یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جعفری

حوزه/ حجت الاسلام جعفری گفت: امروز اطاله دادرسی در قوه قضائیه به عنوان ابرچالش مطرح است که بر این اساس دلایل و عارضه های آن شناسایی و به زودی در سراسر استان و کشور این ابرچالش برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام اسدالله جعفری، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: شهید مظلوم بهشتی، در حقیقت سیدالشهدای انقلاب اسلامی است، اندیشه های این مرد بزرگ، آنگونه که باید تا به امروز شناخته نشده است.

وی در توصیف شهید مظلوم بهشتی به تعبیر بلند امام راحل مبنی بر اینکه «شهید بهشتی یک ملت برای مردم ایران بود» اشاره و تصریح کرد: مسیر زندگی شهید بهشتی، مسیر جهاد، ایستادگی و مقابله با ظلم بود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان افزود: عمر شهید بهشتی پیش از انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با طاغوت سپری شد و پس از پیروزی انقلاب هم در مقابله با جبهه منحرفین و فرقه های ضاله از جمله در رأس آنها گروهک منافقین گذشت.

اندیشه های شهید بهشتی بعد از سه دهه هنوز نو وتازه هست

وی با بیان اینکه منافقین از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بدترین فجایع انسانی را تحت ترور مرتکب شدند به نحوی که عملیات روانی این گروهک علیه جمهوری اسلامی در سرزمین دشمن، هنوز ادامه دارد عنوان کرد: به شهادت رساندن شهید بهشتی و ۷۲یار باوفای انقلاب اسلامی، از آن جمله فجایع تاریخی است.

حجت الاسلام جعفری اذعان کرد: اندیشه های شهید بهشتی بعد از سه دهه هنوز نو وتازه هست و چنانچه کسی بخواهد مسیر اندیشه زلال شهید را پیگیری کند، شایسته است، وظیفه شناسی، خستگی ناپذیر، بی ادعا و مسئولیت پذیر، تعهد و تخصص از خصایص بارزاین شهید بود.

وی در توضیح برنامه های هفته قوه قضائیه در سال ۱۴۰۱ گفت: در طول این هفته شعار قوه قضائیه «در مسیر تحول و خدمت به مردم» انتخاب شده است و هر روز از این هفته به یک نام نامگذاری شده است که روز اول به‌نام حمایت از تولید، دانش بنیان هاو صیانت از حقوق عامه، دومین روز حرکت جهادی و تعالی، سومین روز حمایت از حقوق بشر و مقابله با تروریست، چهارمین روز تسهیل فرایند رسیدگی با بهره گیری از فناوری های نوین، پنجمین روز پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با بسترهای فسادزا، ششمین روز ترویج فرهنگ صلح و سازش و اصلاح مجرمان و آخرین روز به نام ولایت مداری و ایثار وخدمت به مردم قرار گرفته است.

برنامه تحولی و تعالی قضائیه در ۱۰محور تعریف شده است

وی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۱محورهای کلی برنامه تحولی و تعالی قضائیه در ۱۰محور تعریف شده است، ادامه داد: نخستین محور پیشگیری از وقوع جرم، دعوا و آسیب های اجتماعی چون اعتیاد و کلاهبرداری و مسائل خانواده و ...است، دومین محور احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی مشروط، سومین محور نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات چون نظارت برزندان ها، وکلا، کارشناسان و ضابطان قضایی، چهارمین محور اخذ تصمیم و توصیه اقدامات حسبی، پنجم سرعت و دقت در کشف جرم و تعویق مجرمان، ششم توسعه صلح و سازش و حل دعوایی از طریق میانجی‌گری، هفتم رسیدگی به پرونده های قضایی وکاهش ورودی پرونده ها و کاهش زمان رسیدگی، هشتم ساماندهی بایگانی راکد و تسریع اجرای احکام مدنی و کیفری، نهمین محور اصلاح مجرمان و کاهش جمعیت کیفری زندان و دهم ترویج استفاده از نهادهای ارفاقی است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: تدوین برنامه جامع برای رفع اطاله دادرسی خاصه شعبی که با حجم پرونده مواجه هستند، از اولویت های در دست اقدام است؛ امروز اطاله دادرسی در قوه قضائیه به عنوان ابرچالش مطرح است که براین اساس دلایل و عارضه های آن شناسایی و به زودی در سراسر استان و کشور این ابرچالش برطرف خواهد شد.

دستور فوری رفع مشکلات قضایی استان از سوی رییس قوه قضائیه

وی در توضیح عملکرد دادگستری استان اصفهان در طول یکسال گذشته گفت: یکی از تلاش هایی که در طول سال گذشته انجام دادیم، تغییر ذهنیت اشتباه مسئولان عالی قوه قضائیه پیرامون برخورداری استان اصفهان در زمینه منابع مالی و انسانی بود، لذا توانستیم کمبودهای شدید قضایی استان در سه حوزه نیروی اداری، نیروی قضایی و فضای قضایی را برای معاونان قوه قضاییه تشریح کنیم که منجر به دستور فوری رفع مشکلات قضایی استان از سوی رییس قوه قضاییه شده است.

حجت الاسلام جعفری با تاکید براینکه استان اصفهان در برخی از شاخص ها همردیف با شهرهاو استان های محرم کشور قراردارد تصریح کرد: امروزه براساس تلاش صورت گرفته در طول ماه های گذشته، مسئولان عالی قوه قضاییه بر بحرانی و چه بسا فوق بحرانی بودن موضوعاتی در دادگستری اصفهان که نشات گرفته از کمبودهای یادشده است، صحه می گذارند.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه در یکسال گذشته یک میلیون ۵۶۴هزار و ۹۵فقره پرونده وارد دادگستری شده است که با همت همکاران قضایی یک میلیون۴۳۲هزار و ۳۴۲ فقره پرونده مختومه شده است، توضیح داد: در این عرصه با این میزان پرونده حقیقتا یک جهادی صورت گرفته و نمونه بارز حرکت جهادی است.

وی ادامه داد: بحث تکریم ارباب رجوع از دغدغه های اصلی ما در دادگستری است، نبودن برخورد نامتعارف و نامناسب، اخلاق غیراسلامی و انسانی در فرایند رسیدگی به احکام از تاکیدات بوده است، لذا پیشنهاد ملاقات مردمی را به صورت هفتگی آغاز کردیم که براین مبنا ۴هزار و ۴۶۵ مورد ملاقات در سطح رئیس دادگستری و مدیران شهرستانی در طول یکسال گذشته صورت گرفته است که ۸۶ درصد این آمار متعلق به رئیس دادگستری اصفهان است.

حضور در ۱۲ مسجد شاخص با اولویت مساجد حاشیه شهر

رئیس کل دادگستری استان اصفهان بیان کرد: حضور در ۱۲ مسجد شاخص با اولویت مساجد حاشیه شهر و ملاقات با مردم برای شنیدن مشکلات آنها و رفع معضلات قضایی مردم، ازدیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی با بیان وجود درگیری مردم با مشکلات متعدد در جامعه امروز، گفت: به همت خیرین اصفهان از همه اقشار جامعه حتی نوجوانان نیک اندیش، درماه مبارک رمضان، ۵۰میلیارد تومان برای آزاد سازی ۳۴۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد هدیه شد که کاری بس بزرگ است.

حجت الاسلام جعفری یادآور شد: مردم اصفهان در قلّه احسان و نیکوکاری قرار دارند و توانسته اند با اختلاف بسیار زیاد رتبه اول کشوری را در کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد کسب کنند.

وی با تاکید بر ضرورت تحکیم بنیان خانواده در جامعه امروز، ابراز کرد: ذره ای غفلت دراین زمینه جایز نیست؛ با وجود اسلام مترقی و مولفه های تربیتی والا به عنوان یک مسلمان و ایرانی نباید اجازه بدهیم برای هر موضوع کوچکی، بنیان های خانواده از هم متلاشی شود، در این راستا اقدامات فرهنگی چون برگزاری کارگاه های آموزشی تحت عناوین مدل عشقی، مهر، مهارت آموزشی و سبک زندگی برگزار کرده ایم.

امنیت، سلامت و معیشت خط قرمز قوه قضاییه است

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه امنیت، سلامت و معیشت خط قرمز قوه قضائیه است و هرکس از این خطوط تخطّی کند با برخورد قاطع قضایی مواجه خواهد شد، گفت: به صورت شفاف و صریح بیان می کنم با برهم زنندگان آرامش، آسایش و امنیت مردم با هر اسم، عنوان و شکلی در سطح استان برخوردی قاطعانه و بدون اغماض خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: در دادگستری استان اصفهان کارگروهی ویژه برای برخورد با افرادی که باعث فساد امنیتی می شوند تشکیل داده ایم و با استفاده از ظرفیت های قضایی، اطلاعاتی و انتظامی لیستی از همه اشرار و اراذل، مکان های زیست آنها و حتی مخفیگاه های احتمالی آنان تهیه شده است و در صورت بروز کمترین جسارتی قاطعانه برخورد می کنیم.

حجت الاسلام جعفری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری حوزه مبنی بر تشریح جایگاه پشتیبانی قضایی از دستورالعمل هایی چون دستورالعمل ابلاغی اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مبنی بر ممنوعیت تولید و توزیع پوشاک نامناسب زنان، گفت: ماموریت قوه قضائیه و به تبع دادگستری ها در حوزه پیشگیری وقوع جرم و پیگیری انجام مسئولیت مدیران مربوطه در دستورالعمل های این چنینی ورود میکند.

راه اندازی شورای حل اختلاف مطبوعات

وی افزود: دادگستری استان با چشمان رصد و ارزیابی خود نسبت به ترک فعل مسئولین مربوطه در این زمینه هوشیار است، اما حقیقت آن است که در زمینه تولید و توزیع لباس های نامتعارف زنان در کشور، زیرساخت های لازم این دستورالعمل محقق نشده است و این خود عاملی برای اجرا نشدن دقیق این قبیل دستورات است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: اگر عده و عده لازم برای اجرای این دستورالعمل ها فراهم نکنیم، سرنوشت آنها، چون دیگر دستورالعمل های ابلاغی خواهد شد و مشمول مرور زمان می شود.

وی در پایان از اعلام آمادگی دادگستری استان برای ایجاد و راه اندازی شورای حل اختلاف مطبوعات خبر داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha