چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حسن عبدی پور

حوزه/ عبدی پور گفت: سوالی که در مقابل هجوم جوامع غربی به حجاب مطرح می شود، این است که اگر حجاب یک مسئله شخصی بوده و افراد آزاد هستند مدل پوشش خودشان را انتخاب کنند، چرا شما مانع تحصیل افراد باحجاب شده و آن ها را اخراج می کنید؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر حسن عبدی پور،معاون بین الملل مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل در مدرسه شبهه پژوهی عفاف و حجاب در درسی با عنوان «مطالعه تطبیقی پوشش زن در ادیان ابراهیمی» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: دین مبین اسلام دینی است که به فرموده بسیاری از فلاسفه و علمای اسلام مبتنی بر فطرت بشر می باشد؛ احکام تشریع شده در دین مبین اسلام، بیشتر با ارتکازات روحی و روانی انسان همخوانی دارد.

وی ادامه داد: مقوله عفاف و حجاب یک امر فطری است و سایر ادیان ابراهیمی هم به این نکته تاکید دارند. بررسی شرایط فرهنگی نشان می دهد در گذشته در میان مردم اروپا حجاب، نشانه رتبه اجتماعی بالای خانواده ها بوده و به زنان باحجاب به چشم زنان صاحب شخصیت، جلال و ارزش خانوادگی نگاه می شده است؛ اما امروز غربی ها حجاب را به عنوان یکی از مختصات دین اسلام مطرح کرده و به انتقاد از آن برخاسته اند.

عبدی پور افزود: مفهوم عفاف در واقع مفهومی وسیع تر از مسئله حجاب است؛ حجاب مصداقی از یک کلی می باشد.

وی یادآور شد: اصولا حجاب مفهوم وسیع تری غیر از صرف پوشش در لباس را شامل می شود. حجاب در واقع بیانگر مرزهای اخلاقی ادیان، آیین های مختلف و بیانگر احترام به زن است.

معاون بین الملل مؤسسه البیان گفت: مرزهای اخلاقی ادیان به مسئله حجاب توجه ویژه ای کرده و آن را به عنوان یک رویکرد احترام آمیز و تجلیل کننده از موجودی به نام زن معرفی می کند.

وی اظهار کرد: امروز حجاب به کلمه ای تبدیل شده که شنیدن آن برای بسیاری از مردم یادآور روسری و چادر می باشد، و دلیلش این بوده که در دنیای معاصر حجاب به لباس فرهنگی استاندارد زنان در برخی کشورها تبدیل شده است؛ مانند برقع در کشمیر و افغانستان، شلوار کمیسه در پاکستان و هند و چادر در ایران.

عبدی پور با اشاره به جنبه تصویری حجاب در رسانه ها تأکید کرد: جنبه دیگر حجاب، تصویری است که رسانه های غربی آن را به عنوان یک مشکل در جهان اسلام مطرح می کنند؛ امروز دستگاه امپراطوری صهیونیسم در جهان اسلام، بخصوص کشور ایران به مسئله حجاب و عفاف توجه خاصی داشته و تلاش می کند نسل های نظام ما و انقلاب اسلامی را منحرف کند.

وی افزود: رسانه های غربی حجاب را یک امر ناعادلانه معرفی کرده و زن را قربانی مسئله حجاب می دانند؛ این در حالی است که در برخی کشورهای اروپایی دختران و زنان محجبه ای که بخواهند وارد دبیرستان و یا دانشگاه شوند، بخاطر حجابشان آن ها را از تحصیل منع می کنند.

معاون بین الملل مؤسسه البیان گفت: سؤالی که در مقابل هجوم جوامع غربی به حجاب مطرح می شود، این است که اگر حجاب یک مسئله شخصی بوده و افراد آزاد هستند مدل پوشش خودشان را انتخاب کنند، چرا شما مانع تحصیل افراد باحجاب شده و آن ها را اخراج می کنید؟ این نشانه دوگانگی غرب می باشد که در درون خود مبنایی برای حجاب ندارد.

وی با اشاره به نتیجه تصویرسازی رسانه های غربی در مورد حجاب ادامه داد: نتیجه این تصویرسازی گفت و گو در مورد حجاب را بیشتر از آن که حول مسائل علمی و اعتقادی متمرکز نماید، به جدالی غیرمنصفانه و غیرعلمی علیه مسلمانان تبدیل شده و در دستور کار مغرضانه رسانه های غربی قرار گرفته است.

عبدی پور اظهار کرد: برخی مستشرقین بحث حجاب را مختص اسلام دانسته اند؛ در حالی که این سخن نادرست است. حجاب مورد تاکید سایر ادیان به ویژه ادیان ابراهیمی بوده و می باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیشینه تاریخی مسئله حجاب نشان می دهد، حجاب یک مقوله دینی است که حکایت گر تواضع و خواهان حفظ مسائل شخصی افراد می باشد. لذا نباید این مقوله را تنها مختص اسلام بدانیم. مراجعه به کتب و سنت های سایر ادیان نشان می دهد، که حجاب در سایر ادیان هم محترم بوده و دارای جایگاه ویژه و حساسی است.

معاون بین الملل مؤسسه البیان با اشاره به دیدگاه یهود درباره حجاب افزود: در دین یهودیت نیز مقوله عفاف، حجاب و حیا وجود دارد؛ که سنیوت نامیده شده است.

وی در ادامه به بیان ابعاد تاریخی مسئله حجاب در جوامع غربی پرداخت و خاطرنشان کرد: ریشه های تاریخی حجاب در غرب اروپا به امپراطوری روم شرقی برمی گردد که در میان آن ها داشتن حجاب، نشانه رتبه اجتماعی بالای خانواده ها بوده است؛ یعنی کسانی که دارای جایگاه اجتماعی خاص بودند، حجاب داشتند. در روم شرقی به زنان باحجاب به چشم زنان صاحب شخصیت، جلال و ارزش خانوادگی نگاه می شد.

عبدی پور گفت: شواهد تاریخی مانند نقاشی های باقی مانده، نشان می دهد که در قرون وسطی مرسوم بوده است زنان متاهل موهای خود را با انواع مختلف پوشش ها از نگاه دیگران حفظ می کردند؛ یعنی به شکل های مختلفی سعی می کردند خودشان را در معرض دید نامحرمان قرار ندهند.

وی اظهار کرد: بر اساس شواهد تاریخی در میان اعراب هم زنان بدون پوشش مورد آزار قرار می گرفتند؛ لذا قرآن می فرماید: «ای پیامبر به همسران و دخترانت و به زنان مومن بگو بخشی از مقنعه های خویش را به خود نزدیک کنند تا گردن و سینه آنها آشکار نشود».

معاون بین الملل مؤسسه البیان گفت: این نکته برای محققان روشن است که در تاریخ شواهد زیادی در مورد حجاب وجود دارد؛ حجاب در تاریخ قبل از اسلام امری ناشناخته نبوده است؛ چنان که برخی ادعا می کنند، حجاب دستاورد اسلام است.

وی ادامه داد: حجاب به یک امر پیچیده ای برای یهودیان مؤمن در سراسر جهان تبدیل شده است؛ ما توجه نداریم که خود یهودیانی که دارای دستگاه های تبلیغاتی در رابطه با بی حجابی، بدحجابی و فروپاشی خانواده ها هستند، سخت ترین احکام را برای دختران و زنان خود در نظر می گیرند.

عبدی پور با اشاره به دیدگاه دین مسیحیت نسبت به حجاب خاطرنشان کرد: آیین مسیحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه قوانین آن را هم استمرار بخشیده و در برخی از موارد حتی قدم را فراتر نهاد.

وی ادامه داد: در عصر حاضر شما اگر در جامعه غربی رفت و آمد داشته باشید، می بینید که زنان از آرایش غلیظ استفاده نمی کنند؛ زنانی که به سمت آرایش غلیظ می روند در واقع مشکل داشته و به دنبال انحراف مردان هستند.

معاون بین الملل مؤسسه البیان گفت: مسئله حجاب در اسلام مانند دیگر ادیان الهی به عنوان یک فضیلت اخلاقی اجتماعی در پاسخ به ندای طبیعت و فطرت مورد تاکید قرار گرفته و در اسلام نیز رعایت عفاف و حریم محرم و نامحرم برای زن و مرد مسلمان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ تا جایی که حجاب در برابر مردان بیگانه از ضروریات دین شمرده شده است.

وی افزود: حجاب تجلی بارز مفهوم عفاف است و شواهد آن به صورت های مختلف در جوامع اسلامی، مسیحی و یهودی نمایان است.

این پژوهشگر تاریخ در پایان تصریح کرد: تطبیق و مقایسه تعالیم سه دین اسلام و مسیحیت و یهودیت در باب حجاب ما را به این نتیجه می رساند که به جرات می توانیم اسلام را دینی بنامیم که بیشتر از سایر ادیان به مسئله حجاب و عفاف توجه کرده و کیفیت تأکیدات اخلاقی در باب مسئله حجاب و عفاف در آن عمیق تر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • افتخار IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    احسنتم. شایسته است که محاسن یعنی زینت اعطایی خداوند، بیشتر بر چهره مومنان جلوه کند. ایدکم الله تعالی.