دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نماز عید قربان در مصلی نماز جمعه پردیسان

حوزه/ استاد جامعه الزهرا گفت: عید قربان جلوه گاه تعبد و بندگی و نمایش تسلیم و رضا در مقابل خداوند و تمرین قربانی خواسته های نفسانی در مقابل امر الهی است.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: آنچیزی که عیار انسانیت را بالا می برد خضوع و خشوع در مقابل حق تعالی است. عالم بزرگ مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی درباره آمده شدن از بهره مندی عید قربان می گویند که با شروع عید قربان کارهایی که موجب جلب رضایت خداوند است را انجام دهید.

وی افزود: عید قربان فصل قرب همه مسلمانان به خدای عالم در سایه عبودیت و فصل قربانی کردن عزیزان در مقابل خداوند است.
استاد حوزه با بیان اینکه عید قربان مجرای فیض الهی و بهانه رحمت خداوند به بندگان است گفت: در این روز باید تمرین کرد تا رضای خود را فدای رضای حق کرد و از خواسته ها چشم پوشی کرد تا انسان به مرز عبودیت برسد مرزی که خداوند آن را به عنوان هدف خلقت قرار داد.
وی ادامه داد: قربان وسیله قرب است روز رها شدن از تعلقات مادی است و باید خواسته های نفسانی که باعث شده است تا در غل و زنجیر خواسته ها گرفتار شویم را قربانی کنیم.
درویشی با بیان اینکه عید در فرهنگ اسلامی به معنای بازگشتن و در اصطلاح بازگشت به سوی خداوند است گفت: بخششهای خداوند همراه با رحمت به بندگان نزول پیدا می کند از این رو باید با راز و نیاز گناه های گذشته را از صفحه دل بشوییم و آماده برای فیوضات این روز باشیم.
وی ابراز کرد: هدف این است تا با بندگی و عبادت در پیشگاه خداوند به سعادت واقعی دست یابیم در همین راستا حضرت علی(ع) می فرماید: هر روزی که انسان در آن گناه نکند آن روز عید است. امروز نیز عید فداکاری و ایثار است.
استاد حوزه با بیان اینکه عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلام و زیباترین نمونه تعبد انسان در مقابل خداوند است گفت: این روز عید عشق و فداکردن فرزند دلبند در مقابل خداوند و سربلندی در مقابل امتحان است، ما نیز در مواقع حساس باید از خواسته های دلمان بگذریم به خاطر همین که توانستیم بر خواسته دلمان غلبه کنیم باید جشن بگیریم.
وی اضافه کرد: باید از روز عید قربان درس بگیریم و بر شیطان درون و بیرون غلبه کنیم چراکه این امر یک اصل و ارزش الهی است باید این تمرین را داشته باشیم و در طی سال خواسته های نفسانی و هر چیزی که بین ما و خداوند باعث حجاب می شود را قربانی کنیم.
استاد جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: باید خودمان را آماده کنیم تا هر گونه ایثار و فداکاری را در زندگی داشته باشیم. همانگونه که در این روز حضرت ابراهیم(ع) و فرزندش حضرت اسماعیل(ع) هر دو همراه و مطیع اجرای امر الهی بودند که به این مقام بالای انسانی رسیدند. ما نیز باید روش و منش انسان های واقعی را الگوی خود قرار دهیم.
وی به آداب و اعمال روز عید قربان اشاره کرد و گفت: در این روز غسل گرفتن، اقامه نماز عید، ذکر الله اکبر، خواندن ادعیه، قرائت زیارت حضرت سید الشهداء (ع)، احیا و زنده داری توصیه شده است.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha