شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1044502
۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
اربعین

حوزه/ هرچه دولت جمهوری اسلامی به برگزاری هرچه با شکوه تر این پدیده عظیم کمک کند به اسلامی شدن خود نزدیک تر شده و هرچه نسبت به این ماجرا بی تفاوت تر باشد از اسلامی بودن خود دورتر افتاده است.

خبرگزاری حوزه | اربعین ۱۴۴۴ قمری هم گذشت و مثل هر سال خیل عاشقان حسینی خود را به کربلا رساندند و با مولا و مقتدای خود تجدید میثاق نمودند.

امسال اما دولت جمهوری اسلامی بیش از پیش تلاش کرد تا زمینه زیارتِ ‌زائران حسینی را فراهم کند. از ابتکار در صدور گذرنامه های موقت تا پرداخت وام کم بهره و حضور گاه و بیگاهِ مسئولین بلند پایه دولتی در مرزها یا در کشور عراق همه و همه نشان از تلاش مضاعف دولت برای حضور مردم در این رخداد بی نظیر داشت.
حاصل این تلاش ها حضور چشم گیر اقشار مختلف مردم ایران در این پدیده ی ایمانی بود تا آنجا که رهبر انقلاب فرمودند:«اربعین امسال از همه سال، از همه‌ِی سالها، از همه‌ی دوران تاریخ، باشکوه‌تر و معظّم‌تر انجام گرفت.» (۱۴۰۱/۰۶/۲۶)

اما چرا دولت باید زیارت اربعین را تسهیل کند؟
خداوند در قرآن برای ترسیم رفتار مومنان درحالی که قدرت یافته اند اینگونه می فرماید:
«الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» «حج - ۴۱»
(کسانی که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز بر پا می‏دارند و زکات می‏دهند و (دیگران را) به خوبی‏ها دعوت می‏کنند و از بدی‏ها باز می‏دارند؛ و پایان همه‏ی امور برای خداست.)

خداوند متعال در این آیه شریفه چنین می فرماید که ویژگی حکومت و دولت دینی و مؤمنانه این است که به دنبال دعوت به خوبی ها و معروف هاست. از همین رو واقعه ی اربعین به عنوان یکی از بزرگترین مظاهر معروف و خوبی باید مورد توجه دولت جمهوری اسلامی باشد و دولت جمهوری اسلامی نه از روی لطف، بلکه از روی وظیفه باید به گسترش کمی و کیفی این واقعه ی عظیم کمک کند.

در واقع هرچه دولت جمهوری اسلامی به برگزاری هرچه با شکوه تر این پدیده عظیم کمک کند به اسلامی شدن خود نزدیک تر شده و هرچه نسبت به این ماجرا بی تفاوت تر باشد از اسلامی بودن خود دورتر افتاده است.

اما از آنجا که پیاده روی اربعین یک امر برآمده از عمق جان مردم برای اظهار ارادت نسبت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و یاران با وفای او می باشد، دولت باید تسهیلات و برنامه های خود را در جهت حضور هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم صرف نمایند تا بتواند هر سال بیش از سال گذشته جلوه ای بر مردمی بودن این پیاده روی اضافه نماید.


در واقع هنر دولت این است که بتواند مردم را به میدان کشیده و بتواند کار و کارگردانی را به آنها بسپارد و خود به عنوان ناظر،جهت دهنده و تسهیل گر حضور داشته باشد. حضور و همراهی دولت ها باید تا جایی ادامه داشته باشد که پیاده روی اربعین تبدیل به حرکتی دولتی و وابسته به دولت ها نگردد و همینگونه که هست، مردمی باقی بماند.

سینا ناصری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha