یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علم الهدی در  روستای ده سرخ بزرگداشت امام زادگان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مردم اطراف مشهد مقدس نیز خود را خادم زائران حرم مطهر بدانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، روز گذشته همزمان با دهه کرامت، به مناسبت روز ملی تکریم و بزرگداشت امام زادگان، همایش "ستارگان کرامت" و افتتاح ساختمان مصلی امام رضا(ع) با سخنرانی آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در روستای ده سرخ مشهد برگزار شد.

آیت الله سیداحمد علم الهدی در این همایش با اشاره به اینکه علیرغم تساوی زمان‌ها و مکان‌ها، گاهی یک زمان و مکان نسبت به مکان دیگر، برتری پیدا می‌کند، اظهار داشت: روزی که خداوند حضرت آدم(ع) را بر زمین فرستاد، همه مکان‌ها یکسان بودند، اما بعد از توبه حضرت آدم، پروردگار فرشتگان مقرب خود را مامور به ساخت خلوتکده‌ای برای حضرت آدم که همان خانه کعبه می‌باشد، کرد.

وی با اشاره به ساخت مجدد خانه خدا توسط حضرت ابراهیم(ع)، گفت: حضرت ابراهیم(ع) در حالی که همسر و فرزند نوزاد خود را در بیابان برای تجدید بنای کعبه رها کرد، در مسیر دست به دعا برداشت و از خداوند خواست تا دل‌های مردم را عاشق ذریه‌اش نماید و اکنون بعد از حدود ۴ هزار سال از این دعا، هر دعوتی که برای بندگی خدا به گوش بشر رسیده به وسیله ذریه حضرت بوده است.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه سرزمین "ده سرخ" به برکت حضور امام رضا (ع) نسبت به زمین‌های دیگر امتیاز پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: در مشهد و استان زیارتگاه‌های زیادی وجود دارد اما بعد از حرم مطهر امام رضا(ع) سرزمینی به عظمت ده سرخ وجود ندارد، چرا که در این مکان، امام هشتم نماز خواندند و دعا کردند.

وی در ادامه به دو نقطه مهم در مشهد به واسطه حضور امام رضا(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: امام رضا(ع) در مسیر کوه خلج، زمانی که اتراق کردند، خواستند تا از کوه‌های آن سنگی برای درست کردن غذا کنده شود و سپس حضرت بر آن سنگ دعایی خواندند و فرمودند: "غذا در ظروف این سنگ خوش طعم می‌شود" و آن سنگ امروز به عنوان سنگ هرکاره مشهد است.

امام‌جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه متاسفانه به این منطقه اهمیتی داده نشد و حتی طی بازه زمانی برای ساخت جاده قسمت‌هایی از این کوه تخریب شد، مطرح کرد: اگر می‌خواهیم میقاتی را برای حضرت امام رضا(ع) در نظر گیریم ده سرخ است تا جایی که در قدیم برای مشهدی‌ها، ده سرخ بسیار اهمیت داشت.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ سال پیش از مسئول گردشگری خواستم تا جاده پیاده روی ده‌سرخ تا مشهد ساخته شود، اما اقدامی صورت نگرفت، خاطر نشان کرد: از معاونت زیارت استانداری خواستارم که هم نسبت به ساخت این جاده و هم اتوبان ده سرخ به ملک آباد اقدام کنند تا زائران به راحتی به این مکان مشرف شوند.

آیت الله علم الهدی ساخت جاده پیاده روی برای سهولت رفت و آمد زائران به مشهد و ده سرخ را بهترین اقدام در توسعه زیارت پیاده امام رضا(ع) دانست و گفت: امام جواد(ع) فرمودند: هر کس پیاده به زیارت پدرم برود و در راه باران و برف بر سر او بریزد همه گناهان او نیز می‌ریزد.

وی در ادامه به مردم ده سرخ توصیه کرد که خادم با اخلاص برای زائران از نظر جنبه‌های کاسبی و اشتغال باشند و به عنوان خادم به زائران خدمت کنند، مطرح کرد: با توجه به ساخت این مکان، احتمال ورود برخی سودجویان برای خرید زمین‌های ده سرخ وجود دارد، اما اهالی این روستا خود خادم امام رضا(ع) شوند و همانند نسل خود در ده سرخ ماندنی شوند.

در ادامه حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۷۰۰ نفر در استان به عنوان اصحاب بقاع اعم از روحانیون، خیرین و هیئت امنا مشغول فعالیت هستند، یادآور شد: در این برنامه مقرر شده است تا از تعداد محدودی از این افراد تجلیل شوند.

گفتنی است همزمان با دهه کرامت و روز تکریم و بزرگداشت امام زادگان، ساختمان مصلی امام رضا(ع) در روستای ده سرخ افتتاح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha