دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
المصطفی

حوزه/ نشست علمی «تحلیل ابعاد جهاد تبیین در نهضت عاشورا از دیدگاه مقام معظم رهبری» توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و با همکاری گروه تاریخ‌ اسلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علی اکبر عالمیان در نشست علمی «تحلیل ابعاد جهاد تبیین در نهضت عاشورا از دیدگاه مقام معظم رهبری» ضمن تأکید بر لزوم گسترش اندیشه و دیدگاه رهبر معظم انقلاب، ایشان را شخصیتی اندیشمند، روشمند و دارای نگاهی عمیق و علمی در همه مباحث وبه ویژه مباحث تاریخی دانسته و نظریه ایشان مبنی بر «جهاد تبیین» را نگاهی نوآورانه و مسئله محور ذکر کرد.

استاد تاریخ جامعة المصطفی سپس به ارائه بحث خود در ۵ محور پرداخت. وی در محور اول به بیان مفاهیم بحث مانند جهاد و تبیین اشاره کرد و گفت: جهاد تبیین یعنی: ایستادن در برابر انحراف، یعنی تلاش برای آشکار شدن حق و باطل بودن باطل.

حجت الاسلام عالمیان با اشاره به انواع جهاد در اسلام، به گونه های این جهاد یعنی جهاد اکبر، جهاد اصغر و جهاد کبیر اشاره کرد و با اشاره به آیه سوره فرقان :« فَلا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَ جَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا»، منظور مقام معظم رهبری از بحث جهاد تبیین را جهاد کبیر دانست.

دبیر پژوهش گروه تاریخ اسلام در تحلیل محور دوم سخنرانی خود به مسئله اهمیت جهاد تبیین از منظر مقام معظم رهبری اشاره کرد و مواردی نظیر: سیره پیامبران، اساس تفکّر اسلامی، عامل رواج اندیشه دینی، غبارزدایی از چهره حق، مهم ترین عرصه جهاد، فریضه‌ی فوری، رها کننده دین از دست دنیا طلبان و عامل رهایی جامعه از جهالت را به عنوان نشانه های اهمیت جهاد تبیین از منظر معظم له دانست.

استاد همکار مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی در محور سوم بیانات خود به موضوع «عاشورا جلوه گاه جهاد تبیین» پرداخت و گفت: « از نگاه رهبر انقلاب، دو خطر عمده: دشمن خارجی و اضمحلال درونی جامعه را تهدید می کرد و در واقع جهاد تبیین سیدالشهدا(ع) در برابر این دو عنصر است.» وی جلوه های جهاد تبیین در عاشورا از دیدگاه رهبر انقلاب را در توصیف ایشان از عاشورا نظیر: خورشید بی غروب، درخشش ابدی، موتور حرکت قرون اسلامی و ... ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام عالمیان در بیان محور سوم این نشست به شرایط و مقدمات جهاد تبیین در نهضت عاشورا از منظر آیت الله العظمی خامنه ای اشاره کرد و گفت: « ایشان عناصری نظیر: معرفت و آگاهی‌، علم، صبر، صدق و اخلاص، موقعیت‌شناسی و آرامش را از شرایط و مقدمات جهاد تبیین در عاشورا می دانند.» محور چهارم نشست علمی استاد تاریخ جامعه المصطفی، بیان ویژگی های جهاد تبیین در نهضت عاشورا بود که به مواردی نظیر: برندگی زبان و قاطعیت بیان، رسانه‌ی پر قدرت، مکمل جهاد درعرصه جنگ، هم عدل بودن عظمت جهاد نظامی و تبیین و پایه‌گذاری کنگره اربعین اشاره گشت.

وی در تبیین محور پنجم و پایانی تحلیل خود به پیامدهای جهاد تبیین در قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: «معتقدم که در اندیشه رهبر معظم انقلاب دو پیامد اصلی را می توان به عنوان پیامدهای جهاد تبیین در قیام عاشورا ذکر کرد. این دو پیامد عبارتند از: ماندگاری خطّ توحید و حاکمیت اللَّه و همین طورحفاظت ازاسلام. تحقق این دو پیامد، با استفاده از ابزارهای موثری نظیر: تبلیغ دین، تعلیم و تغییر اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر، مقابله باانحراف، مقابله با بدعت و احیای سنّت، مبارزه با تحریف، اصلاح گری، افشاگری، بیدارگری، روشنگری، رهایی از جهالت، مقابله با حاکمیت ضداسلامی، خنثی سازی تبلیغات و ابدیت بخشی به عاشورا صورت پذیرفته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha