دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: واژه نورانی اربعین عارفانه‌ترین واژه‌ قرآنی، ایمانی و دینی است و سابقه‌ای طولانی در ادبیات انبیای عظام دارد که همواره مورد استفاده بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، شب گذشته در گردهمایی فعالان اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: واژه نورانی اربعین عارفانه‌ترین واژه‌ قرآنی، ایمانی و دینی است و سابقه‌ای طولانی در ادبیات انبیای عظام دارد که همواره مورد استفاده بوده است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه ۱۴۲ سوره اعراف می‌فرماید «وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» یعنی ما با موسی(ع) سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آن که زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد و موسی به برادر خود هارون گفت تو اکنون جانشین من در قوم من باش و راه صلاح پیش گیر و پیرو راه اهل فساد مباش.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در این آیه واژه اربعین ذکر شده است، به این معنا که بناست با عدد چهل مشکلات حل شود، حتماً شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهید مشکلات حل شود و دعایتان مستجاب شود برای چهل مؤمن دعا کنید و سپس برای خودتان دعا کنید تا دعایتان به اجابت برسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر چهل مؤمن راجع به مؤمنی شهادت بدهند که آدم خوبی بوده خداوند او را مورد رحمت قرار می‌دهد، در نماز میت نیز امام جماعت می‌خواند «اللهم إنا لا نعلم منه إلا خیراً»، خوب است مأمومین نیز این جمله را بگویند، وقتی این چهل مؤمن راجع به مؤمن از دنیا رفته‌ای این را می‌گویند، خداوند می‌فرماید اگر گناهان او حق‌الناس نباشد من از آن‌ها می‌گذرم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: می‌گویند تا چهل خانه از سوی شمال، جنوب، شرق و غرب همسایه محسوب می‌شوند، این با احتساب ساختمان‌های بلندمرتبه عنوان می‌شود، گفته شده نماز کسی که همسایه مسجد است، نماز نیست، مگر اینکه در مسجد باشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در چهل سالگی عقل کامل می‌شود، لذا در روایات آمده خدا به دو ملکی که برای ما گماشته دستور داده که وقتی بنده من در چهل سالگی پا گذاشت، سختگیرانه با او رفتار کنید و اعمالش را به دقت ثبت و ضبط کنید که این از اهمیت چهل سالگی حکایت می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: رسول اکرم (ص) در چهل سالگی مبعوث به رسالت شدند، در حدیث آمده اگر کسی چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت درون او به جوشش در می‌آیند و همان حکمتی که از درون او می‌جوشد بر زبان او نیز جاری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از روز عاشورا برای خواص مشخص شد که امام حسین (ع) با شهادت به پیروزی رسید و یزید به ذلت و شکست رسید، با اربعین همه عالم و همه کسانی که متوجه نهضت و قیام اباعبدالله (ع) شدند به این نتیجه رسیدند که امام حسین (ع) در عرصه جهاد و شهادت به پیروزی رسید و کار یزید به ذلت و خواری کشیده شد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: بنابراین ما در اربعین باید برای پیروزی اباعبدالله الحسین (ع) و عظمت حماسه امام حسین (ع) و برای اینکه عظمت این حماسه را به خودمان یادآوری کنیم به میدان بیاییم، وقتی ما به زیارت می‌رویم مفهومش این است که یا اباعبدالله(ع) ما یار نصرت‌دهنده و سرباز شما هستیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حضرت زینب (س) زمانی که فرمود «ما رأیت الا جمیلاً» آینده قیام امام حسین (ع) را می‌دید، اولین اربعین اباعبدالله (ع) با دو نفر اتفاق افتاد، اما امروزه ده‌ها میلیون نفر را پای کار اربعین می‌بینیم، این جز زیبایی چه می‌تواند باشد؟ هم قبل از عاشورا، هم عاشورا و هم پیامدهای حماسه اباعبدالله(ع) جز زیبایی نبودند.

در اربعین همه عالم متوجه نهضت و قیام اباعبدالله (ع) می شوند

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha