دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ورزشگاه

حوزه/ آنچه مسلّم است اینگونه فشارهای سازمان‌های بین المللی نظیر فیفا به موضوع حضور بانوان خاتمه نخواهد یافت و در صورتی که بدون تدبیر صورت پذیرد، هزینه سازش در برابر زیاده خواهی‌ها بیشتر از هزینه مقاومت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم در بیانیه ای به موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها پرداخته است که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله واولئک هم اولو الالباب (١٨ زمر).

پس از حمد و ستایش خداوند متعال و صلوات بر حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد المصطفی(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت.

خداوند را بابت موهبت انقلاب اسلامی شاکریم. این انقلاب" تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است."

انقلاب انسان سازی که "همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد " انقلابی که نوید بخش ورود به تمدن نوین اسلامی است و سبک زندگی اسلامی بخش حقیقی و اصلی تمدنی آن بشمار می‌رود.

اینک در سالهای اولیه سپری شدن چهل سالگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شاهد حاکمیت دولتی مردمی هستیم که با ولایت‌پذیری و با پشتکار و همراهی همه قوا بارقه امید و اعتماد را در مردم مقاوم و بصیر افزوده و پاسداری از ارزش‌ها و آرمانهای انقلاب اسلامی خشم و ناکامی را برای دشمنان این نظام برانگیخته است.

انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم با اعتقاد و تحفظ بر اصل اجتهاد و امکان تغییر رویه‌ها مطابق تشخیص مصالح نظام از سوی مقام ولایت‌فقیه، و با اطمینان از ولایت‌پذیری و رعایت مصالح کلی نظام از سوی دولت مردمی، بر خود لازم می‌داند در خصوص تصمیم اخیر درباره ورود بانوان به ورزشگاهها نکاتی را به دولت و مجموعه تصمیم‌گیران نظام از باب" النصیحه لائمه المسلمین" معروض دارد:

۱. تاکنون چنین بوده‌ است که فشار برای رفع محدودیت بانوان در ورود به ورزشگاهها بخشی از طرح دشمنان بوده که سلامت روانی و اجتماعی جامعه را برنمی‌تابند و به بهانه های مختلف برای شکستن این حریم تلاش می‌کنند.

۲. فضای ورزشگاهها بخصوص ورزش فوتبال و بویژه در بازی‌های حساس همچون شهرآوردها به گونه ای است که گاهی امکان کنترل احساسات نیز سخت می‌گردد.

۳. خوشبختانه با تسری انواع ورزش‌ها بدون نگاه جنسیتی امکان بهره‌مندی از امکانات ورزشی برای بانوان همچون آقایان فراهم شده و می توان اشتیاق به حضور در گردهمایی برای تماشای انواع ورزش ها و تخلیه هیجانات را با حفظ حریم جنسیتی مدیریت و الگویی از سبک زندگی اسلامی با پرهیز از الگوهای وارداتی و تهاجمی به فرهنگ را ارائه کرد.

۴. آنچه مسلم است اینگونه فشارهای سازمان‌های بین المللی نظیر فیفا به موضوع حضور بانوان خاتمه نخواهد یافت و در صورتی که بدون تدبیر صورت پذیرد، هزینه سازش در برابر زیاده خواهی‌ها بیشتر از هزینه مقاومت خواهد بود.

از این رو، با بهره گیری از فرمایش امیرالمؤمنین که فرمود: "وَ لَقَلَّما اَدْبَرَ شَیْءٌ فَاَقْبَلَ" دولت مردان عزیز را به پیشگیری از عواقب منفی تصمیمات خویش فراخوانده و درخواست می‌گردد در خصوص اینگونه امور فرهنگی با تأمل بیشتر تصمیم‌گیری نمایند. چه اینکه مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ وَ مَنْ سَنَّ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَی یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ ...

والعاقبة للمتقین

انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha