سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ اولین همایش ملی «جنگ بیولوژیک؛ ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها» در استان سمنان (دامغان)

حوزه/ حجت الاسلام واشیان گفت: حوزه های علمیه با استفاده از فقه پویای شیعه می توانند در مراقبت از سلامت جامعه و اصلاح سبک زندگی با استفاده از اوامر و نواهی خداوند متعال نقش آفرینی کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام عباسعلی واشیان در اولین همایش ملی «جنگ بیولوژیک؛ ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها» در سالن الغدیر شهر دامغان، اظهار داشت: حوزه های علمیه با استفاده از فقه پویای شیعه می توانند در مراقبت از سلامت جامعه و اصلاح سبک زندگی با استفاده از اوامر و نواهی خداوند متعال نقش آفرینی کنند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی، در ابتدای سخن گزارشی از یکی از محورهای همایش یعنی کار گروه امور سلامت و زیست محیطی داد و گفت: به تناسب مقالاتی که ارسال شده به نظر می رسد بیشترین بخش را به خود اختصاص داده است.

حجت الاسلام واشیان افزود: محور موضوع این همایش انسان است هر اتفاقی روی سلامت انسان می‌افتد زوایای پیدا و پنهان جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد . مباحث خطرناک بیوتروریسم از حوزه سلامت می تواند در سه پروژه تعریف شود ۱-بخشی در ظاهر فرد . در حوزه فردی ،در حوزه مختلف انسان موثر است. روح و جسم انسان و تعاملات او.

وی افزود: یکی از چیزهایی که باعث بروز سرطان شده بحث بیوتروریسم است. بحث تشعشعات حوزه موبایل همراه، روی سلامت انسان موثر بوده و موجب اختلالات گوارشی و چیزهایی مثل سرطان شده است .تک‌تک انسان‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده در حوزه روان تاب آوری انسانها آمده پایین، کنترل خشم شان به سختی دارد انجام می‌شود. بخشی از آن به عوامل بیوتروریستی بر می‌گیرد .تعاملات اجتماعی انسانها دارد به هم میریزد .جای اینکه توجه به سلامتی انسان های دیگر کنند موجب آسیب به انسانها می شوند ،برای رسیدن به پول بیشتر.
در محور کلانش ، حوزه خانواده را می آید درگیر می‌کند که از هر سه ازدواج چرا یک نفر نابارور است .

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد ما کاره ای نیستیم وقتی آقا دارد فریاد می‌زند بحث جمعیت و جمعیت جوان را.وقتی بحث بیوتروریسم را در سطوح چهارگانه، دسته بندی می کنیم قبل از نیاز به درمان دو قدم به قبل باید بیاییم هنوز در فضای دنیا یک گوشه‌ای کاری را استارت بزند همین قدر که در مقالات ما به گوش رسید این کاری که دارد به عنوان کار بیو تروریستی شکل میگیرد ممکنه روزی بیاد و در کشورها دانشمندان دارند تحقیقات را رصد می‌کنند که اگر اتفاقی در پژوهشکده دنیا به وجود بیاید ممکن روزی به اینجا برسد.

وی ادامه داد: انتقال عوامل میکروبی در آب مردم در قبل هم بود و الان هم هست. آلودگی آب لوله کشی کشی کل مردم شهر را درگیر کند ویروسی را یکدفعه می‌بینی منتشر می‌شود و کل معاملات کشور را به هم می‌زند. مسائل مختلف سیاسی اجتماعی چقدر ما هزینه کردیم در یک استان ۴۴۰ میلیارد تومان خیرین کمک کردند پول خیر می تواند صرف ازدواج ،خانه دار شدن ،ایجاد شغل، شود.

حجت الاسلام واشیان افزود: وقتی نگاه بیوتروریستی اتفاق می افتد کمک می کند بخشی از من منابع کشور به آن سمت برود .نگاه بین‌المللی آن چیست؟ آنچه از منویات مقام معظم رهبری است با توجه به قران که خطاب یا الناس از یا ایها الذین آمنوا بیشتر است باید مراقب سلامت آحاد مردم جهان باشیم. امسال با این همت آتش به اختیار، حوزه علمیه خواهران دامغان نشان داد که این دغدغه تازه ابتدای راه است باید برویم به این سمت که نقش من طلبه، من شیعه، در حوزه سلامت مردم در دنیا چیست ؟ ادله فقهی جامعه ای که حتی حاضر نیست ضرر کسی که در مقابلش قرار گرفته (جاهل قاصر یا مقصر )حاضر نیست مقابله به مثل کند برای کسی که از سلاح میکروبی استفاده کرده چون شرع و فقه این اجازه را به او نمی‌دهد همانطور که قرآن برای استفاده انسان پیش بینی شده. مثل یک شرکت داروسازی که وقتی می‌خواهد آن را تولید کند بروشور همراهش است، خدا قبل از خلقت ما این تدبیر را داشته و بروشور ما را در کتابهای آسمانی قرار داده و پیامبران الهی را برای تبیین این این راهکارها فرستاده.

استاد جامعة المصطفی در ادامه افزود: اسلام از ریشه سلامت به معنای سر فرود آوردن بر عوامل و نواهی الهی است اگر سبک درست بخواهیم داشته باشیم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری« عوامل و نواهی برای ما قرار داده شده برای این است که ما سالم بمانیم» تعابیر قرآنی و روایی است که آنچه به عنوان دستورات آمده عمل کنیم. از سبک زندگی طبیعی استفاده کنیم. کمک می کند ما به سمت آثاری که نمونه های آن را عرض کردم پیش نرویم . اگر یک نظام مسائل، در حوزه ها باشد در نگاه سلامت اجتماعی خروجی اش این است که بسیاری از موضوعاتی که مطرح است در کشور از مهمترین عوامل حل کننده آن می‌تواند حوزه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha