دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قرارگاه کلام

حوزه/ آیت الله مرتضوی در دیدار اعضای قرارگاه کلام اسلامی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان، گفت: اگر مانند سید مرتضی آنقدر کار کردید، به اسلام و نظام خدمت کرده اید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید حسن مرتضوی در دیدار اعضای قرارگاه کلام اسلامی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش فقیهان و عالمان گذشته تا امروز در تبلیغ و احیای دین، به ماجرای مناظره ابوالعلاء با سید مرتضی پرداخت و اظهار کرد: بعد از آن مناظره از او پرسیدند که سید را چطور دیدی؟ گفت که «کان الناس فی رجل؟». واقعا انسان چه خصوصیتی باید داشته باشد که ابو الاعلا اینگونه توصیف می کند؟

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: فضل و علم موجب این بیان شده است که می گوید، آنچه مردم دنیا دارند، این عالم یکجا دارد.

آیت الله مرتضوی در ادامه به موضوع تحصیل و آموزش پرداخت و مطالعه و مقایسه نوشته های طلاب توسط استاد را ضروری خواند و گفت: تا آموزش ها نوشته نشود، مطلب برای طلبه واضح نخواهد شد؛ بنابراین هر درسی را باید نوشت و اساتید نیز در صورت امکان نگارش های آنان را با یکدیگر مقایسه کنند.

وی از اهمیت توجه به تحصیل و علم آموزی گفت و با استفاده از این ضرب المثل که می گوید: «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل»، یادآور شد: در شرایط امروز باید بیش از پیش فعالیت علمی داشت. اگر مانند سید مرتضی، آنقدر کار کردید، به اسلام و نظام خدمت کرده اید و اگرخوب تلاش نکنید، مصداق همین مَثَل خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: حال که امروز عقاید به صورتی سالم به دست ما رسیده که نتیجه زحمات گذشتگان است، باید تلاش کنیم که بیاموزیم و یاد بگیریم.

* بلوغ فعالیت های هیئت های اندیشه ورز و قرارگاه های علمی

در این جلسه حجت الاسلام حسین کندری، معاون علمی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه امروز هیئت های اندیشه ورز و قرارگاه های علمی آموزشی به بلوغ خود رسیده و ثمرات کار را شاهدیم.

وی به موضوع تصویب ساختار جدید در حوزه علمیه خراسان اشاره کرد که مدیریت مجموعه های علمی زیر نظر آن ایجاد شده که این قرارگاه ها، هیئت ها و گروه های مختلف علمی را پوشش می دهد.

حجت الاسلام کندری به اهمیت تصمیمات قرارگاه های علمی تا مرحله اجرا و تشکیل مدرسه محوری غیرفیزیکی در موضوع هر کدام از قرارگاه ها اشاره و خاطر نشان کرد: در بحث تخصصی نیز ورود، تصمیم گیری و نظارت علمی توسط قرارگاه ها می‌تواند فعال باشد.

وی اولویت سنجی و نیازسنجی را در تصمیم گیری های آموزشی لازم دانست و گفت: با توجه به راه اندازی رشته های مختلف در حوزه علمیه خراسان، از نظر تربیت اساتید بسیار حرکت های خوبی طی شده است که موجب جذب و توانمندسازی اساتید با جنبه قوی علمی می‌شود.

از تجربه فقه برای ارتقاء کلام استفاده شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، مسئول قرارگاه کلام معاونت علمی حوزه علمیه خراسان نیز با بیان اینکه عقاید و کلام اسلامی در کنار فقه، از گذشته مورد توجه بوده است، گفت: امروز صدها فرقه و مکتب مواجهیم که هر کدام به نوعی به خدشه دین و تردید و شبهه در نسل جوان می پردازند.

وی نیازهایی مانند متون درسی کلامی، گرایش های تخصصی، آموزش و توانمندسازی اساتید کلام، تقویت علمی و دوره های تکمیلی برای طلاب را از برنامه های مطرح شده، در دست اقدام و در حال پیگیری عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی افزود: باید از تجربه فقه به منظور توانمندسازی بیشتر و ارتقاء کارها در کلام استفاده کرد.

در این جلسه تعدادی از اعضای قرارگاه کلام از جمله آیت الله مهدی مروارید، رئیس این قرارگاه به بیان نکاتی پرداختند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha