یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رضا اکبری

حوزه/ دکتر اکبری گفت: باید با همراهی و هم‌افزایی مجموعه‌های دینی و فرهنگی و علمی کشور، زمینه‌های گفتگوی میان‌رشته‌ای در حوزه ایمان تقویت گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر رضا اکبری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، امروز در همایش ملی ایمان و چالش‌های عصر جدید که در دانشگاه معارف در قم برگزار شد، ضمن تبیین موضوع «ایمان و مسئله بخت دینی»، به مباحث اخلاقی و معرفتی ایمان اشاره کرد و اذعان داشت: در دوره معاصر و در باب نظر و عمل و ارتباط آن با دین، باید دقت نظر بیشتری داشته باشیم، چرا که نوع نگاه ما متأثر از این موضوعات است.

وی به برخی از اقتضائات دوره معاصر و تأثیرات آن بر مسئله ایمان اشاره کرد و یادآور شد: امروز الگوهای استدلالی تغییر کرده، رویه‌های نویی ناظر به زیرمجموعه‌های خاص خود شکل‌گرفته است و نوع مواجهه افراد نیز با این استدلال‌ها متفاوت است.

اکبری به موضوع سنخ‌شناسی در دوره معاصر و تفاوت‌های زیستی افراد در عصر معاصر اشاره کرد و یادآور شد: قرار گرفتن در ساختارهای متفاوت اجتماعی، زمینه شکل‌گیری زندگی معرفتی متفاوت را در پی خواهد داشت؛ چرا که الگویی که فیزیک‌دان با باورهای دینی دارد با الگوی زیست‌شناس با باورهای تعلیمی و تربیتی متفاوت است.

وی مسئله تخصصی شدن رشته‌ها را زمینه‌ای برای احصا گواه‌های تخصصی در حوزه ایمان دانست و ابراز داشت: در دوره معاصر زمانی که بحث از معرفت‌شناسی می‌شود، حجیت و استدلال معرفتی مهم شمرده می‌شود؛ نیاز است تا به سمت ارائه ملاک‌های گواهی حجیت معرفتی افراد حرکت کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، به اختلافات نظر در حوزه‌های مختلف معرفت‌شناسی اشاره کرد و ابراز داشت: شبکه‌های اجتماعی و نزدیک شدن مردم از طریق ابزارهای جدید باعث شده تا مردم بافاصله بسیار کمی بتوانند به نظریات متعدد دسترسی داشته باشند.

وی، بر اهمیت بازخوانی نوع مواجهه‌ها با مسئله ایمان اشاره کرد و یادآور شد: در عصر تکنولوژی‌های ارتباطی جدید و گستره ابزارهای ارتباطی نوین از جمله گوشی‌های موبایل، بلندگوهای متفاوتی برگرفته از هرم‌های تفکری شکل‌گرفته که دایره ایمان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

اکبری با تاکید بر این که شکل‌گیری ابهام معرفتی و سردرگمی در انتخاب ایمان از جمله ویژگی‌های عصر معاصر است، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به تغییرات شکل‌گرفته در جوامع، باید بازبینی مجددی نسبت به مسئله ایمان و نظر داشته باشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت دقت نظرها به یافته‌های علوم جدید در حوزه ایمان اشاره کرد و یادآور شد: مسئله استعاره‌های شناختی و رویکرد نهادهای اجرایی حاکمیتی آثار قابل‌توجهی در مسئله عمل جامعه دارد.

ارائه دهنده مقاله «ایمان و مسئله بخت دینی»، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به مسئله پیچیدگی‌های دوره جدید به لحاظ ساختاری و افعال افراد جامعه در مواجهه با ساختارها، نمی‌توان سنجه دقیقی نسبت به ایمان افراد ارائه کرد.

اوج‌گیری وسوسه‌های فکری و رفتاری در جامعه و مسئله ارتباط آن با عمل دینی، از دیگر بحث‌های دکتر اکبری بود که ضمن تاکید بر اهمیت شناخت وضعیت کنونی اظهار داشت: برای شناخت دقیق و وضعیت‌سنجی بایسته، نیازمند بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی به‌ویژه تئوری‌پردازی‌های میان‌رشته‌ای در حوزه ایمان هستیم.

دکتر اکبری در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: باید با همراهی و هم‌افزایی مجموعه‌های دینی و فرهنگی و علمی کشور، زمینه‌های گفتگوی میان‌رشته‌ای در حوزه ایمان تقویت گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha