دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/حجت الاسلام روشنی گفت: اخباری که توسط راویان زن از روز غدیر نقل‌شده گویای نقش زنان در پاسداری از این میراث مقدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت‌الاسلام رمضان روشنی در نشستی با عنوان «بانوان آینه‌داران و راویان غدیر» که در مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران و جمع مجازی طلاب و اساتید مدارس علمیه خواهران استان برگزار شد اظهار کرد: شواهد موجود در کتب تاریخی گویای این است که بانوان روایت کننده واقعه غدیر بودند، رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) از آغاز رسالت با رویکرد عمده زنان به آئین توحیدی روبرو شد، اولین پذیرنده اسلام حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) و اولین شهیده زن اسلام، حضرت سمیه(س) بود؛ حضور بانوان مهاجر و انصار در عرصه اجتماعی و غدیر نیز از نمونه های روشن مشارکت آنان در صحنه های اجتماعی است.

وی ادامه داد: اخباری که توسط راویان زن از این مراسم عظیم نقل‌شده گویای نقش زنان در پاسداری از این میراث مقدس است؛ در سال دهم هجری مؤمنان بسیاری از شهرهای مختلف به دستور پیامبر(صلی الله علیه و آله) به سوی مدینه روان شدند و به انتظار موسم حج بودند که بعدها به حجةالوداع شهرت یافت. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا». همچنین می‌فرماید «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ» امروز کفار مأیوس شدند. در واقع ولایت امیرالمؤمنین مشت محکمی به دهان همه کسانی بود که فکر می‌کردند، قرار نیست این حرکت تداوم پیدا کند.

کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از شخصیت‌های بزرگی که تمام تلاش و همت خود را صرف تبلیغ غدیر و تشریح دوباره این واقعه با عظمت و ولایت کرد، حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) بودند و جان خود را در این راه تقدیم کردند.

وی تصریح کرد: گروهی از انصار برای توجیه خطای خود خدمت حضرت آمدند و گفتند اگر این مطالب را قبل‌از بیعت با دیگران می‌شنیدیم قطعا به غیر از علی با کس دیگری موافقت نمی‌کردیم. حضرت فرمودند آیا پدرم در روز غدیر برای کسی جای عذری باقی گذاشت؟؛ در احتجاجی که حضرت با بعضی از زنان مدینه داشتند فرمودند آیا سخن رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در روز غدیر را نشنیدید سخن او را فراموش کردید که نسبت من به علی مانند نسبت هارون به موسی است.

حجت الاسلام روشنی بیان کرد: یکی دیگر از بانوان ام‌سلمه از همسران پیامبر(ص) است که تا لحظه آخر همراه پیامبر بود و ذره‌ای از این مکتب فاصله نگرفت؛ او می گوید، ما همه دیدیم که پیامبر(صلی الله علیه و آله) دست امیرالمؤمنین(ع) را بالا گرفت و این روایت شریف را قرائت و امیرالمؤمنین را منصوب کرد.

وی ادامه داد: امروز دشمن با سیاه‌نمایی خود و غفلت ما، فضای کشور را طوری جلوه می‌دهد که هیچ حرکت روبه‌رشدی در آن اتفاق نمی‌افتند ولذا مقاوم معظم رهبری فرمان جهان تبیین می دهند که از موفقیت ها و پیشرفت‌ها روایت کنید.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: دشمن از درایت، تدبیر، سیاست، کیاست و هوشمندی رهبر معظم انقلاب می‌گوید و اعتراف می‌کند اما ما که مدعی سربازی ولایت هستیم، تبیینی در این زمینه انجام نداده‌ایم و این سرمایه را به دیگران معرفی نکرده‌ایم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha