‌شود و این طرح شامل نان سنگگ و نان‌های صنعتی نمی‌شود. شهرستان پارسیان با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت در غرب استان هرمزگان قرار دارد.

منبع: شبکه خبر

7 شخصیت‌ علمی به افغانستان برگشتند

در ادامه فعالیت کمیسیون تماس برای بازگشت شخصیت‌های افغان، ۷ نفر از نیروهای علمی افغانستان به این کشور بازگشتند.«شهاب‌الدین دلاور» رئیس کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان با 7 نفر از چهره‌های متخصص این کشور پس از بازگشت آن‌ها به افغانستان دیدار کرد. «انعام‌الله سمنگانی» معاون سخنگوی طالبان اظهار داشت که این شخصیت‌ها پس از سال‌ها دوری از افغانستان به این کشور بازگشته و در فرودگاه کابل مورد استقبال مقامات هیئت حاکمه قرار گرفتند. براساس این بیانیه، شخصیت‌های که بازگشته‌اند شامل کادرهای علمی، دکتران و متخصصان است. سمنگانی افزود که این شخصیت‌ها هدف از بازگشت خود را همکاری با هیئت حاکمه افغانستان در راستای حکومتداری خوب برای مردم دانسته‌اند. کمیسیون بازگشت و ارتباط با شخصیت‌های افغانستان 25 اسفند ماه سال گذشته در پی تصمیم کابینه طالبان به ریاست شهاب‌الدین دلاور ایجاد شد و امیرخان متقی، خیرالله خیرخواه، عبدالحق وثیق، محمد خالد حنفی، قاری فصیح الدین و محمد انس حقانی از دیگر اعضای این کمیسیون هستند.

منبع: ایرنا

زمان تخصیص سهام عدالت به جاماندگان مشخص شد

رییس سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت آغاز می‌شود، گفت: تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، سهام عدالت ندارند که باید سهام به آنها تعلق بگیرد.بعد از آزادسازی سهام عدالت، تعیین تکلیف جاماندگان این سهام مورد پیگیری جدی مسوولان قرار گرفت و طی دو سال گذشته وعده‌های زیادی در راستای زمان اجرایی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام اعلام شده بود. در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که رییس سازمان خصوصی‌سازی درباره جاماندگان سهام عدالت اعلام کرد: بند«الف» قانون بودجه، دولت را مکلف کرده تا به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد واجد شرایط مطابق اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سهام عدالت تعلق بگیرد. حسین قربان زاده ادامه داد: قانون اصل ۴۴ قانون اساسی، سازوکاری را پیش‌بینی کرده که وزارت اقتصاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری هم افرادی که دارای شرایط دریافت سهام عدالت هستند، تعیین شوند و اصرار ما این است تا ضمن برگزاری جلسات تا پایان خردادماه مشخص شود که چه برنامه‌ای برای جاماندگان سهام عدالت در دستور کار است. وی اظهار کرد: ابتدا قرار بود مبنای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان پرداخت سهام عدالت به ۲ دهک اول و ۴ دهک دیگر باشد. به دنبال اعلام چنین خبری و نیز تداوم پیگیری‌ها برای سرعت بخشی به تخصیص سهام جاماندگان سهام عدالت، دقایقی قبل حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت خبر داد و گفت: بعد از پیگیری‌های انجام شده برای تشخیص واجدان سهام عدالت، مشخص شد که یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۵ نفر از کمیته امداد و ۲ میلیون و ۲۵ هزار و ۸۲۵ نفر از سازمان بهزیستی جزو واجدان دریافت سهام عدالت هستند که تاکنون از دریافت این سهام غافل مانده‌اند. وی ادامه داد: در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد. قربان زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان سهام به این افراد تعلق می گیرد، اظهار داشت: تاکنون این مساله نهایی نشده و تصمیم گیری در مورد این موضوع نیازمند چندین هفته زمان است تا مشخص شود که سهام از چه منابعی به این افراد اختصاص یابد. رییس سازمان خصوصی سازی گفت: در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در ۲ دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این سهام هستند، اقدام به تخصیص سهام عدالت می کنیم. وی گفت: از تیر ماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می شود.

منبع: ایرنا

اسرائیل پهپاد مصر را ساقط کرد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبری مبنی بر سرنگونی پهپاد ارتش مصر توسط جنگنده‌های این رژیم پس از نقض حریم هوایی فلسطین اشغالی از سمت صحرای سینا منتشر کردند. رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که این حادثه روز دوشنبه رخ داده است و جنگنده‌های اسرائیلی با برخاستن از پایگاه «ریمون» پهپاد ارتش مصر را در نزدیکی مرزهای این کشور با شلیک یک موشک هوا به هوا ساقط کردند. رژیم صهیونیستی مدعی است که این عملیات با هماهنگی طرف مصری انجام شده و علت این اقدام خارج شدن این پهپاد از کنترل ارتش مصر به دلیل نقص فنی و ورود به حریم هوایی فلسطین اشغالی است. این حادثه در حالی روی داده است که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از بیم حمله جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ترور مدافع حرم شهید «حسن صیادخدایی» در حال آماده باش است. پیش تر فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه شهید صیادخدایی به دست شقی‌ترین افراد یعنی صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است، اظهار کرد: ان‌شاءالله انتقام او را از دشمنان خواهیم گرفت. حسن صیاد خدایی یکشنبه هفته گذشته در حالی که سوار بر خودروی شخصی خود در یکی از محله‌های تهران بود توسط دو مرد مسلح موتورسوار ترور شد و به شهادت رسید.

منبع: ایرنا

نظامیان صهیونیست به شمال کرانه باختری یورش بردند

۳۰ خودروی نظامی رژیم صهیونیستی به همراه یک بولدوزر به روستای «یعبد» در نزدیکی جنین یورش بردند. بر اساس این گزارش، به دنبال یورش نظامیان صهیونیست به روستای یعبد، درگیری شدیدی میان نظامیان و جوانان فلسطینی روی داده است. این گزارش می‌افزاید، تاکنون چهار فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی شدند که حال ۲ نفر از آن ها وخیم گزارش شده است. در پی تیراندازی در شهر «بنی براک» واقع در شرق تل آویو که در ماه مبارک رمضان انجام شد، پنج تن کشته و ۶ تن دیگر زخمی شدند. بر اساس گزارش‌ها، «ضیاء حمارشه» آزاده فلسطینی اهل روستای «یعبد» عامل حمله شهر بنی براک بوده که در پی این حمله به شهادت رسید. عملیات شهادت طلبانه بنی براک عملیات رزمندگان مقاومت فلسطین است که هدفشان آزادسازی سرزمین و کشور خود از حضور اشغالگران صهیونیست است.

منبع: ایرنا

«موقعیت مهدی» پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران شد

با گذشت ۱۲ هفته از آغاز اکران فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، تاکنون این فیلم سینمایی فروش ۱۴ میلیاردی در سینماها و اکران‌های سیار را به همراه داشت و توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینما را از آن خود کند. فیلم سینمایی موقعیت مهدی، روایتگر حضور شهید مهدی باکری در جبهه‌های جنگ و فراتر از آن است. اکران این فیلم که روایتی متفاوت از زندگی برادران شهید باکری را به تصویر می‌کشد نخستین‌بار در ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین جشنوارهٔ فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمد. این فیلم در این مراسم از ۱۴ نامزدی برندهٔ پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد. مهدی باکری، فرمانده لشگر ۳۱ عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد علی‌رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد…«موقعیت مهدی» محصول مرکز سیمافیلم و با مشارکت بنیاد روایت فتح که عنوان بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر را در اختیار دارد، در تمام طول زمان اکران جزو فیلم‌های پرفروش هفته بوده و با تغییر ترکیب فیلم‌ها، همچنان جزو ۵ فیلم پرفروش گیشه است و تاکنون با حضور ۴۰۵ هزار مخاطب در سینماها و ۱۳۰ هزار مخاطب در اکران‌های سیار مجموعا ۵۳۵ هزار مخاطب را به تماشا نشانده است. اکران این فیلم که مورد تمجید ویژه رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، همچنان در سینماهای سراسر کشور ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نفت روسیه تغییر مسیر داد

مسکو روز چهارشنبه با اعلان تصمیم خود برای تغییر مسیر صادرات نفت خام به منظور کاهش دادن زیان های خود از تحریم های غرب، هشدار داد که این تحریم ها به بازار انرژی جهان آسیب وارد خواهد کرد.دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با اشاره به توافق اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت روسیه، افزود این تحریم ها تاثیر منفی بر سراسر کشورهای قاره اروپا و حتی بر تمامی بازار جهانی انرژی خواهد گذاشت. سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اخیرا با تحریم واردات نفت خام از روسیه تا دستیابی به هدف متوقف کردن فروش ۹۰ درصد از نفت این کشور، موافقت کرده اند. بر اساس ارزیابی آژانس بین المللی انرژی؛ بیش از یک چهارم نفت اروپا در ۲۰۲۱ از روسیه تامین شده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در همین سال، مشتری نزدیک به نیمی از کل نفت خام و فرآوردهای نفتی این کشور بوده اند. بهای انرژی از هنگام آغاز ورود بحران اوکراین به مرحله نظامی در ۲۴ فوریه ۵ اسندماه به بالاترین میزان در چند دهه گذشته رسیده که موجب نگرانی هایی در باره ایجاد بحران هزینه زندگی برای شهروندان اروپا و ایالات متحده شده است. کرملین گفته است که در پی اعمال این تحریم های نفتی، تغییر مسیر صادرات نفت خود را از اروپا به مناطق دیگر جهان آغاز کرده است. پسکوف این تصمیم را سازماندهی شده توصیف کرد که به کشورش امکان به حداقل رساندن پیامدهای منفی این تحریم ها را می دهد. هند یکی از کشورهایی است که در پی اعمال تحریم ها بر نفت روسیه و اختلال در عرضه نفت این کشور، اقدام به خرید محموله های بی سابقه نفت این کشور با تخفیف زیاد نسبت به بهای این کالا در بازار جهانی کرده است. پسکوف همچنین با اشاره به قرار داشتن جهان در آستانه بحران گسترده غذا، اوکراین و اعمال محدودیت های غیرقانونی غرب بر روسیه را مسئول این چالش بزرگ دانست. او با متهم کردن واشنگتن به دامن زدن به آتش جنگ در اوکراین با فرستادن تسلیحات تازه به این کشور، افزود: فروش تسلیحات ایالات متحده به اوکراین، به وادار کردن کی یف برای بازگشت به مذاکرات صلح با مسکو کمکی نمی کند و مسکو به قول های دولت اوکراین برای خودداری از کاربرد این سلاح ها علیه روسیه، اعتماد ندارد. پسکوف با اشاره به این موضوع که تلاش برای آماده سازی اسناد صلح با اوکراین، از مدت ها پیش متوقف و از سرگرفته نشده، احتمال دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود منتفی ندانست، اما چنین گفت وگوهایی را نیازمند فراهم شدن مقدماتی دانست. بحران اوکراین از ۲۴ فوریه (۵ اسفندماه) با حمله نیروهای روسیه، وارد مرحله نظامی شده است. شرکت انرژی گازپروم نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که صادرات گاز روسیه به کشورهای خارج از اتحادیه مستقل مشترک المنافع، از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، بیش از ۲۷ درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش های اولیه، شرکت گازپروم از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا پایان ماه مه در مجموع ۲۱۱.۴ میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده که نسبت به همین زمان در سال گذشته ۴.۸ درصد تنزل یافته است. اتحادیه اروپا دو روز گذشته در نشست سران این بلوک در بروکسل تصمیم گرفتند محدودیت های عمده ای را بر واردات نفت روسیه اعمال کنند. به دنبال این تصمیم مسکو صادرات گاز خود را به کشورهای هلند، دانمارک و آلمان که از بزرگترین واردکننده های انرژی روسیه است، متوقف کرد. اتحادیه اروپا در بسته ششم تحریمی علیه کاخ کرملین، همچنین دسترسی اسبربانک بزرگترین بانک روسیه به سامانه سوئیفت را قطع کرد، اما به گفته این بانک، این تحریم ها تاثیری بر روی عملکرد آن نداشته است.

منبع: ایرنا

رژیم صهیونیستی رزمایش شبانه برگزار کرد

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از انجام رزمایش حدود ۱۰۰ فروند جنگنده این رژیم در نیمه شب گذشته تا پاسی از بامداد چهارشنبه خبر داد. شبکه i۲۴ رژیم صهیونیستی امروز ( چهارشنبه ) به نقل از سخنگوی ارتش این رژیم اضافه کرد که حدود ۱۰۰ فروند جنگنده اسرائیلی شب گذشته از پایگاههای مختلف خود خارج شدند و انجام حملات دور برد را تمرین کردند. به گفته وی در این رزمایش، جنگنده های رژیم صهیونیستی سوخت گیری برای انجام حملات دور برد را آموزش دیدند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به اینکه این رزمایش در چارچوب مانور « ارابه های آتش » که به هفته پایانی خود نزدیک شده است، انجام شد ادعا کرد تمرین جنگنده های رژیم اسرائیل برای مقابله با تهدیدهای ایران و حمله به اهداف در این کشور اجرا شد.

منبع: ایرنا

اردوغان مهیای حمله به سوریه شد

رئیس جمهوری ترکیه در تازه ترین اظهارات خود بار دیگر تهدید کرد که این کشور قصد دارد به مناطقی در شمال سوریه حمله کند تا به گفته او، «از وجود تروریست ها پاکسازی شود.»«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ظهر امروز چهارشنبه طی اظهاراتی در نشست گروه مجلس حزب عدالت و توسعه در آنکارا تصریح کرد: «وارد فاز جدیدی در تصمیم ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه شدیم. تل‌رفعت و منبج را از تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد.» رئیس جمهور ترکیه در واکنش به برگزاری برنامه و راهپیمایی‌ها توسط عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه «پ.ک.ک» در کشورهای مختلف اروپایی گفت: «کسانی که با بازی حروف نام پ.ک.ک را به پ.ی.د، ی.پ.گ یا نام دیگر تغییر داده و در پی مشروعیت دادن به آن‌ هستند، بدانند که خود را فریب می‌دهند».اردوغان با اشاره به اقدامات کشورهای سوئد و فنلاند و همچنین برخی از کشورهای اروپایی در حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ تصریح کرد: «آنانی که اسلحه و تجهیزاتی را با پول به ترکیه نداده‌اند و به جای آن به گروه‌های تروریستی منتقل می‌کنند، مستحق عنوان دولت تروریستی هستند نه حاکمیت قانون».رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در سازمان ناتو گفت: «با اعلام موضع ترکیه در رابطه با این مسئله، ترافیک دیپلماسی در رابطه با این موضوع آغاز شد. در روزی که مقامات سوئد برای دیدار با مقامات ترکیه آمده بودند، مصاحبه سرکرده گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ک.ک در این کشور منتشر شد. ناتو یک سازمان امنیتی است، نه نهاد حمایت از گروه‌های تروریستی».اردوغان در ارتباط با روابط آنکارا و آتن گفت: «یونان امکان تاسیس ۹ پایگاه نظامی را به آمریکا داد. توافق‌نامه شورای عالی راهبردی مشترک با یونان را لغو کردیم. با خواهان یک سیاست با شخصیت هستیم. دیگر دیدارهای دو جانبه در سطح دیگر نیز به انجام نخواهد رسید. هر موقع که به اشتباه خود پی برد زمینه مذاکرات فراهم می‌شود».رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که دیگر با رهبران یونانی که او آنها را به بی‌صداقتی متهم کرده، ملاقات نخواهد کرد. اردوغان با بیان اینکه ما یک توافقنامه شورای راهبردی عالی با یونان داشتیم، افزود: من دیروز به وزیر امور خارجه مان هشدار دادم که این توافق را زیر پا گذاشتیم. توافقنامه بین ترکیه و یونان در سال ۲۰۱۰ امضا شد و برگزاری جلسات منظم در سطح بالا را برای توسعه همکاری بین دو کشور فراهم می‌کرد. اردوغان بدون ذکر نام نخست وزیر یونان، گفت: او به ایالات متحده می‌رود و در مقابل کنگره اظهاراتی علیه ما می‌کند. حال خسته شدیم؛ اگر صادق باشید، ما آماده پذیرایی از شما هستیم، اما اگر صادق نیستید، ببخشید. مقامات ترکیه همچنین یونانی‌ها را متهم به تسلیح جزایر دریای اژه می‌کنند که به گفته آنها، دو معاهده را نقض می‌کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha