دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم فریدون

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار گفت: از مشکلات خانواده تک فرزند، تاثیر رفاه بر فرزند و والدین و خواسته های بی پایان است. همچنین مفاهیم اخلاقی مانند عزت نفس، قناعت، گذشت، ایثار، تلاش در جهت حفظ استقلال شخصیت در این کودکان تجربه نمی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، در راستای استحکام خانواده و اهمیت جمعیت، نشستی با موضوع «نهادینه کردن هنجارهای تحکیم خانواده» با حضور کارکنان دانشگاه دولتی گرمسار برگزار شد.

خانم فریدون مدیر مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار در این نشست به تبیین اهمیت نهاد خانواده از نظر اسلام پرداخت و گفت: اسلام به عنوان یک مکتب انسان ساز عنایت ویژه ای به تکریم خانواده دارد و کانون خانواده را مهد مودت و رحمت می داند. هدف از تشکیل خانواده برطرف شدن نیاز های عاطفی، معنوی و دستیابی به سکون و آرامش است و خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری است که سعادت و شقاوت بشر به آن بستگی دارد.

وی در همین زمینه افزود: در اسلام اولین شرط جامعه پویا سلامت خانواده است؛ در قرآن برای رسیدن به حیات طیبه آیات متعددی وجود دارد و در سوره هایی نظیر؛ سوره نساء، انسان، تحریم، طلاق.. مباحث گوناگونی به خانواده اختصاص دارد.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار در اهمیت ازدواج و رابطه آن با تحکیم خانواده بیان داشت: ازدواج گام نخست در تشکیل و استحکام خانواد و زمینه ساز انسانیت و رسیدن به مقاصد متعالی است. پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: « هیچ چیز در نزد خدا محبوب‌تر از خانه ای نیست که در اسلام با ازدواج آباد شده است» ازدواج بهترین وسیله برای عفت عمومی، پیدایش فرزندان درستکار و حفظ بقاست و اسلام زن و مرد را مکمل و لباس یکدیگر قرار داده است.

فریدون سپس ضمن برشمردن عوامل تحکیم خانواده گفت: از جمله عوامل تحکیم خانواده معاشرت نیکوست؛ در سوره نسا آمده؛ «وعاشروهن بالمعرف» همچنین؛ توجه به یکسانی در آفرینش، همکاری و همدردی، وجود عشق، صبر و پایداری، روحیه گذشت، صداقت، پرهیز از سوء ظن، وفاداری... نیز از جمله عواملی است که در تحکیم خانواده موثر است.

وی در ادامه به مسئله جمعیت و آسیب های خانواده کم جمعیت پرداخت و خاطر نشان کرد: خانواده کم جمعیت ممکن است ثروتمند شوند، اما ثروتمند شدن آنان از فقیر ماندنشان خطرناک تر است، در حالی که خانواده پرجمعیت می تواند با اتکا به جوانی، فعال تر و با نشاط تر باشد.

فریدون افزود: از مشکلات خانواده تک فرزند، تأثیر رفاه بر فرزند و والدین و خواسته های بی پایان است. همچنین مفاهیم اخلاقی مانند عزت نفس، قناعت، گذشت، ایثار، تلاش در جهت حفظ استقلال شخصیت در این کودکان تجربه نمی شود.

وی کاهش نشاط اجتماعی اقتصادی را یکی از مشکلات جامعه توسعه یافته و کم جمعیت دانست و گفت: پیری، عدم نشاط اقتصادی و اجتماعی، کاهش اقتدار سیاسی، کاهش سطح هوش افراد جامعه در بلند مدت از دیگر آسیب های جوامع کم جمعیت است.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار افزایش جمعیت جوان کشورهای اسلامی را عامل خطر و نگرانی قدرتهای استعماری دانست و گفت: جمعیت برای کشورهای در حال توسعه یک نقطه قوت است اگر سرمایه انسانی نباشند، سیر تولید ضعیف می شود و جامعه از پیشرفت عقب می ماند. ساموئل هانتنگتون در بخشی از مصاحبه خود در مورد تمدن اسلامی و چالش آن با تمدن غرب بیان داشته: تمدن اسلامی، تمدنی است که چالش آن تا حدودی متفاوت از دیگر چالش هاست چون این تمدن ریشه در نوعی پویایی جمعیت دارد و رشد زاد و ولد در کشورهای اسلامی این چالش را متفاوت کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha