شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌ و بلوچستان گفت: جایگاه بانوان مبتنی بر فرهنگ اسلامی در سیستان‌ و بلوچستان ارتقا یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌ و بلوچستان در دیدار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: فعالیت‌هایی که باید در حوزه زنان و خانواده صورت گیرد یک مجموعه گسترده است از این جهت که زنان حدود نیمی از جمعیت کشور بوده و روی نیم دیگر جمعیت نیز تاثیرگذار هستند.

امام جمعه زاهدان افزود: رسیدگی به مسائل خاص حوزه بانوان نیاز به تشکیلات گسترده دارد، اما نکته مهم در این جهت انجام کار به صورت کیفی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی بیان کرد: در حوزه بانوان مباحث نظری جای کار زیادی داشته و در مباحث‌ عملی از جمله عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز نیاز به فعالیت بیشتر وجود دارد که اگر مسئله شناسی صورت گیرد و فعالیت‌ها بر آن اساس تنظیم شود مطلوب خواهد بود.

وی ادامه داد: استفاده اجتهادی از منابع دینی نسبت به جایگاه و شخصیت زنان صورت نگرفته و در مواردی نقش آفرینی بانوان بر اساس دیدگاه شرع و دین نبوده و در این جهت کمتر فعالیت صورت گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: به علت عدم توجه به مباحث علمی و اجتهادی ناظر به منابع دینی بانوان تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته و دچار افراط و تفریط می‌شوند در حالی که برداشت از منابع دینی برای ما راهگشا و جهت دهنده است.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: آغاز حرکت‌های خوب در حوزه بانوان آن هم پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب کمی دیر است، اما از هر جای ضرر که برگردیم، نفع است. تلاش دولت و همکارانشان در بخش‌های مختلف نوید بخش است که در این بخش نیز فعالیت‌های خوبی صورت گیرد.

وی بیان کرد: در دوره‌های مختلف مدیر کل امور بانوان استانداری سیستان‌وبلوچستان تغییر کرد و نفرات جدید اضافه شدند که در جلسه با مدیر کل جدید امور بانوان و مسئولین تشکل‌های مختلف بانوان عرض کردیم در حوزه بانوان تنها نباید به بیان جملات شعاری اکتفا کرده و در ادامه خواستار ارائه فهرستی از مسائل استان با کارشناسی درست و سپس ارائه راهکار شدیم تا بر اساس این گزارش از ظرفیت‌های مختلف از جمله خطبه‌های نماز و ائمه جمعه استفاده کنیم که متاسفانه تاکنون گزارشی ارائه نشده است.

وی گفت: ارائه فهرست بلند بالایی از مشکلات موثر نخواهد بود بلکه باید مهمترین محور مشکلات را مشخص و روی آن تمرکز کنیم و پس از اینکه به نتیجه رسید محورهای دیگر را دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی تصریح کرد: در حوزه مسائل بانوان و خانواده در عرصه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی پژوهشی، اجتماعی و سیاسی خلاء و کار نشده بسیار است و گاهی نیز فرهنگ سازی غلط صورت گرفته و باید در حد توان به دنبال اصلاح باشیم.

وی بیان داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری سالیانه شعاری را تعیین می‌کنند تا در آن حوزه متمرکز شویم دستگاه‌های مختلف نیز باید شعاری را تعیین و بر اساس همان اولویت‌ها حرکت کنند.

امام جمعه زاهدان افزود: تعیین اولویت‌ها نیز نیاز به رفت و برگشت از استان به مرکز کشور دارد، به گونه‌ای ای که پیشنهادات از استان‌ها به مرکز ارائه و سپس جمع بندی شود و در جمع بندی نهایی نیز باید به زیرمجموعه‌ها رسیدگی شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم بحث جایگاه زن در خانواده است و در تاریخ خوانده‌ایم که در جامعه عرب جاهلی نگاه به زن به عنوان یکی کالا بوده و مورد خرید و فروش قرار می‌گرفته و با مرتبه نازل‌تری متاسفانه مواردی را در استان شاهد هستیم و این از مشکلات بزرگ در استان است.

وی ادامه داد: زنان نیز به عنوان یک انسان دارای حقیقت و هم‌پای مردان است که خداوند دو طیف آفریده و برای هر کدام نقشی تعیین کرده است اما در استان ما به علت نگاه متفاوت به جایگاه زنان مانع تحصیل آنان شده و یا در مواردی مورد اهتمام قرار نمی‌گیرد و درصد حضور بانوان استان در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی نسبت به استان‌های دیگر کمتر است.

وی گفت: در برخی سالها میزان ورودی دانشجویان دختر به دانشگاه بیشتر است که از جهتی باعث خوشحالی است که نگاه کم توجهی به دختران اصلاح شده اما از نگاه دیگر در حوزه اشتغال غیر از بانوان سرپرست خانواده که چاره‌ای جز اشتغال ندارند باید مقایسه شود که چند درصد خانم‌ها اشتغال داشته و چقدر جوان بیکار داریم و خواستار ایجاد اشتغال هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محامی عنوان کرد: در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کارفرما با هدف پرداخت هزینه کمتر به دنبال استفاده از نیروی کار خانم است که چنین چیزی عامل ایجاد آسیب‌های متعدد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: در عرصه اقتصاد و مشاغل متناسب با جایگاه زنان نیز درصد حضور بانوان کم است و اغلب به مشاغلی روی آورده‌اند که متناسب با جایگاه آنان نیست و با این کار از چارچوبی که شرع برای ما ترسیم کرده فاصله می‌گیریم و دچار مشکل خواهیم شد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در حوزه بانوان استان سیستان‌ و بلوچستان این است که جایگاه ترسیم شده برای بانوان از دیدگاه فرهنگ اسلامی جا نیفتاده و همچنان درگیر تعصبات قدیمی هستیم که چنین چیزی باعث ایجاد مشکلات شده است.

امام جمعه زاهدان عنوان کرد: باید روی مبانی اعتقادی، فکری، فقهی و اجتماعی ورود کرده و یک بسته معرفتی ایجاد و در اختیار فعالین قرار دهید تا به طور هماهنگ و مستمر فعالیت‌ها ادامه یافته و به تدریج مشکلات حل شود.

وی افزود: در این جهت وضع قوانین شرط لازم اما شرط کافی نیست و در این مسئله باید به دنبال کار گسترده و مستمر فرهنگی بوده و بخش وسیعی از کار با اقناع افراد صورت گیرد زیرا در این صورت عملکرد افراد متفاوت خواهد بود.

در ابتدای این دیدار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور به ارائه گزارشی از عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده پرداخت و گفت: تدوین طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، برنامه‌ریزی، هدایت، وحدت رویه و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در امور زنان و خانواده، تشکیل کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان و پژوهش و تعاملات نخبگانی در حوزه احصاء اولویت‌ها و رفع مسائل زنان از جمله مهمترین اقدامات این مجموعه در طول سال گذشته بوده است.

انسیه خزعلی هدف از سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان را بازید میدانی از توانمندی‌های حوزه بانوان، توسعه و تقویت امور و فعالیت های فرهنگی بانوان و تحکیم خانواده و برنامه ریزی جهت ایجاد مشاغل خانگی و حمایت‌ از حوزه سلامت بانوان عنوان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha