یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طلاب

حوزه/ مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از برگزاری مرحله دوم دوره پودمانی طرح تعالی از یکم تا ششم شهریور در حوزه علمیه نراق خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام مجید رهنما، مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب وتربیت حوزه های علمیه در آیین افتتاحیه دوره پودمانی «طرح تعالی» اساتید حوزه های علمیه در شهرستان خوانسار اظهار کرد: این دوره بعد از تلاش های زیاد وگفت وگو با اساتید و شناسایی مسائل در میدان تهذیب و تربیت تدوین و با پیگیری های معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه به مرحله اجرا و عملیاتی شدن در آمد.

وی با اشاره به رسالت و برنامه های اداره تربیت اخلاقی معاونت تهذیب وتربیت حوزه، افزود: در گذشته اداره اخلاق و تربیت بیشتر فعالیت های معاونت تهذیب و تربیت در عرصه اخلاق و تربیت و امور اساتید اخلاق را دنبال می کرد. این عرصه شامل شناسایی اساتید، احراز صلاحیت، رتبه بندی و جایگاه شناسی و جریان شناسی اساتید اخلاق و مکاتب مرتبط با اخلاق و تربیت است. بهره‌گیری و اعزام اساتید اخلاق به مدارس کشور، هم اندیشی اساتید اخلاق، دانش افزایی و هم افزایی و شبکه سازی اساتید اخلاق، همچنین تلبس از دیگر کارهایی است که در امور اساتید اخلاق صورت می گیرد.

حجت الاسلام رهنما بیان کرد: از دیگر کارهای مهم این اداره، تدوین نظام نامه جامع تربیتی است که در واقع برنامه فعالیت‌های اخلاقی و تربیتی که یک طلبه از بدو ورود به حوزه های علمیه تا پایان باید طی کند، مراحل، فرایند ها و فعالیت‌هایی که مربوط به این موضوع است، در نظام نامه جامع تربیتی حوزه‌های علمیه رقم خورده است و اداره اخلاق و تربیت آنها را دنبال می کند.

وی در خصوص نظام‌نامه اخلاقی و تربیتی معاونت تهذیب اظهارکرد: چند تغییر در نظام نامه جامع تربیتی حوزه اتفاق افتاده است. نظام نامه تهذیبی حوزه حدود چهار سال پیش به مدارس علمیه ابلاغ شده و همچنان در حال اجرا است. این نظام نامه سال گذشته به صورت کتاب منتشر شد و در اختیار مدارس علمیه و عموم علاقه مندان در سراسر کشور قرار دارد.

مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه افزود: برای تدوین نظام نامه جامع تربیتی جدید و تکمیل آن چند مسئله مدنظر قرار گرفته است. نخست اینکه ساحت های تربیتی جامع در نظر گرفته شده است. در گذشته ساحت های تربیتی به سه ساحت «تربیت اخلاقی و معنوی»، «تربیت عبادی و مناسکی» و ساحت «تربیت خانوادگی» پرداخته بود. در آن زمان تلقی این بود که معاونت تهذیب و تربیت تنها به این سه بعد توجه دارد و به دیگر ابعاد کاری ندارد.

حجت الاسلام رهنما ادامه داد: در نظام نامه تربیتی جدید، این ساحت ها به ۱۴ ساحت توسعه یافته که شامل ساحت های: تربیتی و اعتقادی، ایمانی، عبادی و سلوکی، فکری و ذهنی و عقلانی، خِلقی و شخصیتی، زیستی و بدنی و جسمی، هنری و زیبایی شناختی، اجتماعی و فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی و معیشتی، جمعی و تشکیلاتی، صنفی و رسالتی، سیاسی و انقلابی و تمدنی، محیطی است.

مدیر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: این ۱۴ ساحت تربیتی به عنوان جدول شخصیتی جامع طلبه است که اگر بخواهد یک شخصیت متوازن و متعادلی داشته باشد، باید به صورت موازی در همه این ساحت ها رشد داشته باشد، لذا با راه اندازی طرح تعالی اساتید در تابستان ۱۴۰۱ در صدد هستیم تا شعار این طرح که اساتید تبدیل به مربی راهنما شوند را جامع عمل بپوشانیم و به سوی تربیت جامع متوازن و رسالت مدار طلاب قدم بردارند. این ترمیم و تکمیل کار مشاوره موجود است که در اداره اخلاق انجام می شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha