دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
برگزاری نشست موضوع شناسی احکام فقهی با حضور خواهران طلبه اردکانی

نشست موضوع شناسی احکام فقهی با حضور حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، نشستی با موضوع «موضوع شناسی احکام فقهی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین فلاح زاده مدیر موسسه موضوع‌شناسی احکام و عضو بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حجت الاسلام حجت الله شاکری از اعضای موسسه موضوع‌شناسی و جمعی از اساتید، مبلغان و طلاب، در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام شاکری با اشاره به اهمیت موضوع در مسائل فقهی گفت: موضوع فقه و احکام دینی، افعال مکلفین است و در واقع بایدها و نبایدهای رفتاری و وظیفه ما را نسبت به افعالمان مشخص می‌کند؛ هر موضوع شرعی احکامی دارد و هیچ حکم بدون موضوعی وجود ندارد.

وی در ادامه به موضوع شناسی «حد ترخص و مسافت شرعی» پرداخت و تصریح کرد: با محاسبات عملی که بر اساس روایات صورت گرفت هشت فرسخ شرعی با رعایت احتیاط، ۴۱ کیلومتر به دست آمده و حد ترخص ۱۳۵۰ متر و این عدد دقیق با تلاش عملی اعضای موسسه در استان قم و سیستان و بلوچستان به دست آمده است و در محاسبه مسافت شرعی پیچ و خم جاده حساب می شود ولی برای حد ترخص، پیچ و خم جاده محاسبه نمی شود و مسیر مستقیم مد نظر است.

در ادامه نشست حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با بیان اینکه شناخت موضوع پایه و اساس حکم و فتوا است اظهار کرد: از اهداف موضوع شناسی فقهی، تسهیل و تسریع در فتوای مراجع و صدور حکم شرعی در کوته‌ترین زمان است.

وی افزود: در حال حاضر موضوعات و مسائل مختلفی مطرح شده است که در گذشته وجود نداشت، اما امروز در زندگی انسان‌ها نقش دارد؛ به عنوان نمونه تلفن همراه و فعالیت در فضای مجازی در گذشته وجود نداشت ولی در حال حاضر همه مردم از آن استفاده می‌کنند، بنابراین نحوه کار و بهربرداری از آن دارای حکم شرعی است؛ موضوعی است که می‌تواند مصداقی برای احکام شرعی باشد.

فلاح زاده خاطر نشان کرد: آنچه تغییر می‌کند احکام نیست، بلکه موضوعات است؛ برخی تصورشان این است که احکام هم باید تغییر پیدا کند تا هماهنگ با زمان پیش برود و نیازهای جامعه را برطرف کند، در صورتی که ما احکام ثانویه داریم که در مواقع اضطراری برای افراد خاص و در موقعیت خاص مشخص می‌شود و این نشان دهنده پویایی فقه است.

مدیر موسسه موضوع شناسی فقهی در پایان به سؤالات فقهی اساتید و طلاب در موضوعات مختلف از جمله موسیقی، انواع آرایش، استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، نماز و .... پاسخ داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha