شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام عباسعلی خزاعی

حوزه/ امام جمعه نهبندان با بیان این‌که عید غدیر فرصت مناسبی برای تبیین جایگاه رفیع امامت و ولایت به عنوان رکن مهم تفکر اصیل شیعی در سطح جامعه و عموم مردم است، گفت: مردم و مسئولان اجرایی هر استان و شهرستان باید هرچه بیشتر در تکریم و شکوه مناسبت های این ایام تلاش کنند.

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی امام جمعه شهرستان نهبندان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، اظهار کرد: این دهه، فرصت مناسبی برای دفاع از حریم ولایت و بازنشر مبانی عقیدتی اسلام است.

وی افزود: عید قربان برای مسلمانان، روز رهایی از تعلقات مادی و دل بستن به خداوند است و عید غدیر هم روز تکمیل دین و رسالت انبیاء به حساب می‌آید.

امام جمعه نهبندان ضمن اشاره به سخنی از امام باقر(ع) مبنی بر این‌که اسلام بر پنج چیز از جمله نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است، گفت: بنا بر سخن امام باقر(ع)، به هیچ چیز به اندازه "ولایت" سفارش نشده است.

حجت الاسلام خزاعی با بیان اینکه‌ تمام دستورات دین بر مدار و سایه ولایت استوار است، تصریح کرد: ولایت و امامت در جامعه از جایگاه بی‌بدیلی برخوردار است.

وی ولایت را یکی از ارکان مهم دین مبین اسلام دانست و یادآور شد: دهه ولایت و امامت بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر با نقش اساسی و بی بدیل این رکن در جامعه است.

پیام غدیر یک پیام جهانی بوده و صرفا مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل نیست

امام جمعه نهبندان ضمن اشاره به مسئله غدیر و با بیان اینکه پیام غدیر یک پیام جهانی است و تنها مربوط به ۱۴۰۰ سال قبل نیست، خاطرنشان کرد: پیام غدیر باید نسل به نسل و در سراسر جهان منتقل شود، چرا که ولایت امام علی(ع)، ولایت جهانی است.

خطیب جمعه نهبندان ادامه داد: ابلاغ پیام غدیر، ترویج ولایت‌پذیری، تثبیت وحدت اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و قربانی کردن تعلقات مادی از مهمترین اقدامات فرهنگی است که در این دهه به منصه ظهور می‌رسد.

حجت الاسلام خزاعی با تاکید بر این نکته که غدیر به عنوان الگویی مهم معیار زندگی و محور وحدت است، متذکر شد: ابعاد این واقعه بزرگ و پیام خطیر آن باید به روشنی برای آحاد جامعه به خصوص نسل جوان تبیین شود.

وی با بیان اینکه عید غدیر خم به عنوان عید بزرگ شیعیان و بزرگداشت آن وظیفه همه مسئولین و مردم است، ابراز کرد: از عید غدیر خم به عنوان عیدالله الاکبر یادشده و از آن جهت است که ۲۳ سال زحمات مجاهدانه پیامبر(ص)، تنها با معرفی وصی و جانشین خود کامل می‌شود.

امام جمعه نهبندان با اشاره به این‌که عید غدیر فرصت مناسبی برای تبیین جایگاه رفیع امامت و ولایت به عنوان رکن مهم تفکر اصیل شیعی در سطح جامعه و عموم مردم است، گفت: مردم و مسئولان اجرایی هر استان باید هرچه بیشتر در تکریم و شکوه مناسبت‌های این ایام تلاش کنند.

حجت الاسلام خزاعی ادامه داد: اگر دنیا و جامعه با فرهنگ غدیر آشنا شوند، بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات جامعه خود بخود حل خواهند شد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در گذشته واقعه غدیر به فراموشی سپرده شده بود، تاکید کرد: دلیل این امر آن بود که سیاست نظام طاغوتی، دین‌زدایی بود که خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری از این مشکلات احیاء شده است.

امام جمعه نهبندان ادامه داد: خداوند را شاکریم که در نظام جامعه اسلامی، به برکت بنیاد بین‌المللی غدیر، بحث غدیر سال به سال و روز به روز، پررونق‌تر می‌شود.

حجت الاسلام خزاعی در ادامه، اطعام دادن در روز عید سعید غدیر را از سنت‌های نیکو و مورد تاکید بیان کرد و افزود: یکی از سنت‌های خوبی که در ایران اسلامی به آن پرداخته می‌شود اطعام در روز عید غدیر به صورت مشارکتی است که کاری بسیار پسندیده و خوبی است.

وی با اشاره به اینکه عید غدیر، مهم ترین مناسبت دینی است که ائمه اطهار (ع) به صراحت درباره اطعام در آن روز سخن گفته‌اند، اظهار داشت: معروف‌ترین روایت در این زمینه از امام صادق(ع) است که فرمودند "غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر، ثواب طعام یک میلیون پیامبر و صدیق، یک میلیون شهید و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد".

امام‌جمعه نهبندان افزود: چه خوب است که همگان و خصوصا نیازمندان در ایام غدیر، یک یا چند وعده مهمان سفره امیرالمومنین(ع) باشند.

نقش طلاب و روحانیون در بحث فرهنگ‌سازی غدیر بسیار کلیدی و موثر است

حجت الاسلام خزاعی نقش طلاب و روحانیون را در بحث فرهنگ‌سازی غدیر بسیار موثر دانست و بیان کرد: یکی از رسالت‌های حوزه و روحانیون، "تبلیغ" است و چون طلاب و روحانیت با علوم دینی بیشتر سروکار دارند، می‌توانند در خصوص فرهنگ غدیر و شناساندن آن در جامعه و بویژه در بین نسل جوان بیشتر و بهتر نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه دنیا و جامعه محتاج مکارم اخلاق امیرالمومنین(ع) است، تبیین کرد: امروز فضای مجازی بستر بسیار خوبی در راستای اطلاع‌رسانی به نسل جوان است و چه خوب است که روحانیون و طلاب از این بستر در راستای آشنایی نسل جوان با این واقعه مهم استفاده کنند.

انتهای خبر/۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha