دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سید عبدالفتاح نواب

حوزه/ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نقش تاثیرگذار بانوان در ادوار تاریخ اسلام، اظهار کرد: بانوان نامداری در تاریخ اسلام منشأ خدمات بسیاری شدند ولی شمع چلچراغ بانوان اسلام حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش بانوان حج ۱۴۰۱ با موضوع «نقش بانوان تاثیرگذار در شکل‌گیری اسلام؛ از هاجر تا خدیجه» با حضور سرپرست حجاج ایرانی در هتل بلدالطیب مکه مکرمه برگزار شد.

در این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بعد از استماع سخنان چند تن از بانوان، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً؛ هر کس عمل صالح کند، در حالی که مؤمن است، خواه مرد باشد یا زن، به او حیات پاکیزه می‌بخشیم»(نحل/۹۷(.

وی افزود: در طول ادوار تاریخ بشر در قبل و بعد از اسلام، نقش‌آفرینی بانوان کم نیست. حضرت هاجر کنیزی بود که با تبعیت از ولایت حضرت ابراهیم(ع) و ایثارگری در راه خدا و مبارزه با شیطان آن قدر جایگاه پیدا کرد که مادر تمام انبیاء ابراهیمی شد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی حضرت هاجر ایثارگری بود، گفت: یک بانوی جوان با طفل شیرخوار در منطقه‌ای که هیچ کسی زندگی نمی‌کند، اقامت گزید تا به فرمایش حضرت ابراهیم نماز اقامه شود. همچنین وقتی اسماعیل جوان رشیدی می‌شود، حضرت ابراهیم به پیش این مادر و فرزند می‌رود تا فرزندشان را به دستور الهی ذبح کند. هاجر سریعاً تسلیم امر الهی می‌شود و در برابر تمام وسوسه‌های شیطان نیز صبر پیشه می‌کند.

وی به برخی از نقش‌ آفرینی‌های زنان در تاریخ اسلام اشاره و اظهار کرد: حضرت خدیجه (س) تمام خواستگاران سرمایه دار خود را کنار می‌زند و با انتخاب خودش یتیم عبدالله را برمی‌گزیند و تمام دارایی‌اش را در راه اسلام هزینه می‌کند و با این ایثار خداوند به او کوثر عنایت کرد.

وی افزود: بانوان نامدار دیگری در تاریخ اسلام مانند ام‌سلمه، ام‌ایمن، حلیمه سعدیه و أم عماره نسیبه بودند که منشأ خدمات بسیاری شدند. ولی در کل شمع چلچراغ بانوان اسلام حضرت خدیجه(س)، حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: در دوران عباسی از بانویی به عنوان زبیده نام می‌برند که همسر هارون است، وی دو کار مهم برای حجاج انجام داد؛ نخست جاده طولانی عراق تا مکه را سنگفرش کرد. همچنین از طائف در چهل کیلومتری مکه برای مردم مکه آب آورد. مثال دیگر بانو گوهرشاد است که در جوار حرم امام رضا(ع) یک مسجد بزرگ و معنوی ایجاد کرد که همچنان مایه خیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در بخش دیگری از سخنان خود برخی از نقطه نظرات ارائه شده توسط بانوان حاضر در جلسه را از روی دلسوزی، توجه و عنایت دانست و در پاسخ به سوالی درباره دلیل تفاوت روزهای اقامت زائران در حج تمتع گفت: برای این خادم حج بهتر آن است که تمام زائران در تعداد روزهای مشخص و از ظرفیت متعادل در هتل ها برخوردار باشند. برای سفر حج با ۱۷ سازمان و نهاد باید هماهنگی شود. ما بعد از تمام برنامه‌ریزی ها به سراغ هواپیمایی کشوری می‌رویم تا این سازمان هم با توجه به تعداد هواپیماها و خطوط هوایی نسبت به نقل و انتقال زائران برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به اینکه این عملیات طی یک زمان معین انجام می‌ شود، گفت: زائرین چندین استان هر روزه از تهران پرواز دارند ولی ممکن است که یک استان یک پرواز داشته باشد و یا پروازش کم باشد. ما خادم تمام استان‌ها هستیم ولی این شرایط دست ما نیست.همچنین هتل‌ها به شکل موسمی تا اول محرم در اختیار ایران است لذا این بخش در هزینه فرقی ندارد. رهبر معظم انقلاب هم مانند پدر خانواده، دغدغه‌مند وضعیت زائران هستند.

وی در پاسخ به درخواستی برای افزایش تعداد معینه های حج اظهار کرد: مسئله معینه خاص جمهوری اسلامی ایران است و هیچ کشوری این شیوه را اعمال نکرده است و اگر جایی این کار را انجام دهد از ایران یاد گرفتند. البته اگر بخواهیم تعداد معینه ها را بیشتر کنیم باعث می شود همین مقدار زائر به حج نیاوریم، زائرانی که بیش از ده سال در نوبت هستند.

این گزارش حاکیست در این همایش، سیده فاطمه حسینی، از بانوان فرهنگی حاضر در حج تمتع امسال، در سخنانی با بیان اینکه تاریخ اسلام سرشار از بانوانی است که در کانون توجه خداوند بودند که از جمله آنها حضرت هاجر است، اظهار داشت: ایشان به عنوان کنیز در خانه ابراهیم حاضر شد ولی در ادامه حضور مبارکش باعث ایجاد شهر مکه شد و اکنون امت اسلامی مناسک حج را به تبعیت از ایشان انجام می‌دهند.

وی افزود: همه موفقیت اسلام را مدیون حضرت خدیجه هستیم و فرزند ایشان مادر ۱۲ امام می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که پشت هر مرد بزرگ زنان بزرگی نقش آفرین بودند.

راحله اجدری، از بانوان جوان حاضر در حج تمتع ضمن تشکر از زحمات دست‌اندرکاران که موجب کرامت حجاج ایرانی شده است، گفت: حج جلوه‌های زیبایی از وحدت و هدایت را برای حجاجی از فرهنگ‌های مختلف ایجاد کرده است.

وی افزود: با وجود ظرفیت بالای معنوی سفر حج نباید اسیر ظواهری مثل کیفیت و تنوع غذا شویم. ضروری است که روحانیون کاروان‌ها در کنار تبیین مناسک حج، به تبیین معارف و آموزه‌های وحیانی بپردازد. همچنین رعایت نکات اخلاقی نیز باید دستور کار قرار گیرد.

سیده معصومه رحمانی، معینه کاروان هم با بیان اینکه نقش بانوان در شکل‌گیری و گسترش اسلام در هیچ برهه‌ای قابل انکار نیست،‌ گفت: اینکه اعمال حضرت هاجر جزو مناسک شده نقش ایشان را تثبیت می‌کند. در اسلام نیز ثروت حضرت خدیجه عامل پیشرفت اسلام شد. همچنین می‌گوییم که کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha