یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
تصاویر/ جلسه ستاد مردمی محرم قزوین جهت هماهنگی برنامه های فرهنگی تاسوعای حسینی

حوزه / دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: در بزرگداشت واقعه عاشورا دو بعد احساسات یا شور حسینی و عقلانیت یا شعور حسینی باید قرین هم باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین حجت الاسلام والمسلمین عرفانی، ظهر امروز در جلسه ستاد مردمی هماهنگی برنامه های فرهنگی تاسوعای حسینی و حرکت دسته های عزاداری در قزوین که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یارانش با اشاره به تعبیر "اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الْصَّلوةَ وَ آتَیْتَ الزَّکوةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ، گواهی می دهم که تو نماز را بپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی " گفت: این چنین تعابیر در زیارت های مختلف که درباره امام حسین علیه السلام و از ائمه معصوم علیهم السلام وارد شده، فراوان دیده می شود که جایگاه اساسی و اصلی و نقش محوری نماز و امر به معروف و نهی از منکر را نشان می دهد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین با بیان آیه ۳۲ سوره حج که خداوند متعال می فرماید: "مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ، هر کس شعائر (دین) خدا را بزرگ و محترم دارد این از صفت دلهای باتقواست. "عنوان کرد: با اینکه سید سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله علیه السلام خود از شعائر عظیم الهی است، خود این شعار عظیم فدای شعائر اصولی دیگر دین قرار گرفت.

وی افزود: امام حسین علیه السلام خود را برای احیای شعائر اصلی دیگر دین همانند نماز، زکات و امر به معروف ونهی از منکر فدا کرد. هدف نهایی قیام امام حسین علیه‌السلام تحقق این امور و به طور کلی احیای دین مبین اسلام بوده است.

وی افزود: در بزرگداشت واقعه عاشورا دو بعد احساسات شور حسینی و عقلانیت یا شعور حسینی باید قرین هم باشند و احساسات مقدس بر گرفته از شعور حسینی باشد و بر اساس باورها، معرفت ها و بصیرت ها ظهور و بروز کند.

استاد حوزه با اشاره به اینکه امام حسین علیه‌السلام در جنگ دو جا از دشمن مهلت خواستند، بیان کرد: عصر تاسوعا درحالی که خودش، اصحابش و فرزندانش تشنه بودند، از دشمن درخواست آب نکرد و به واسطه قمر منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل علیه السلام برای نماز و مناجات یک شب مهلت خواست و با این کار هم به دشمن، هم به اصحابش و هم به آیندگان درس نماز، عبادت و شب زنده داری داد.

وی ادامه داد: سیدالشهدا(ع) در معرکه جنگ برای اقامه نماز ظهر مهلت خواست و امام در روز عاشورا در شرایط جنگی نماز اول وقت ظهر را اقامه کرد و این نشان از اهمیت نماز اول وقت دارد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام که می فرمابد: "أثافِیُّ الإسلامِ ثلاثةٌ : الصَّلاةُ، و الزَّکاةُ، و الوَلایَةُ، لا تَصِحُّ واحِدَةٌ مِنهُنَّ إلاّ بصاحِبَتَیها، پایه های اسلام سه چبز است: نماز، زکات، و ولایت؛ هیچ یک آنها، جز به همراه دو تای دیگر درست (پذیرفته) نیست"، تصریح کرد: هر بنایی براساس زیر ساختش قوام پیدا می کند و زیر ساخت دین مبین اسلام بر سه اصل، صلاة، زکات و ولایت استوار است که در آن، نماز ارتباط با خداست، زکات ارتباط با مردم و ولایت حلقه وصل خدا با مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام و اصحابش با برپایی نماز اول وقت در شرایط جنگی از ستون دین به خوبی پاسداری کردند و در پایان جان خود را فدای نماز کردند تا اسلام باقی بماند، تصریح کرد: نماز روز ظهر عاشورا مهم است، امید است هیئت ها و نهادهای ذی‌ربط در برگزاری هر چه با شکوه تر اقامه نماز ظهر عاشورا تلاش مضاعف داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha