شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1038647
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
گیلان

حوزه/ گیلان امروز در عاشورای حسینی غرق ماتم حسینی بود، از اقامه نماز ظهر عاشورا تا تعزیه خوانی، همه نشان دهنده عشق و ارادت مردمان گیلان زمین به شهدای کربلاء و اباعبدالله الحسین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، کوچه‌ها، خیابان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در شهرها و روستاهای استان گیلان از ساعات ابتدایی امروز شاهد راه‌اندازی دسته جات عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان و یارانش بود.

مردم با حضور در تجمع‌ها و دسته‌جات عزاداری هم نوا با نوحه خوانان و مرثیه خوانان در عزای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه زدند.

در شهر رشت مرکز استان گیلان نیز مردم در شب عاشورا با به راه انداختن دسته جات عزاداری خود را به مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و میدان شهدای ذهاب رسانده و جلوه‌هایی از عشق و ارادت خود به خاندان پیامبر گرامی اسلامی و اهل بیت(ع) را به نمایش گذاشتند.

گیلان غرق در ماتم حسینی

عزاداران رشتی امروز نیز با حضور پرشور خود در اجتماع بزرگ عاشورائیان با ندای "لبیک یا حسین" بر سر و سینه زدند و یاد سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا را در دهمین روز از ماه محرم گرامی‌ داشتند.

اجتماع عظیم عزاداران حسینی در میدان شهدای ذهاب برگزار و بقعه متبرکه خواهر امام نیز شاهد حضور گسترده دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی بود.

از ساعت‌های ابتدایی صبح امروز نیز با وجود بارش پراکنده باران در شهرها و روستاهای مختلف استان گیلان، عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) با پوشیدن رخت عزا و با حضور در دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری در رثای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفای ایشان بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

گیلان غرق در ماتم حسینی

آیین شبیه‌خوانی واقعه خونین کربلا در بندر آستارا، شهرستان تالش و دیگر شهرهای استان برگزار شد.

در آیین شبیه‌خوانی روز عاشورا گروه یاران امام حسین(ع) با لباس سبز و گروه سپاهیان لشگر یزید نیز با لباس سرخ رنگ و با تزیین‌های کلاه و زره مخصوص وارد میدان نمایش می‌شوند.

حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف در شهرستان آستانه اشرفیه نیز میزبان عزاداران حسینی بود و دسته‌های عزاداری هر یک به سبک و سیاقی خاص در صحن مطهر حضور یافته و پس از نوحه‌خوانی به سمت گلزار شهدا(وادی اشرف) حرکت کرده و به یاد مظلومیت‌های امام حسین(ع) و یارانش اشک ماتم ریختند.

امامزادگان ابراهیم و قاسم(ع) آستارا نیز شاهد حضور سوگواران حسینی بود که با سینه و زنجیرزنی عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت(ع) به‌ویژه سیدالشهدا(ع) نشان دادند.

کاروان‌های عزاداری از روستاها و محله‌های اطراف به سمت امامزادگان روانه شده و با ذکر "یا حسین" در مظلومیت شهادت امام حسین(ع) عزاداری کردند.

دو بقعه امامزاده ابراهیم و امامزاده اسحاق در شفت و امامزاده هاشم در جاده رشت- تهران نیز پذیرای خیل عظیم عزادارانی بودند که یکصدا فریاد "یا حسین" سر می‌دهند.

گیلان غرق در ماتم حسینی

اهالی مؤمن و ولایتمدار گیلان، امروز پس از عزاداری و به سوگ نشستن عزای حسینی در شهرها و روستاها، نماز ظهر عاشورا را به تأسی از سرور و سالار شهیدان اقامه کردند.

عزاداران حسینی در میدان شهدای ذهاب رشت نیز نماز ظهر عاشورا را به امامت حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت اقامه کردند.

گیلان غرق در ماتم حسینی

گیلان غرق در ماتم حسینی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha