دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم میرعلی ملک

حوزه/استاد حوزه و دانشگاه ضمن تشکر از تولیدکنندگان برنامه" حسینیه معلی" بر لزوم بهره گیری از قالب های خلاقانه در تولید برنامه های مناسبتی سیما تأکید کرد.

دکتر راضیه میرعلی ملک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تقدیر از تولید و پخش برنامه "حسینیه معلی" در محرم امسال از تلویزیون اظهار داشت: به عقیده بنده، بهترین راه نفوذ در دل های مردم این است که یک کار از دل برآمده باشد همچون برنامه خوب "حسینیه معلی" که حقیقتاً از دل برآمده بود و بر دل ها نشست.
وی افزود: از نوع رفتار و برخورد مجری تا کارشناسان و داوران، همه نشان می داد که واقعاً کار دلی و مخلصانه را شاهد هستیم، ضمن آن که از سویی ماه محرم زمان بسیار مناسبی است برای پخش این نوع برنامه ها، چرا که عموم مردم تشنه دریافت معارف و مراثی اهل بیت(ع) هستند. البته می توانستند ساعت بهتری را برای پخش این برنامه انتخاب کنند چرا که بسیاری از مردم در آن ساعت در هیئات و روضه ها حضور داشتند. به طور کلی به نظر من، مدیران رسانه ملی برای سال های آینده می توانند تصمیم گیری بهتری برای زمان پخش این قبیل برنامه ها داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به انتخاب افراد محبوب و شناخته شده به عنوان کارشناس و داور در برنامه "حسینیه معلی" گفت: الگوبرداری نسبتاً خوبی از برنامه عصر جدید در این کار صورت گرفته بود، ضمن آن که حضور افراد در سنین مختلف با سبک های مختلف کاری مثل تعزیه، مداحی و پرده خوانی و ... از کشورمان و حتی برخی از ملیت های دیگر باعث جذابیت برنامه شده بود.
این محقق و پژوهشگر عرصه فرهنگی در ادامه بیان داشت: با این حال می توان طوری برنامه ریزی کرد که حتی مخاطبان بیشتر و گسترده تری در این برنامه ها مشارکت نمایند، لذا باید دامنه افراد شرکت کننده و مخاطب برنامه وسیع تر در نظر گرفته شود.
وی با تأکید بر لزوم بهره گیری از قالب های خلاقانه در تولید برنامه های مناسبتی تلویزیون اضافه کرد: می توان به نحوی از قالب ها استفاده کرد که افراد بیشتری برای شرکت و رقابت در رسانه ملی حاضر باشند و این مساله خود باعث ترویج بهتر شعائر دینی و مناسک مذهبی می شود، ضمن آن که حتی خوب است که در این عرصه رقابت سالمی میان کودکان و نوجوانان هم شکل بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: البته باید کوشید که فضای دینی و معنوی حسینه معلی حفظ شود اما می توان از الگوهای خوب، جذاب و خلاقانه برای ترویج معارف دینی استفاده کرد، چرا که به هر حال بهره گیری از فرم ها و قالب های جذاب در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار است، مثلاً با دعوت از هنرمندان هنرهای مختلف اعم از طراحی، عکاسی، نمایشنامه نویسی و... و دریافت هنرهای آنان درباره امام حسین(ع) و قیام عاشورا، می تواند رقابت خوبی را در این زمینه ها بین اقشار دیگر شکل دهد.
وی گفت: از این ظرفیت ها باید به شکل مطلوبی استفاده شود تا افراد بیشتری جذب این رقابت ها گردند، بواقع این نوع جذب ها بی شک از عوامل توفیق برنامه های مناسبتی خواهد بود.
میرعلی ملک در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در عین حال برخی فعالیت ها نیز برای بهتر شدن برنامه حسینیه معلی باید در نظر گرفته شود، که از جمله آن ها این بود که به جهت حفظ حرمت پیرغلام ها و پیشکسوت ها و مداحان، کمتر اشکالات گفته می شد و بیشتر تعریف و تمجید صورت می گرفت و حال آن که این برنامه ضمن تقدیر از این بزرگواران باید زمینه وبستری برای رشد و ارتقای کیفی کار مداحان و مرثیه سرایان و تعزیه خوانان دیگر باشد، لذا باید اشکالات بیشتر مطرح شود.
وی افزود: از سویی دیگر برخی از افراد شرکت کننده در این برنامه تا حدی ضعیف بودند و می شد از افراد قوی تری دعوت کرد، همچنین برخی از قسمت های برنامه می توانست با تدوین بهتری پخش شود و اگر اصلاحاتی در این برنامه صورت می گرفت، کیفیت بهتری را شاهد می بودیم.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: البته بعضاً نکات علمی و خوبی از سوی داوران و کارشناسان مطرح می شد، اما تقویت مباحث علمی در عین توجه به فضای حسی و عاطفی می تواند برگ برنده این قبیل برنامه های ارزشمند باشد.
وی بیان داشت: آن چه مهم است این که در کنار یک رقابت سازنده ما باید زمینه ای فراهم کنیم که مردم بیش از پیش در قالب این برنامه ها با اهداف قیام و نهضت حسینی آشنا شوند.
وی افزود: در بخش تعزیه برنامه هم می شد از قسمت هایی که کمتر درباره آن تعزیه کار شده یا دیده نشده مثل نماز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ظهر عاشورا و شهادت برخی از یاران در حفاظت از امام و اصحاب در این هنگام استفاده کرد؛ و بواقع نشان داد که نماز و اقامه آن در اول وقت چقدر اهمیت دارد.
وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با گسترش این نوع برنامه ها شاهد تعمیق باورهای ارزشی و دینی مردم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha