دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
المصطفی

حوزه/ هدف اصلی نظام آموزشی جامعةالمصطفی، تربیت انسان‌های پاسخ‌گو به نیازهای معرفتی جوامع و نقش‌آفرینی به منظور اجرای معارف ناب الهی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جزایری در شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی، ضمن اشاره به شعار «آموزش کارآمد و اشتغال‌آفرین، موانع و راهکارها» اظهار داشت: منظور از آموزش، مجموع نظام تعلیم ‌و تربیت و آموزش است؛ کارآمدی، قید اصلی این تعریف است و ارتباط تنگاتنگی با هدف آموزش دارد و باید بتواند اهداف نظام آموزشی را تأمین نماید.

وی انتقال فرهنگ، تولید علم و تربیت مربیان را از اهداف نخستین نظام آموزشی برشمرد و ابراز داشت: هدف اصلی نظام آموزشی جامعةالمصطفی، تربیت انسان‌های پاسخ‌گو به نیازهای معرفتی جوامع و نقش‌آفرینی به منظور اجرای معارف ناب الهی است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، ضمن اشاره به اهمیت تربیت عناصر فعال اجتماعی بر کارآمدسازی آموزش، بحث هدایت تحصیلی، فرایند آموزش، طرح تحول، سرفصل‌ها و قوانین و مقررات و فضای آموزشی و پذیرشی را از مهم‌ترین بسترهای مؤثر بر کارآمدی توصیف کرد و یادآور شد: باید سند اشتغال در جامعةالمصطفی بازخوانی، طراحی و تدوین گردد و به عنوان پیوست نظام آموزشی و طرح تحول دیده شود.

وی، با بیان اینکه تربیت نیروهای نقش‌آفرین پاسخ‌گو به نیازهای جامعه، نیازمند توجه به شاخصه‌هایی است، اظهار داشت: همواره باید اهداف عالی جامعةالمصطفی، که یکی از نهادهای مولود انقلاب اسلامی است، مدنظر بوده، ‌انگیزش در میان استادان، طلاب و مدیران مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جزایری انگیزه الهی، استعداد تحصیلی، علاقه طلاب و نیازسنجی منطقه‌ای را از شاخص‌های پذیرش برشمرد و ابراز داشت: فضای آموزشی ما باید به فضایی تبدیل گردد که کارآمدی خروجی قهری آن باشد تا از این بستر، زمینه استقلال نسبی دانش‌آموختگان فراهم شود.

وی، با تأکید بر اینکه مهم‌ترین شاخصه‌های کارآمدی و اشتغال‌آفرینی، در ابعاد انگیزشی، فرایندی، شناختی و پذیرشی ترسیم می‌گردد، یادآور شد: شناخت وضعیت کنونی جامعةالمصطفی جایگاه والایی دارد و باید کارآمدی آن مدنظر قرار گیرد؛ خدمات جامعةالمصطفی و نقش آن در جهان معاصر انکارناپذیر است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از وضعیت تحصیلی طلاب و تنوع رشته‌ای و ملیتی آن ارائه کرد و با بیان اینکه هر قدر مقاطع تحصیلی طلاب و دانش‌پژوهان بالاتر می‌رود، درصد ریزش محصلین کمتر می‌گردد، اظهار داشت: آمارها، مقدمه‌ای برای ارائه تحلیل‌های جدی‌تر شرایط است.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جزایری احصا آمارهای منطقه‌ای و استانی جذب طلاب را از دیگر رویکردهای جدید معاونت آموزش جامعةالمصطفی دانست و ابراز داشت: آمارهای استانی و منطقه‌ای طلاب، تأثیر بسزایی در نیازسنجی‌های منطقه‌ای و هدایت تحصیلی این عزیزان خواهد داشت.

وی، ضمن اشاره به موانع و راهکارهای رفع موانع، تکالیف و وظایف نمایندگان جامعةالمصطفی را در برطرف‌سازی موانع مورد توجه قرارداد و یادآور شد: در پذیرش، با آسیب‌های جدی روبه‌رو هستیم؛ در نخستین گام در برطرف‌سازی این آسیب‌ها، به ترسیم اطلس جغرافیای پذیرش نیاز داریم تا در مباحث پذیرش و از منظرهای مختلف، دقت در جذب کنار کمیت در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جزایری بر شرکت مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی در دوره‌های مهارت‌افزایی تأکید کرد و یادآور شد: حدود سی آسیب در حوزه پذیرش شناسایی و راهکارهایی برای حل آن پیشنهاد شده است.

وی پیوست مهارت‌های لازم را از رویکردهای مؤثر بر طرح تحول آموزشی در عرصه رسالت طلبگی و مهارت‌آفرینی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: متناسب‌سازی مهارت‌های آموزشی با حوزه دانشی طلاب و دانش‌پژوهان، می‌تواند به نقش‌آفرینی میدانی این عزیزان عینیت بخشیده، ظهور و بروز دهد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جزایری به موضوع ارائه بسته‌های مهارتی فوق‌برنامه در طرح تحول آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: آشنایی نمایندگان با آخرین وضعیت رشته گرایش‌ها، از الزاماتی است که می‌تواند بُعد دانشی نمایندگی‌های جامعةالمصطفی را ناظر به نیازهای منطقه‌ای ارتقا دهد.

وی نیاز منطقه‌ای، علاقه و استعداد طلبه و اهداف المصطفی را سه ضلع مهم در راهنمایی تحصیلی طلاب و دانش‌پژوهان دانست و ابراز داشت: آشنایی با زبان رسمی و علمی مناطق در کنار تسلط به زبان عربی، در کارآمدترسازی آموزش‌ها بسیار مؤثر خواهد بود؛ نیاز است مهارت‌های زبانی مناطق شناسایی شود.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، با اشاره به اینکه طلبه‌ای می‌تواند نقش‌آفرین گردد که ملا باشد، اظهار داشت: ملایی در کنار بحث‌های انگیزه‌ای، واقعیتی است که در ارتقا و قوت‌بخشی به طلاب مؤثر بوده، توان پاسخ‌گویی به شبهات و تأثیرگذاری این عزیزان را در جوامع ارتقا خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جزایری برگزاری اجلاس دانش‌آموختگان موفق را در انگیزه‌بخشی بسیار مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: نیاز است نمایندگان جامعةالمصطفی ناظر به حوزه دانشی، مهارهای متناسب با نیاز منطقه را معرفی کنند؛ نیازمند عملیاتی‌سازی مهارت‌های دانش‌افزایی در حوزه قرآن و حدیث و اشراب آن در همه علوم هستیم.

وی حضور استادان را در مناطق مختلف، از دیگر راهکارهای ارتقابخش حوزه‌های مهارتی توصیف کرد و یادآور شد: تبیین آموزش‌های مهارت‌محور باید در کارگاه‌های مختلف ارائه و نگاه آموزش کارآمد به بدنه علمی جامعةالمصطفی اشراب و تزریق شود.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جزایری بر لزوم حمایت از دانش‌آموختگان به منظور بازگشت به کشورها و نیز ترسیم و تبیین بسترهای نقش‌آفرینی این عزیزان تأکید کرد و اظهار داشت: گسست طلبه از منطقه و سرزمین مادری، عملاً فرصت نقش‌آفرینی در کشور را کاهش می‌دهد.

وی، در ادامه، با تأکید بر اینکه رشته‌های جامعةالمصطفی از به‌روزترین و از ناب‌ترین رشته‌های علمی هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه، در معرفی این رشته‌ها به مجامع علمی و مخاطبان جهانی با ضعف‌های جدی روبه‌رو هستیم. شناساندن رشته‌ها، در ارتقای گستره رسمیت‌بخشی به مدارک بسیار مؤثر و راه‌گشاست.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، با تأکید بر اینکه احصا و شناسایی وضعیت جامع دانش‌آموختگان، در به‌کارگیری ظرفیت این عزیزان بسیار مفید خواهد بود، یادآور شد: باید مبادی نقش‌آفرینی طلاب با تمرکز بر ارتقای خودباوری مورد توجه قرار گیرد.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، بر اهمیت شناسایی دوره‌های تکمیلی حوزه‌های دانشی مختلف و استفاده هوشمندانه از دانش‌آموختگان تأکید کرد و یادآور شد: استفاده و بهره‌مندی از راهکارهای آموزش مجازی و کوتاه‌مدت، در احیای ظرفیت تحصیلی دانش‌پژوهان بسیار مؤثر خواهد بود.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جزایری خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی، فعال‌سازی نمایندگی‌هایی که ظرفیت پذیرشی کمتری دارند، فعال‌سازی ظرفیت گروه‌های علمی برای ارتقای بُعد علمی طلاب، راه‌اندازی کارگروه منطقه‌ای بررسی علل ریزش و نیز توجه به روند نماها در حوزه آموزش، در کارآمدی نظام آموزشی مؤثر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha