شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علیرضا صادقی واعظ

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نهضت اباعبدالله علیه السلام دارای دو بخش است که بخش اول آمدن امام حسین علیه السلام به کربلا و شهادتشان و بخش دوم تبیین قیام عاشورا به رهبری امام سجاد علیه السلام است، گفت: ایراد خطبه، گریه بر مصائب کربلا و هدایتگری و بیان حقایق در جواب به توهین ها سه راهکار امام سجاد علیه السلام برای تبیین قیام عاشورا بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ در سخنرانی شام شهادت امام سجاد علیه السلام در حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: امامت امام سجاد علیه السلام ایام پر فراز و نشیبی است که با حادثه عاشورا و اسارت آغاز و در ادامه پس از سرکوب قیام مردم مدینه توسط بنی امیه یک محیط رعب و خفقان شدید در تمامی بلاد اسلامی به ویژه در مدینه ایجاد شد تا حدی که امام سجاد علیه السلام اکثر اوقات را در خارج از مدینه به سر می بردند و به راحتی با مردم در ارتباط نبودند.

وی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام فرمودند من ۲۰ شیعه مخلص در مدینه ندارم، گفت: در احوالات حضرت آمده است که بعد از نماز صبح حضرت با چند نفر از اصحاب خود جلسه درس داشتند و به محض اینکه خورشید طلوع می کرد حضرت می فرمودند کسی با صدای بلند قرآن بخواند و بعد جلسه را ختم می کردند تا اگر کسی از این جلسه مطلع شد بگوید جلسه قرائت قرآن بود نه درس و بحث.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه از دوران امامت امام سجاد علیه السلام دو یادگار مهم برای ما باقی مانده است گفت: یادگار اول رساله حقوق است که جامع ترین منشور حقوق بشر است و امام سجاد علیه السلام از حق خداوند آغاز می کند، سپس به حق اعضا و جوارح انسان می پردازد و بعد حقوق متقابل بین افراد را به صورت ریز بیان می کنند.

حجت الاسلام صادقی واعظ افزود: اگر ما به عنوان شیعه به رساله حقوق امام سجاد علیه السلام عمل می کردیم این قدر نیاز به دادگاه، شکایت و گرفتاری نبود.

وی دومین یادگار امام سجاد علیه السلام را صحیفه سجادیه دانست و گفت: ما بیشتر از حدیث و روایت از امام سجاد علیه السلام ادعیه و زیارت داریم که علت کثرت ادعیه و زیارات این است که حضرت با توجه به شرایطی که بوده راه انتقال تعالیم اسلامی و معارف اهل بیت علیهم السلام را دعا و زیارت می دیدند.

حجت الاسلام صادقی واعظ با بیان اینکه صحیفه سجادیه بعد از قرآن و نهج البلاغه سومین کتاب مهم در میان شیعیان است که به زبور آل محمد صلوات اله علیه و آله مشهور است گفت: یکی از مسائل مهمی که در دوران امامت امام سجاد علیه السلام مطرح است تبیین قیام و نهضت عاشورا است.

وی با بیان اینکه نهضت اباعبدالله علیه السلام دارای دو بخش است افزود: بخش اول آمدن امام حسین علیه السلام به کربلا و شهادتشان است و بخش دوم نهضت به رهبری امام سجاد علیه السلام و بر عهده حضرت زینب سلام الله علیها و اهل بیت است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: در تبیین نهضت عاشورا چند نکته کلیدی وجود دارد که اول خطبه هایی است که ایراد شده که در کوفه خطبه حضرت زینب سلام الله علیها مشهور است و در همان کوفه بلافاصله بعد از حضرت زینب سلام الله علیها امام سجاد علیه السلام خطبه ای خواندن و در کربلا و کوفه سه بار تصمیم به قتل ایشان گرفته شد و در هر سه مورد حضرت زینب سلام الله علیها حفظ جان امام کردند و اگر خطبه می‌خواندن به خاطر این است که مدافع و سپر بلای امام هستند .

وی گفت: دومین نکته تبیین نهضت عاشورا سیره و روش امام سجاد علیه السلام بود که حدود ۴۰ سال در هر مناسبت و فرصتی برای مصائب کربلا گریه کردند که یک بعد این گریه ها زنده نگه داشتن عاشورا است که بعد از هزار و ۴۰۰ سال در میان مردم زنده است و زن و مرد و پیر و جوان از جزئیاتش با خبر هستند و این نتیجه گریه های امام سجاد علیه السلام است.

حجت الاسلام صادقی واعظ هدایتگری را سومین نکته در تبیین واقعه عاشورا دانست و گفت: ورود کاروان اسرا به هر شهری همراه با جسارت و توهین بود ولی خروج کاروان اسرا از هر شهری همراه با ندامت و پشیمانی مردم بود و امام سجاد علیه السلام در جواب توهین ها و جسارت ها به هدایتگری می پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha