دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / گرامیداشت مقام مرجعیت در جلسه عمومی نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین علوی حسینی گفت: توصیه همیشگی اخوی بزرگوار ما، چه در جمع طلاب و چه در جمع بزرگواران و فضلا، تأکید بر تحصیل و درس بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن علوی حسینی، برادر مرحوم حضرت آیت الله علوی گرگانی در مراسم گرامیداشت مقام مرجعیت و یادبود ۳۵ تن از اساتید مرحوم در ایام کرونا با حضور استادان سطوح عالی و خارج حوزه در مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) قم برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» قطعاً برای شما در [اقتدا به‌] رسول خدا سرمشقی نیکوست: برای آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‌ کند. (احزاب: ۲۱)

وی افزود: اولا ایام دهه مبارکه کرامت را که آغاز آن، با ولادت با سعادت فاطمه معصومه سلام الله علیها است و پایان آن، با ولادت با سعادت امام و مولایمان علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا است، خدمت اساتید بزرگوار تبریک و تهنیت عرض می کنم؛ همچنین تشکر می کنم از برگزار کنندگان این نشست با شکوه که قطعا ثمرات زیادی خواهد داشت.

این استاد حوزه ابراز داشت: ما در ماه های اخیر، مراجع بزرگواری را از دست داده ایم؛ آیات عظام حکیم، صافی گلپایگانی و علوی گرگانی رضوان الله تعالی علیهم و همچنین در این مدت بزرگان و اساتید و فضلایی را هم از میان ما رفته اند که ان شاء الله خداوند بر درجاتشان بیفزاید.

حجت الاسلام والمسلمین علوی حسینی در ادامه بیان کرد: آنچه که مهم است و برای ما طلبه ها اهمیت بسیاری دارد، آن است که نسبت به درس اهمیت بیشتر قائل شویم؛ توصیه همیشگی اخوی بزرگوار ما، چه در جمع طلاب و چه در جمع بزرگواران و فضلا، تأکید بر تحصیل و درس بود.

وی خاطرنشان کرد: در ایام تابستان که حوزه علمیه تعطیل می شد، ایشان به نجف اشرف تشریف می آوردند و به تحصیل ادامه می دادند.

این استاد حوزه افزود: توفیق داشتم در درس خمس مرحوم آیت الله حائری شرکت می کردم؛ به مناسبتی ایشان درس را تعطیل کردند؛ باورکردنی نبود؛ اما شاگردان گریه می کردند که چرا باید درس استاد حائری تعطیل بشود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی حسینی در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از نکاتی که حائز اهمیت است، «مباحثه» است؛ خواهش بنده آن است که توصیه بزرگان را به گوش دل بسپارید؛ مباحثه را مورد توجه قرار بدهید. علاوه بر گوش کردن و حفظ کردن، مباحثه گفتاری از جایگاه بالایی برخوردار است؛ مباحثه است که این امکان را بهتر فراهم می کند که از استاد اشکال گرفته بشود.

وی افزود: البته بنده منکر وجود مشکلات در ایام کرونا نیستم؛ اگر حوزه را هم کنار بگذاریم، در دانشگاه هم ایجاد مشکل کرده بود. خود اساتید دانشگاه هم رسما ابراز می کنند که در این دوران مشکل داشته ایم. ما نتوانستیم آن گونه که می خواستیم، دانشجویان را تربیت کنیم؛ تدریس در فضای مجازی ناقص است؛ چرا که در آن، امکان مباحثه به صورت کامل وجود ندارد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه یکی از تأکیدات مرحوم حضرت آیت الله علوی گرگانی «تبلیغ» بوده است، ابراز داشت: آقایان و سروران محترم! جامعه امروز ما به اساتید بزرگواری نیاز دارد که به تبلیغ اهتمام داشته باشند و به شهرها و حتی به روستاها بروند. حضرت آیت الله علوی گرگانی بیش از بیست سال هم شب جمعه و هم صبح جمعه منبر داشتند. در دوران مرجعیت خودشان هم تبلیغ را رها نکردند و دهه اول محرم، دهه آخر صفر و یک ماه مبارک رمضان در مسجد جامع گرگان منبر می رفتند. منبر ایشان با استقبال گسترده مردم روبرو می شد؛ به گونه ای که هر چهار شبستان مسجد جامع پر از جمعیت می گردید. مردم تشنه اند و دوست دارند هم به زیارت بروند و هم سخن بشنوند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی حسینی بیان کرد: در قرآن کریم می خوانیم: «و لکم فی رسول الله اسوة حسنه»؛ امروزه بزرگترین الگو گیری از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، اهتمام به امر تبلیغ است تا ندای آن حضرت را به گوش مردم برسانیم که «قولوا لا اله الا الله تفلحوا».

این استاد حوزه در پایان گفت: خداوند متعال به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «بلّغ» و نفرمود: «قل للمؤمنین»؛ این امر، حکایت از اهمیت تبلیغ دارد؛ از این رو از طلاب و در مرتبه بالاتر، از اساتید بزرگوار تقاضا می کنم تا به این نکته عنایت بیشتر داشته باشند و به شاگردانتان نیز ارشاد کنید تا به تبلیغ توجه بیشتر داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha