یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام اولیایی

حوزه/ عضو گروه عدالت‌پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعتقاد اجتماعی به دستگاه سیدالشهدا(ع) را وسیله واکسینه کردن جامعه اسلامی برشمرد و تصریح کرد: ما با حضور در هیئات مذهبی، روضه خوانی ها و تمام رویدادهای وابسته به این دستگاه خود را در مقابل تهاجمات و آزارهای فرهنگی جهان امروز واکسینه می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام احمد اولیایی در سومین قسمت ویژه برنامه تلویزیونی «مسیر» که به همت روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و از شبکه قرآن و معارف سیما در دهه اول محرم همه روزه پخش می شود، به بررسی ظرفیت ها، تأثیرات و دستاوردهای فرهنگی برگزاری مراسم عزاداری در این دهه پرداخت و گفت: گاهی اوقات ما به دلیل عادی شدن، توجه چندانی به ظرفیت ها و آثار فرهنگی بسیاری از اتفاقات و رویدادهای دینی نمی کنیم. اما وقتی از بیرون به این مناسک نگاه می کنیم می بینیم که بخش مهمی از فرهنگ و سبک زندگی ما را شکل داده اند.

وی افزود: باید توجه کنیم که مناسک دینی و آیین های مذهبی همچون عزاداری سیدالشهدا(ع) در محرم هرسال چه تأثیراتی بر زندگی ما می گذارند؛ در جامعه امروز ما که به دلیل مشغله های مختلف استرس ها افزایش یافته است باید پشتوانه ای برای سبک زندگی روزمره خود داشته باشیم تا از این اضطراب ها بکاهد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: یکی از سنگرها و یکی از نسخه هایی که ما برای اصلاح این رویه و تهاجمات دنیای مدرن می توانیم از آن بهره ببریم حضرت سیدالشهدا(ع) با تمام متعلقات ایشان است.

وی مناسک مذهبی همچون عزاداری های حسینی را واکسیناسیون فرهنگی دانست و گفت: باید در مقابل بیماری های فرهنگی همچون بیماری های جسمانی واکسیناسیون تعریف شود؛ ما باید سنگرهای دینی را حفظ کرده و به تقویت آن ها بپردازیم؛ وجود این سنگرها موجب واکسینه شدن سبک زندگی ما می گردند.

حجت الاسلام اولیایی اعتقاد اجتماعی به دستگاه سیدالشهدا(ع) را وسیله واکسینه کردن جامعه اسلامی برشمرد و تصریح کرد: ما با حضور در هیئات مذهبی، روضه خوانی ها و تمام رویدادهای وابسته به این دستگاه خود را در مقابل تهاجمات و آزارهای فرهنگی جهان امروز واکسینه می کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های عزاداری برای حضرت امام حسین(ع) افزود: در علم ارتباطات صحبت از پیام از فرستنده به گیرنده در میان است؛ ارتباطات گاهی در قالب آیین های مختلف ظهور می کنند. در هیأت به دلیل تراکم جمعیت ارتباطات جدی و قلبی بین حاضرین ایجاد می شود. در این گردهمایی افراد مختلف از همه طبقات اجتماعی و با سلایق گوناگون کنار هم به انجام اعمالی مشترک می پردازند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان داشت: امر مشترکی که در هیأت ها دنبال می شود، یک امر مقدس است و این تقدس موجب سرایت آن به تمام افراد می گردد؛ در هیأت پیام مشترکی از جانب حاضران به سایر اقشار جامعه مخابره می شود.

وی گفت: یکی از دستاوردهای فرهنگی حضور در هیأت مذهبی شکل گیری نظام ارتباطات اجتماعی ماست. هیأت به ما هویتی تازه می بخشد و فردی که در این جمع حضور پیدا می کند یکسری ویژگی های اخلاقی و اعتقادی دینی را به دست می آورد.

حجت الاسلام اولیایی اظهار کرد: کسی که به هیأت می رود با شنیدن معارف الهی و ارتباط با سیدالشهدا(ع) در قالب های مختلف گریه، روضه، سینه زدن و سایر مناسک به صورت ناخودآگاه و طبیعی روحیه گذشت، مهربانی و صداقت را نسبت به خانواده و اطرافیان خود پیدا می کند.

وی با تأکید بر لزوم دائمی بودن ارادت مسلمانان به امام حسین(ع) عنوان داشت: ارادت ما به این امام بزرگوار نباید در ایام محرم خلاصه شود و در طول سال باید این ارادت و عشق قلبی را با برگزاری مراسم هفتگی، زیارت های از راه دور و یا عرض سلام به آن حضرت حفظ کنیم. روضه امام حسین(ع) نشاطی را در دل ها ایجاد می کند که نشأت گرفته از ارتباط قلبی ما با ایشان است.

عضو گروه عدالت‌پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: وقتی ما به هیأت رفته و برای مظلومیت امام حسین(ع) و یاران ایشان گریه می کنیم، نتیجه اجتماعی و عملی آن دفاع از مظلومینی همچون زنان و کودکان یمنی و فلسطینی است. ما با این روحیه در روز قدس به خیابان ها رفته و از قدس مظلوم دفاع می کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسی که با حضور در هیئت روحیه جهاد و قیام در مقابل ظلم را پیدا کند دیگر مغلوب هیچ نقشه شوم دشمنان اسلام نخواهد شد و با انگیزه جهادی به کمک مظلومان و تقابل با ظالمان عالم می شتابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha