جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
زنان عاشورایی

حوزه/ استاد حوزه گفت: حضرت زینب (س) در اسارت و حرکت کاروانیان به جهاد تبیین در افشاگری چهره یزیدیان و روشنگری مسیر حق برادرشان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله (ع) پرداختند.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه ، با اشاره به جلوه های کربلا اظهار داشت: یکی از نکات بسیار مهم این است که حضرت زینب(س) با مدیریت، افکار دیگران را به سمت اسلام ناب جذب کردند به گونه ای که عده ای لب به اعتراف و پشیمانی واداشته شدند.
وی افزود: همچنین این بانو مدیریت گروه ۸۴ نفری از اسرا را به دوش کشیدند در تاریخ نقل شده است که یزید از لشکریان سوال کرد روش اسیران چطور بود؟ همه گفتند که اینها دارای عزت و کرامت بوده اند از این اسرا به جز کرامت ندیدیم و در هر جایی که ما منزل می کردیم با خداوند راز و نیاز می کردند.
استاد جامعة الزهرا(س) تأکید کرد: یکی از آثار و پیامدهای مثبت و ارزشمند که ضرورت دارد ما در جامعه امروزی از آن درس بگیریم این است تا با جهاد تبیین و الهام از حرکت های زینب یک اتحاد ملی را رقم بزنیم.
وی با اشاره به جهاد تبیین مد نظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی گفت: رهبری در این زمینه تأکیدات بسیاری داشته اند تا از قهرمانان تاریخ الهام بگیریم.
درویشی بیان داشت: حضرت زینب(س) نه تنها پیام رسان عاشورا بودند بلکه در حرکت اربعین حرکت جهانی را رقم زدند که آثار این حرکت پس از سال ها استمرار دارد . هر چند دشمنان تلاش دارند این حرکت عظیم را سانسور کنند.
به گفته وی، برای جهاد تبیین لازم است تا اتحاد و انسجام بین زنان و مردان جامعه به وجود بیایید اکنون در دنیا مردم تشنه به دنبال شناخت حقیقت هستند اگر نتوانیم به موقع برای آنان تبیین کنیم ممکن است دشمن بتواند از این میدان کمال استفاده را ببرد.
استاد جامعة الزهرا(س)با بیان اینکه متحد و همدل بودند یک ضرورت فرا زمانی است گفت: به طور فطری انسان دوست دارد با دیگران ارتباط داشته باشد و هر چیز فطری در همه زمان ها جریان دارد. همانگونه که در قرآن نیز به آن اشاره شده است تا انسان ها در کنار همدیگر،احساس آرامش داشته باشند.
وی تاکید کرد: امام حسین(ع) برای همبستگی جامعه و اصلاح دین وارد عملیات عاشورا شد و حضرت زینب(س) در خطبه های خودشان اهداف قیام برادرشان را با بیان بسیار زیبایی تبیین کردند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه انسان بر حسب فطرتی که خداوند آن را خلق کرده به دنبال تعاون است گفت: برای داشتن جامعه سالم باید افرادی باشند که با آسیب ها مبارزه کنند. قرآن بحث فرا زمانی اتحاد را در آیه ۱۳ سوره بقره بیان می کند. حضرت زینب(س) با طی کردن مسیر اربعین این تجمع را زیبا رقم زدند که بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال عاشقان در سراسر دنیا این مسیر را هر ساله تکرار می کنند.
وی گفت: این تعاون و اجتماع در حرکت اربعین مظهر قدرت است و توانمندی جهان اسلام را نشان و تفرقه و خاری دشمنان را به دنبال دارد چراکه اگر دشمنان از این حرکت واهمه نداشتند آن را سانسور نمی کردند.
درویشی خاطر نشان کرد: حضرت زینب(س) در مسیر اسارت اجازه ندارد که کوچکترین اختلاف و تنشی را بین اسرا به وجود بیاورد هر جایی که لازم بود که خطبه بخوانند از خاری و خفت و پستی دشمنان سخن می گفتند که همین سخنان باعث جدایی آنها از مرکز ریاست بنی امیه می شد. جامعه ای که بتواند اتحاد را حفظ کند شباهت زیادی به زندگی بهشتی پیدا می کند چرا که یکی از ویژگی های بهشت، جاودانگی و محبت بین بهشتیان است.
وی با تأکید بر اتحاد مسلمانان گفت: اگر مسلمانان با هم متحد شوند امت واحده تحقق پیدا خواهد کرد.امت واحده یعنی امتی که همدل و یکدل و همه در مسیر عبودیت خدا قدم بر می دارد در همین راستا هماهنگی همه جهان اسلام تحقق می یابد.
استاد جامعة الزهرا(س)تصریح کرد: دنیای غرب با بحث اومانیسم تلاش کرده است تا خداوند را از زندگی انسان بگیرد و انسان را جای گزین آن کند. نقشه های هماهنگ استعمارگران برای دور کردن وحی و معارف دینی از صحنه زندگی است لذا لازم است که همانگونه که حضرت زینب تلاش داشتند ابهام ها را برطرف کنند این تلاش مضاعف را داشته باشیم تا اسلام ناب را با منطق بیان کنیم.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha