شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نبوی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین نبوی گفت: هدف سازمانی و رسالت حوزه های علمیه دین‌شناسی و ترویج دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین نبوی، مولف کتاب مدیریت مدارس علمیه در دومین روز برگزاری دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه خوزستان به بیان تعریف هدف پرداخت و اظهار داشت: هدف نقطه ای است که برای دستیابی به آن تمام فعالیت ها متمرکز می شود. ما چند نوع هدف داریم که عبارتند از اهداف سازمانی، اهداف انبیاء، اهداف عملیاتی و اهداف برنامه ها.

مولف کتاب مدیریت اسلامی، هدف سازمانی و رسالت حوزه های علمیه دین شناسی و ترویج دین است، افزود: بر اساس آیات قرآن اهداف انبیاء گسترش توحید، اجتناب از طاغوت، تعلیم کتاب و حکمت، اقامه قسط و تزکیه انسانها است که این اهداف منحصر به حوزه نیستند و در نظام اسلامی باید حاکمیت داشته باشد، ولی در حوزه های علمیه به طریق اولی باید مد نظر باشند.

وی خاطر نشان کرد: حکمت سخن قوی، دقیق و خلل ناپذیر است و مدیران مدارس علمیه باید به طلاب مدارس خود یاد دهند که حکیمانه صحبت کنند و از بیان کلمات ضعیف خودداری کنند، چرا که دین ما دین استدلال، برهان و فکر است.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی تصریح کرد: یکی از رموز موفقیت یا شکست مدیران در ترسیم اهداف است. مدیر باید در هدف گذاری همت بلند داشته باشد. همچنین اهداف یک مدیر باید واقع بینانه باشد و از کلی گویی پرهیز کند، چرا که یکی از اشتباهات ما در برنامه ریزی کلی گوئی است.

معاون سابق تبلیغ حوزه های علمیه کشور ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های مدیر خوب، نوآوری و خلاقیت در اهداف است و باید هر شش ماه هدف جدیدی به مجموعه ی خود پمپاژ کند.

مولف کتاب مدیریت اسلامی خاطر نشان کرد: از جمله راه هایی که می تواند به یک مدیر ایده های جدید بدهد خواندن اساسنامه ی سازمان ها، گوش دادن به سخنرانی های مسئولین، استفاده از نظرات صاحب نظران، استفاده از تجارب کشورها، دریافت نظر از سرویس گیرندگان(طلاب) و صحبت با منتقدین منطقی است.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی افزود: در تدوین طرح تربیتی باید ابتدا اهداف را نوشته و راه های وصول به هر هدف و ابزارهای انتقال پیام به طلبه نیز نوشته شود، از این رو مدیران مدارس علمیه می بایست ابتدا فکر کنند که یک طلبه مهذب باید چه ویژگی هایی داشته باشد و برای رسیدن طلاب مدارس خود به آن ویژگی ها یک برنامه ریزی دقیق همراه با زمان‌بندی مناسب انجام دهند.

مولف کتاب مدیریت اسلامی در ادامه گفت: در بحث تربیت ما نمی توانیم بگوییم که همه ی طلاب خود را به این شاخص می رسانیم، چرا که اصلاً امکانپذیر نیست، ولی این مطلب به این معنی نیست که بی هدف کار کنیم، بلکه باید برنامه ریزی دقیقی برای رسیدن به این هدف انجام دهیم و به آن برنامه عمل کنیم.

معاون سابق تبلیغ حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: یک مدیر موفق باید بتواند با طلاب ارتباط نزدیک و صمیمی برقرار کند. همچنین استعدادها و ظرفیت های طلاب را شناسایی و برای به فعلیت رساندن آنها برنامه ریزی کند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی خاطر نشان کرد: یک مدیر باید طلبه های خود را طوری تربیت کند که آماده سختی ها و پذیرش مشکلات باشند؛ طلبه ای که به خاطر ترس از توهین یا مسخره شدن حاضر به پوشیدن لباس روحانیت نباشد در آینده نمی تواند برای اسلام قدم های بزرگ بردارد.

وی اظهار کرد: دشمن به دنبال این است که روحیه جهاد، مقاومت و ایستادگی را در طلاب از بین ببرد، از این رو مدیران مدارس علمیه باید طلبه های اهل مقاومت، ایستادگی و آماده برای خدمت در رکاب امام زمان(عج) تربیت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی همچنین در اختتامیه دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه خوزستان، بر اهمیت جذب طلاب مستعد تاکید کرد و گفت: مدیران مدارس علمیه کمتر بر روی مسأله جذب سرمایه گداری می کنند.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید بر روی مناطقی سرمایه گذاری کنند که احتمال می دهند بیش از بقیه مناطق طلبه خیز باشند. همچنین می توانند از ظرفیت های صدا و سیما، روحانیون ذی نفوذ، طرح هجرت، ائمه جماعات، طلاب و مدارس آموزش و پرورش استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در مصاحبه های ورودی حوزه باید صلاحیت های اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و اصالت خانوادگی افراد به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. دو شاخصه ایمان و انقلابی بودن از شاخص های کلیدی برای جذب طلاب هستند.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی در ادامه بر ضرورت ایجاد انگیزه در طلاب تاکید کرد و ابراز داشت: بحث ایجاد انگیزه از مسائلی است که در دنیای مدیریت فوق العاده اهمیت دارد و مدیرانی که بتوانند در نیروی انسانی خود ایجاد انگیزه کنند بسیار موفق هستند.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره انسان "إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا"، خاطرنشان کرد: مهمترین و پایدارترین مطلبی که ایجاد انگیزه می کند و انسان را برای سخت ترین کارها آماده می کند «وجه الله» است، از این رو مدیران مدارس علمیه باید این عامل انگیزشی را در طلاب تقویت کنند.

معاون سابق تبلیغ حوزه های علمیه کشور در پایان گفت: متأسفانه یکی از مشکلات عمده کشور ما ناشکری است، از این رو مدیران مدارس علمیه باید طلاب را به گونه ای تربیت کنند که شکرگزار نعمت های الهی باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha