چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
جشنواره ملی زلال قریحه

حوزه/ مقایسه آماری اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی استان قم نشان می دهد، پس از اجرای پویش «اهدای کتاب، اهدای آگاهی»، اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی ۶۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «پویش اهدای کتاب، اهدای آگاهی» در شهریور ۱۳۹۹ و مدتی بعد از بازگشایی رسمی کتابخانه های عمومی پس از همه گیری بیماری کرونا، با هدف گسترش مشارکت همگانی در حمایت از تامین منابع کتابخانه های عمومی و اشتراک گذاری منابع آغاز و با استقبال شهروندان و اعضای کتابخانه های عمومی استان قم رو به رو شد.
بررسی آماری مربوط به اجرای دوساله پویش اهدای کتاب نشان می دهد که اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی قم از شهریور ۱۳۹۹ الی شهریور ۱۴۰۱، بالغ بر ۳۰۷۶۷ کتاب بوده است که ۲۸۸۲۲ نسخه کتاب توسط اعضای کتابخانه های عمومی و ۱۱۵۸ نسخه کتاب نیز توسط ناشران اهدا شده است. این درحالی است که در مدت مشابه از شهریور ۱۳۹۷ الی ۱۳۹۹، مجموع کتاب های اهدا شده به کتابخانه های عمومی استان قم ۱۸۹۱۱ نسخه بوده است. مقایسه اهدای کتاب در دو بازه پیش و پس از اجرای پویش اهدای کتاب، نشان از رشد ۶۲ درصدی میزان اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی دارد.
این گزارش نشان می دهد که در شرایطی که کتابخانه های عمومی به دلیل کمبود منابع و فقدان بودجه لازم، با کاهش قدرت خرید منابع جدید و به روزرسانی مخزن کتاب رو به رو هستند، می توان با استفاده از ظرفیت مردمی و پویش هایی نظیر «اهدای کتاب، اهدای آگاهی» تاحدی این خلا را پر کرد. این پویش همچنین از نظر حفظ محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف در حوزه نشر نیز قابل توجه است. همچنین به نظر می رسد با توجه به ظرفیت های مذهبی استان قم، بتوان با گسترش فرهنگ وقف و نذر کتاب، تمایل بیشتری در بین اهالی کتاب برای اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی ایجاد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha