دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصویر محفل سوگواری بانوان در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ سخنران محفل عزاداری بانوان در حرم مطهر کریمه اهل بیت علیهاالسلام گفت: قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به دنبال قیام انبیای گذشته چیستی نظام حق و باطل را به مردم جهان تفهیم می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم میرامام در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها گفت: حادثه عاشورا بی شک از عظیم ترین رخدادهایی بود که درتاریخ بشری، موجی عظیم پدید آورد و هر انسانی با هردین و مذهبی را با ارزش های متعالی و مفهوم زندگی هدف دار آشناساخت وانگیزه های مبارزه برای حفظ کرامت انسان ونفی سلطه ستم را در انسان ها ایجاد یا تقویت نمود.

وی اظهارداشت: هراندازه مسلمانان با درس های نهفته در آن حرکت خونین و عمیق آشنا شوند و از آن بهره ببرند، به همان میزان با عزت و آزادگی زیسته اند.

کارشناس معارفی حرم با بیان این که قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به دنبال قیام انبیای گذشته چیستی نظام حق و باطل را به مردم جهان تفهیم می کند، افزود: آن حضرت برای به اثبات رسیدن حق و باطل چاره ای جز نثار خون و ایثار مال و جان و فرزندان خود نداشتند، چرا که به قدری جاهلیت اموی در لجن‌زار خود فرو رفته بودکه جایی برای سخنرانی و نامه نگاری نگذاشته بود.

وی تصریح کرد: وجود مبارک حضرت امام حسین علیه السلام از رسول اکرم صلی الله علیه وآله این برنامه را دریافت کردند که درآن شرایط، شهادت و اسارت خانواده را لازم بدانند.

این استاد حوزه گفت: اگر امام حسین علیه السلام در مقابل رفتارهای ناشایست یزیدکه در جایگاه رسول الله نشسته بود و آواز کنیزان رقاصه را به آوای ملکوتی اذان ترجیح می داد، سکوت می کردند، دین اسلام به فراموشی سپرده می شد.

کارشناس معارفی حرم گفت: امام حسین علیه السلام درحالی قیام کرد که دین اسلام در خطر بود و به دست نااهلان افتاده بود.

وی افزود: امام حسین علیه السلام آیات قرآن کریم را در فرصت های مناسب می خواندند هم برای احتجاج دیگران هم برای توجیه همراهان و هم برای محاجه با خصم؛ چرا که آن حضرت هم مفسر و هم مبین قرآن بودند و هم به استناد آیه «وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» احتجاج می کردند.

میرامام با بیان اینکه امام حسین علیه السلام گاهی اوقات آیه « وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ» را تلاوت می کردند؛ آیه ای که حضرت زینب سلام الله علیها نیز در کوفه و شام تلاوت کردند و به آن احتجاج نمود، خاطر نشان ساخت: امام حسین علیه السلام قیام کردند تا پاک از ناپاک جدا شود.

کارشناس معارفی حرم گفت: میزان اعمال و شجره طوبی براساس حق است و عقاید و اعمال با حق سنجیده می شود، بدین معنا عقیده امام معصوم علیه السلام که حق است، میزان سنجش عقاید دیگران و همچنین درباره اوصاف و اعمال می تواند میزان بودن آن ها را باور داشت.

وی یکی از مراسم حتمی قیامت را جریان حق دانست و تصریح کرد: میزان سنجش عقاید، اخلاق، اعمال و اقوال فردی و اجتماعی جریان حق است.

میرامام در پایان حق طلبی، عدالت‌خواهی و ظلم ستیزی را از برجسته ترین وجوه مکتب امام حسین علیه السلام دانست و خاطر نشان کرد: امام حسین علیه السلام از ابتدای نهضت خویش تا شهادت، مساله حق طلبی و مبارزه با ظلم و ستم و کفر را مطرح می‌نمودند و انسان های آزاده را به حق طلبی و مبارزه با کفر و ستم و طاغوت دعوت می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha