شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد شهبازیان

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: نظام حق به تعبیر آیات شریفه قرآن کریم بر نظام باطل حاکم خواهد شد و دنیا به دست عباد صالح اداره می گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد شهبازیان در ویژه برنامه تلویزیونی «مسیر» که به همت روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و از شبکه قرآن و معارف سیما در دهه اول محرم همه روزه پخش می شود، به بررسی دستورات قرآن کریم در باب «لزوم همراهی با اهل بیت پیامبر اکرم(ص)» پرداخت و گفت: به طور کلی خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام در این مسیر هندسه ای را برای ما ترسیم کرده اند که شامل تبیین ویژگی های دو نظام حق و باطل است؛ غیر از این دو نظام هم قابل تصور نیست.

وی افزود: نظام حق را خداوند با محوریت رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) معرفی کرده است که ابزار آن نیز عقلانیت دینی می باشد. در مقابل نظام باطل را خداوند با سردمداری شیطان معرفی کرده و ابزار آن را جهل اعلام نموده است. به همین خاطر انبیا و اولیای خدا در آیات شریفه مکرر به آن اشاره شده که می فرمودند "خدایا ما جزو جهّال نباشیم".

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: در زیارت اربعین هم همین نکته را می خوانیم که مردم از جهل دور شوند؛ آن جهلی که به تعبیری با خانه نشین شدن ولی خدا در زمانه سقیفه اتفاق می افتد و دامنه آتشش وارد خیمه گاه امام حسین(ع) در کربلا می شود.

وی وجود جهل و خطرات آن را در دوران غیبت نیز مشهود دانست و گفت: در دوران غیبت این جهل است که در واقع با امام زمان(ع) می جنگد و روبروی ایشان ایستاده است.

حجت الاسلام شهبازیان روش ها و معیارهای شناخت حق در قرآن را برشمرد و تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم این معیارها را بیان کرده است؛ محوریت ولی خدا در نظام حق در آیات قرآن کاملا پیداست. خداوند حضرت ابراهیم(ع) را امام قرار داد اما بیان آیات یک پایه دیگری را برای این سه ضلعی ترسیم می کند و آن مردم هستند.

وی با اشاره به لزوم قیام مردم برای تحقق عدالت و دین افزود: بنا بر فرمایش قرآن کریم آن امامی می تواند عدالت و دین را برای جامعه به ارمغان بیاورد که یاری گری مردم را هم داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: در واقع جایگاه امام سر جای خودش هست اما زمانی عملیاتی می شود که حمایت و یاری مردم وجود داشته باشد.

وی گفت: خداوند متعال نظام حق را چیده است و این نظام هم به نهایت خودش خواهد رسید؛ این نظام به تعبیر آیات شریفه قرآن کریم بر نظام باطل حاکم خواهد شد و دنیا به دست عباد صالح اداره می گردد.

حجت الاسلام شهبازیان اظهار کرد: اگر ما مردم ولی خدا را یاری گری کنیم او نیز می تواند تمام قابلیت های خودش را به منصه ظهور گذاشته و رفاه دنیا و آخرت را برای ما به ارمغان آورد. اما اگر به سمت امام نرفتیم و او را خانه نشین کردیم، از نعمت وجودش بی بهره خواهیم ماند.

وی با تأکید بر لزوم رفتن انسان ها به سمت یاری گری امام، عنوان داشت: این امر در قرآن کریم مورد تصریح قرار گرفته است؛ این حرف هم که می گوییم کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا بر همین اساس است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: همیشه در عالم هستی دو نظام حق و باطل در مقابل هم قرار داشته و دارند. ولی خدا لشکریان خودش را دارد و در طرف مقابل شیطان نیز نیروهایی برای خود تربیت می نماید و از آن ها بهره می برد.

وی ادامه داد: روزی که نهایت تجلی تقابل حق و باطل اتفاق افتاد، روز عاشورا بود که در یک طرف ولی خدا امام حسین(ع) و یارانش و در طرف مقابل یزید و یزیدیان بودند. در عاشورا تمامیت حق و باطل روبروی هم قرار گرفتند و این درگیری به تعبیری الی یوم القیامه ادامه دارد. ما باید حواسمان باشد که در تمام طول عمرمان در کدام طرف قرار می گیرم؟ آیا یزیدی هستیم یا حسینی؟

حجت الاسلام شهبازیان در ادامه برخی از تجربیات تاریخی بشر در یاری گری و یا عدم یاری انبیا و امامان را که در قرآن کریم هم به آن ها اشاره شده است، برشمرد و خاطرنشان کرد: جاودانگی قرآن کریم به همین است که قواعد و مسیر مشخصی را تعیین کرده که در هر دوره ای از حیات بشر قابلیت استفاده و کارایی دارد.

وی گفت: قرآن کریم می فرماید حق و باطل دائم در نبرد با یکدیگر هستند و البته به ما گوشزد کرده است که یک وقت فکر نکنیم ما ممکن است نتوانیم حق را یاری نماییم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: یکی از زیبایی های قرآن کریم این است که در مورد قوم بنی اسرائیل و حضرت موسی(ع) مثال های زیادی را زده است؛ چارچوبی که در قرآن در مورد این قوم ترسیم شده امروز هم در حال وقوع می باشد؛ در جریان حضرت موسی(ع) نیز نظام باطل به رهبری فرعون را می بینیم و در طرف مقابل نظام حق را با رهبری آن حضرت مشاهده می کنیم. در آنجا قوم بنی اسرائیل سومین ضلعی بودند که بروز حق و یا بروز باطل را می توانستند شکل دهند.

وی ضمن تشریح یاران جبهه باطل افزود: برخی از اولیای شیطان و یاران بنا به فرموده قرآن کریم انسان هستند. شعار و ابزار شیطان جهل است و با قرار دادن آن در میان امت به حکومت می رسد. فرعون نیز با ایجاد جهل در میان مردم و معرفی کردن خود به عنوان خدا حکومت می کرد. فرعون شعار انا ربّکم الاعلی را در مقابل مردم بر زبان جاری کرد.

حجت الاسلام شهبازیان اظهار کرد: خداوند روش بنی اسرائیل در مواجهه با فرعون و حضرت موسی(ع) را به این گونه تشریح کرده است که در مواقعی به یاری پیامبر خدا رفتند و در این اوقات خداوند حتی دریا را برای آنان شکافت تا از ظلم فرعون نجات پیدا کنند.

وی گفت: همین قوم بنی اسرائیل یک جایی که سستی می کنند و آن انتظار واقعی و همراهی حقیقی با ولی را ندارند. آنان با غایب شدن حضرت موسی(ع) به دنبال گوساله سامری و جهالت می افتند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تأکید بر اینکه در جهان امروز دو نظام لیبرال دموکراسی و نظام اسلامی با محوریت امام زمان در حال شکل گیری است، عنوان داشت: در نظام لیبرال دموکراسی انسان خدایی، نفع طلبی و سستی در دین کاملا مورد تأکید است و این همان ویژگی های حکومت فرعون است.

وی با اشاره به نقش مردم در دوران بعد از رحلت رسول اکرم(ع) ادامه داد: در عصر بعد از رحلت رسول اکرم(ع) حکومت اموی در مقابل حکومت حسینی قرار گرفت و به دلیل عدم یاری گری مردم امام به شهادت رسید. امام حسین(ع) در روز عاشورا عبارت عمیقی دارند و می فرمایند"الناس عبید الدنیا". در برخی گزارش های تاریخی داریم که مردم گریه کرده و به سمت امام حسین(ع) سنگ پرتاب می نمودند؛ آنان می دانستند که این حسین امامشان است و فرزند پیامبر اکرم است اما از ترس از دست دادن باغ ها و مصادره اموالشان از سوی حکومت اموی این خطا را مرتکب می شدند.

حجت الاسلام شهبازیان در پایان خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند یاری گری آنان در تحقق حکومت عدالت مهدوی چقدر تأثیرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha