یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: از ابتدا هم اینکه می‌گفتند ما باید به برجام بسازیم، فکر غلطی بود که البته استمرار آن غلط‌تر است، زیرا در هفته‌ای که گذشت، فرصت‌های پررونقی بدون وابستگی به خارج برای ما ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، در تشریح مصادیق و معانی تقوای عملی اظهار کرد: درباره تقوای عملی نکته‌ای که امروز در این باب عرض کردیم، تقوا و روح آن است که با عمل به تقوا تفاوت دارد؛ به‌طوری که اگر ما روحیه تقوا داشتیم، لاابالی و بی بند و بار نبودیم و حلال و حرام خدا در نظرمان بود اما در عمل به تقوا پایبند نبودیم، این تقوای فکری و روحی کفایت نمی‌کند.

وی افزود: مفهوم تقوای عملی و اصل تقوا به این معناست که انسان اعمالش را تحت کنترل تقوا قرار دهد و هرچه خداوند متعال واجب شمرده انجام دهد و از هرچه پروردگار عالم کراهت دارد، دوری کند. تقوای عملی از این حیث برنامه‌ای است که فقط به زندگی مادی این جهان مربوط نیست بلکه به‌عنوان یک جریان قطعی بر مسیر عبودیت و بندگی انسان تأثیر می‌گذارد.

انسان برای بقا آفریده شده است

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: اگر این تقوا رعایت نشود، ضرر آن متوجه زندگی خود انسان است و این‌گونه هم نیست که به زندگی دنیایی فرد ضربه وارد می‌شود بلکه این در جریان اصل عبودیت و بندگی انسان و وصل او به خدا تأثیر سوء خواهد داشت زیرا انسان با همه حیوانات و جانوران متفاوت است و برخلاف آن‌ها که مسیر گذران و روزمره دارند اما انسان موجودی است که در زندگی او مرگ و فنایی نیست و نابود نمی‌شود بلکه پس از مرحله گذار عمر دنیوی به مرحله ثبات اخروی می‌رسد و از این حیث، مرگ، نه‌تنها نابودی نیست بلکه به‌عنوان یک واقعه برای انتقال از مرحله گذار به مرحله ثبات است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) ادامه داد: نبی مکرم اسلام (ص) فرمود «ما خَلَقتُم لِلفَناء بَل خَلَقتُم لِلبَقاء» یعنی انسان نه برای فنا بلکه برای بقا آفریده شده و برای ساختن این زندگی جاودانه، باید توشه از زندگی موقت دنیایی فراهم کرد که عبارت است از قرب، نزدیکی و عبودیت خدا تا انسان هرچه به خدا نزدیک‌تر شود، ابدیت بهتر در انتظار او باشد و در مقابل، نقص ابدیت در اثر دوری از پروردگار کار را به جایی می‌رساند که نتیجه زندگی ابدی انسان در ضلالت و گمراهی خواهد بود.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: وجود مقدس امام باقر (ع) در حدیث فرموده‌اند « أنَّ أهلَ التَّقوی نَظَروا إلَی اللّه ِ عَزَّوَجَل وَ إلی مَحَبَّتِهِ بِقُلوبِهِم» یعنی اهل تقوا به نقطه‌ای می‌رسند که خدا و محبت او را می‌بینند اما خدا که با چشم سر قابل‌رؤیت نیست لذا اهل تقوا حقایق ایمان را به چشم دل می‌بینند و محبت او را احساس می‌کنند. در همین باره، در فرازی از مناجات شعبانیه، امیرمومنان به درگاه الهی عرضه می‌دارد « إِلَهی وَ اجعَلنِی مِمَّن نَادَیتَهُ فَأَجَابَکَ وَ لاحَظتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ» یعنی خدایا مرا از کسانی قرار بده که اگر صدایشان زدی به سمت تو آیند و اگر به آنان نگاه کردی، به حالت صعقه بیفتند.

بندگی پروردگار، اوج تعالی انسان

وی با اشاره به چهار نوع ندای الهی منطبق با نص قرآن کریم تأکید کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به چهار حالت مردم را صدا زده است. اولاً با عبارت «ناس» که خطاب به توده مردم است، دوماً با عبارت «یا بنی‌آدم» که خطاب به نسل آدم است و او را از پذیرش وسوسه‌های شیطانی برحذر می‌دارد. سوماً با عبارت «یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنوا» که خطاب به قشر خاص و برگزیده‌ای از انسان‌هاست که ایمان آورده‌اند و ندای چهارم «یا عِبادی» است که خطاب به عالی‌ترین بخش از جامعه بشری و آن دسته از انسان‌هایی است که به هر سه ندای پیشین لبیک گفته و پس از عدم اطاعت از شیطان، پیروی از واجبات و نفی منکرات، به درجه‌ای رسیده‌اند که خداوند متعال آنان را بنده راستین خود می‌داند و در اینجا به آنان بشارت می‌دهد که از رحمتش ناامید نباشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر کسی به این چهار ندا جواب داد، حقیقت ایمان را در دل احساس می‌کند و محبت پروردگار را درک خواهد کرد. این‌ها همان افرادی هستند که امیرمومنان در فرازی از مناجات شعبانیه درباره آنان می‌گوید که در هنگامه ندای الهی به حالت صعقه می‌افتند؛ یعنی بارقه‌ای از نور که بر قلب انسان تابیده می‌شود و چشم دل انسان در اثر توجه به کانون نور که همان ذات اقدس پروردگار است، هرچه می‌بیند، انوار مشعشع حاصل از نور الهی است. این اثر تقواست که انسان را از گرایش به همه‌چیز دور کرده و وجود او را ذوب در حقیقت ایمان خواهد کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به شرایط خاص کشور اظهار کرد: وضعیت امروزی که ما در جامعه و کشورمان زندگی می‌کنیم، موقعیت بسیار حساسی است زیرا از یک طرف فشار معضلات اقتصادی و معیشتی است و از طرف دیگر، فرصت‌های قابل‌توجهی است که در عرصه جهانی در مسیر ما قرار گرفته است.

وی افزود: موضوعی که امروز برای مسئولان، مردم و آحاد شما برادران و خواهران حائز اهمیت است، شناخت مشکلات و مبدأ آن‌ها و همچنین شناخت فرصت‌هاست؛ یعنی اگر مردم فرصت‌ها را بشناسند و با آن آشنا باشند، طبیعتاً امید و نشاط در زندگی اجتماعی پیدا می‌کنند و اگر مبادی مشکلات و معیشت را بدانند، مردم و مسئولین دست‌به‌دست هم در مقام حل مشکل و از بین بردن موانع برمی‌آیند.

برای حل مشکلات مردم، همه مسئولیت دارند

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: موضوعی که خصوصاً اقشار آسیب‌پذیر را تحت تأثیر قرار داده است، مشکلات اقتصادی، معیشتی و گرانی‌هاست. این واقعیت ملموس همه مردم ماست. رویداد اخیر که یک حرکت اقتصادی با هدف تحقق عدالت اجتماعی در جامعه بود، در قالب یک جراحی بزرگ اقتصادی، طبیعتاً دارای عوارض و دردهایی است. وقتی دولت بخواهد از جیب ۴ هزار و ۱۲۰ نفر، میلیاردها دلار سرمایه کشور را بیرون کشیده و به جیب ۷۴ میلیون جمعیت کشور بریزد، بدیهی است کار آسانی نیست و کسانی که رانت‌خواری می‌کردند، طبیعتاً آرام نمی‌نشینند و به دنبال جبران این سودها از راه‌های دیگر خواهند بود لذا این موقعیتی است که دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نهادهای حاکمیتی باید حرکت شدید داشته باشند.

وی ادامه داد: وجود مقدس امیرمؤمنان در حکمت ۲۴۱ نهج‌البلاغه به کارگزاران حکومت سفارش کرده و فرموده‌اند: «أَشَدُّ مِن یَومِ الظَّالِمِ عَلَی آلْمَظلُومِ» یعنی باید بر غارتگران بیت‌المال و ظالمان سخت گرفت و آنان را بازخواست کرد. وقتی به آقایی گفتند ارز ۴۲۰۰ نمی‌دهیم که واردات انجام بدهی، مگر به خاطر غیر از این بوده که سرمایه سابق او به خاطر تسهیلات دولت بوده اما او حق مردم را به قیمت گزافه به آنان عرضه کرده و یا در انبارها احتکار کرده است. مسئولین ما نباید در قبال این مسائل بی‌تفاوت باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: حرفی که آقایان اقتصاددان می‌زنند و برحسب آن، نرخ اجناس را به قیمت عرضه و تقاضا معین می‌کند، البته ما هم قبول داریم و این الفبای اقتصاد است اما این موضوع مربوط به یک وضع آرام اقتصادی است نه در جامعه‌ای که از یک طرف دچار تحریم دشمن است و از طرف دیگر، دست رانت‌خواران را قطع کرده و با سودجویان در حال مبارزه است. در این کشور باید دستگاه‌های مدیریتی علاوه بر پایبندی به نظام عرضه و تقاضا، باید خود نیز به میدان بیایند و به‌صورت هماهنگ، سودجویان را پیگیری و تعقیب کنند.

وی تأکید کرد: امروزه در قبال مشکلاتی که مردم ما را در تنگنا قرار داده، یک سازمان نمی‌تواند بگوید که این مشکلات به من ارتباطی ندارد. در مقابل ناراحتی و فشار بر مردم، دستگاه‌های حاکمیتی اگر بخواهند بی‌تفاوت باشند، مردم و خصوصاً فقرا و قشر آسیب‌پذیر تحت تأثیر مشکلات معیشتی لطمات جبران‌ناپذیر می‌بینند. حاکمیت این کشور یک حاکمیت دینی است ولذا آن‎جایی که مردم و کیان کشور را تهدید می‌کند، همه مسئول هستند و باید به میدان بیایند و هم مردم و هم مسئولان موقعیت‌شناس باشند، مشکلات را بشناسند، به میدان بیایند و به هم کمک کنند زیرا آنجایی که مردم در صحنه باشند، همه مشکلات حل می‌شود.

برجام از ابتدا فکر غلطی بود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ابراز کرد: البته در کنار مشکلات یک سلسله فرصت‌هایی هم وجود دارد. ما در شرایطی هستیم که مسئله تحریم نه تنها خنثی می‌شود بلکه حتی دشمن به بی‌اثر بودن آن اقرار دارد. از ابتدا هم اینکه می‌گفتند ما باید به برجام بسازیم، فکر غلطی بود که البته استمرار آن غلط‌تر است زیرا در هفته‌ای که گذشت، فرصت‌های پررونقی به خاطر دیپلماسی اقتصادی دولت برای جامعه ما پیش آمد که بدون برجام و بی آن‌که بخواهیم وابسته به خارج باشیم، این دیپلماسی میان ما و کشورهای همسایه و دوردست برقرار شد. فروش یک نفتکش بزرگ و سفارش ساخت دو نفتکش دیگر برای ونزوئلا فرصت بسیار ارزشمندی بود و به‌علاوه آن، چندین نفر از روسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه کشورهای همسایه هم که در هفته گذشته به تهران آمدند، توافقنامه‌های همکاری مؤثری را امضا کردند.

وی گفت: ۲۰ تفاهم همکاری با ونزوئلا و ۱۷ تفاهم همکاری با کشورهای همسایه از جمله فرصت‌هایی است که در توسعه صادرات می‌تواند کمک کند و در سایه آن می‌توان اقتصاد کشور را به ثبات رساند. البته سرمایه‌گذاران هم باید به میدان بیایند و مردم هم باید کمک کنند تا بتوان مشکلات معیشتی کشور را برطرف کرد.

حل مشکلات درگرو حفظ ارزش‌های دینی

امام جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت حفظ ارزش‌های دینی در متن جامعه اظهار کرد: در کنار شناخت مشکلات و مبادی آن‌ها، اگر بنا شد موقعیت دینی و اسلامی جامعه را حفظ کنیم تا برکات الهی ما را فرابگیرد، مشکلات ما حل شود و فرصت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی برای ما پیش بیاید، باید ارزش‌های دین که مورد رضای الهی است در زندگی اجتماعی ما سایه بیفکند.

وی افزود: اگر جامعه ما لائیک شد و مظاهر ضدارزشی گناه که موجب غضب پروردگار است، سراپای جامعه را فراگرفت، خسران جامعه را دربر خواهد گرفت. این‌طور نیست که گمان کنیم چون وابسته به عترت پروردگار هستیم، خداوند متعال در همه حال برکات خود را بر ما نازل می‌کند زیرا این برکات وابسته به این است که بنده خدا باشیم و مظاهر عبودیت او در سراسر زندگی اجتماعی ما رعایت شود و اگر لاابالی‌گری و بی بند و باری در عرصه زندگی اجتماعی ما ظاهر شود، همه موقعیت موجود خود را از دست خواهیم داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha