شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نصیرالاسلامی

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه وقف باید برای رفع نیازهای فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و اقتصادی جامعه در اولویت مؤمنین باشد، گفت:  اگر سنت حسنه وقف آنگونه که باید و شاید در جامعه مورد توجه قرار گیرد، یقینا بسیاری از مشکلات فعلی را نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم‌ و ایام سوگواری سیدالشهداء(ع)، با بیان اینکه دهه اول ماه محرم به‌ نام امر به معروف و نهی از منکر نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: امام حسین(ع) فرمودند: "من برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور جدم قیام کردم".

وی با اشاره به نقش پر رنگ اصحاب رسانه در عرصه فرهنگ سازی در جامعه، یادآور شد: لازم است تا اهالی رسانه استان، با قلم شیوا، زیبا و رسای خود در ماه محرم، فریضه واجب و مهم امر به معروف و نهی از منکر را سر لوحه کار خود قرار دهند و به ترویج آن در جامعه بپردازند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شبیخون فرهنگی دشمن و لزوم توجه به تحقق جهاد تبیین، خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه، روحانیون، طلاب، دانشجویان و هر کسی که به نوعی در زمینه جهاد تبیین، پاسخگویی به شبهات دینی، مذهبی و اعتقادی دغدغه مند است، باید آماده پاسخ‌گویی منطقی، علمی، دقیق و به دور از تنش‌های سیاسی باشد.

وی یادآور شد: همه ما باید به اصل نظام و خون شهدا، فرمایشات امامین انقلاب را جامه عمل بپوشانیم و حافظ آرمان‌ها باشیم.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با بیان اینکه هر ساله طی دو ماه محرم و صفر، سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه ویژه فرهنگی و اجتماعی تحت عنوان «بصیرت عاشورایی» برگزار می‌کند، گفت: اداره اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد، امسال اجرای این برنامه‌ها را به صورت مفصل‌تر در تمامی بقاع متبرکه امام زادگان و بعضی از مساجد شاخص در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: با حضور ۲۳ روحانی اعزامی از قم و ۵ مبلغ بومی استان، ۴۵ بقعه متبرکه استان میزبان برنامه «سوگواره بصیرت عاشورایی» در ماه محرم و سفر خواهند بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی پویا که در برگزاری دهه اول ماه محرم در امام زادگان فعال هستند مورد حمایت قرار خواهند گرفت، مطرح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد ۲۲۵ بقعه متبرکه وجود دارد که بیشترین آنها به شهرستان کهگیلویه و کمترین آنها به شهرستان دنا اختصاص دارد.

وی با اشاره به فعالیت یک هزار و ۹۷ مسجد در سطح استان، یادآور شد: استان دارای ۱۴۳ حسینیه، دو باب فاطمیه، ۱۷ قبرستان، ۶ زینبیه، دو دارالقرآن و دو مهدیه است.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با اشاره به تعداد موقوفه‌هایی که در سامانه این اداره به ثبت رسیده است، خاطر نشان کرد: ۴۹ مورد موقوفه در سامانه جامع ثبت شده‌ است که از این تعداد، ۳۹مورد متصرفی و ۱۰ مورد غیر متصرفی می‌باشند.

وی تصریح کرد: موقوفات متصرفی موقوفاتی هستند که مدیریت و تولیت آنها از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه انجام می‌شود، اما موقوفات غیر متصرفی به موقوفاتی گفته می‌شود که توسط خود موقوفه، اداره می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعداد رقبات ملکی که به ثبت سامانه رسیده، ۳۸۱ مورد می‌باشد، گفت: دست یاری به سوی همه کسانی که می‌توانند در زمینه وقف کمک کنند دراز می‌کنیم تا اگر مورد وقفی در استان وجود دارد اما در سامانه ثبت نشده، اطلاع رسانی کنند.

وی ادامه داد: موقوفات انتفاعی نیز، موقوفاتی مانند مساجد، حسینیه‌ها، قبرستان‌های عمومی، دارالقرآن‌ها، دارالایتام یا حتی حمام‌های عمومی هستند که درآمد ندارند، اما برای خدمت‌رسانی به مردم وقف‌شده‌اند.

حجت الاسلام نصیرالاسلامی با بیان اینکه بنده با افتخار خود را خادم عزاداران اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌دانم، تأکید کرد: از متمکنین، خیّرین و کسانی که دوست‌دار عزاداری فرزند حضرت فاطمه(س) هستند، می‌خواهیم همانطوری که برای عزاداری سیدالشهدا(ع) نذر می‌کنند، نسبت به وقف محلی برای اطعام و برپایی خیمه‌های عزای نیز توجه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰درصد موقوفات کشور وقف عزاداری هستند که از این آمار در استان، تنها یک مورد موقوفه زراعی در گچساران وقف عزاداری امام حسین(ع) است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه وقف باید برای رفع نیازهای فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و اقتصادی جامعه در اولویت مؤمنین باشد، گفت: اگر سنت حسنه وقف آنگونه که باید و شاید در جامعه مورد توجه قرار گیرد، یقینا بسیاری از مشکلات فعلی را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در واقع اگر وقف جا بیفتد، منجر به کمک به حاکمیت و کمک به نظام جمهوری اسلامی در اداره جامعه از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با همکاری اداره اوقاف کهگیلویه و بویراحمد و اداره‌کل اوقاف بوشهر، موکبی در شلمچه تدارک دیده شده است تا به زوّار سیدالشهدا(ع) در ایام اربعین خدمات ارائه دهیم و لذا مردم می‌توانند نذورات خود برای خدمت به زوار سیدالشهدا(ع) را به آنجا اختصاص دهند.

حجت الاسلام نصیر الاسلامی بیان کرد: در دوسال گذشته شیوع ویروس منحوس کرونا منجر به تعطیلی کل موکب‌های اربعین حسینی شد، اما ان‌شاءالله این موکب‌ها دوباره فعال و پویاتر از گذشته در داخل کشور و در کشور عراق برپا خواهد شد.

وی از خیرین برای ورود در عرصه ساخت مسجد و حسینیه در استان دعوت کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha