شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ اختتامیه دوره میثاق طلبگی طلاب جدیدالورود مقطع دیپلم حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت الاسلام باقی تصریح کرد: قضیه عاشورا یک قضیه صرفاً تاریخی نیست که ما صرفا با مطالعه آن درس عبرت بگیریم، بلکه شرح حال و کتاب زندگی همه انسانها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام علی محمد باقی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم در اختتامیه دوره میثاق طلبگی طلاب جدیدالورود مقطع دیپلم، ضمن تسلیت ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: قضیه عاشورا یک قضیه صرفاً تاریخی نیست که ما صرفا با مطالعه آن درس و عبرت بگیریم بلکه شرح حال و کتاب زندگی همه ی انسانها است و به اصطلاح از امور حقیقی است نه اعتباری( امور حقیقی اموری است که شرح حال همه ما در زندگی هستند.)

وی، با اشاره به آیه ی "وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ قَالُوا بَلَیٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِینَ"، خاطر نشان کرد: همه ی ما در روز ازل عهدی با خداوند، پیامبر و امام خود داشتیم و پای آن امضا کرده ایم و به ما گفته اند که میثاق شما وقتی تمام می شود که خودتان را فدای امامتان کنید و وقتی اینکار را کردید آن وقت حیات پیدا می کنید.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم در ادامه با اشاره به فراز "اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ" از زیارت عاشورا، بیان کرد: این سلام فقط برای اباعبدالله(ع) و اصحاب با وفای ایشان در روز عاشورا نیست بلکه شامل من و شما نیز می شود و خداوند و ملائکه و اهل بیت به کسانی که در هر زمان جانشان را فدای امامشان می کنند سلام می دهند.

وی گفت: تعبیر "کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا"، تعبیر کاملا درستی است و همه ی ما باید امروز در لشکر امام زمانمان باشیم و سعی کنیم برای او یک حبیب و یا زهیر باشیم و وظیفه ی خودمان را نسبت به امام زمانمان انجام دهیم.

حجت الاسلام باقی ادامه داد: این دوره دوره میثاق طلبگی است و میثاق طلبگی این است که طلاب همه چیزشان را فدای امام زمانشان بکنند.

این استاد حوزه با اشاره به آیه ی "کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَیَبْقَی وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ"، تصریح کرد: همه چیز فانی است جز وجه الله و وجه الله همان امام است، از این رو در دعای ندبه می خوانیم "أَیْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذی إِلَیْهِ یَتَوَجَّهُ الْأَوْلِیاءُ" یعنی کجاست آن وجه اللاهی که دوستان خدا به جانب او روی می آورند از این مطلب متوجه می شویم که اگر انسان با وجه الله بود و خود را فدای وجه الله کرد، بقاء پیدا می کند و از بین نمی رود چون در وجودی خودش را فدا کرده که آن وجود ابدی است.

وی، بیان کرد: البته منظور از کشته شدن در راه امام فقط این نیست که شهید شویم، بلکه اگر وظایفمان را نسبت به امام زمانمان به درستی انجام دهیم و عمرمان را در راه دفاع از امام زمانمان و کسب رضایت او سپری کنیم شهید محسوب می شویم.

حجت الاسلام باقی با اشاره به فراز "أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ" از زیارت عاشورا، ابراز داشت: این شفاعت برای کسی است که خودش را فدای امام زمانش کند، چرا که اوج مقام شفاعت در مقام تفنیه(فدا شدن) است.در تعریف شفاعت اینگونه گفته اند که شفاعت ضمیمه شدن چیزی به چیز دیگر است یعنی من ضمیمه ی امامم بشوم و اوج ضمیمه شدن این است که ما عمر و زندگی خود را وقف امام زمانمان کنیم.

وی، در پایان خطاب به طلاب جدید الورود حوزه علمیه خوزستان گفت: شما که مسیر طلبگی را انتخاب کرده اید باید بدانید حوزه تشرف به محضر امام زمان(عج) و طلبه زائر ایشان است. بدانید که اگر در تمام عمرتان بابت این نعمت بزرگ سجده شکر به جا آورید کافی نیست چرا که اهل بیت علیهم السلام شغل انبیاء و اولیاء الهی را نصیب شما کرده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha