پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: از اصلاحات پیامبر(ص)، اصلاح باور ها بود که امروزه با گسترش شبهات شاهد ضعف در آن هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام و المسلمین ناصررفیعی در همایش «پیامبر رحمت، الگوی جهانی» به مناسبت گرامیداشت هفته‌ وحدت، به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیّه قم با همکاری بنیاد رسول رحمت (ص) در سالن همایش های الغدیر برگزار شد، ضمن تاکید بر الگوگیری و توجه به سیره نبوی در تبلیغ گفت: اگر قرار بر تبلیغ از پیامبر(ص) است، باید اصول حاکم بر تبلیغ پیامبر را به خوبی فرا گرفت.

وی در ادامه افزود: یکی از اصول اصل نگاه مثبت است؛ در روایت است "کم من شقی خُتِم له بالسعاده" و طیب ها در انقلاب اسلامی شاهد بر همین مطلب هستند. اصل دیگر تغییر پذیری است، اگر تغییر انفسی شود، تغییر قومی هم واقع می شود؛ خیلی ها مهدور الدم بودند، اما مسلمان شدند. از اصول دیگر آسان پذیری و تبلیغ گام به گام است و برخی دیگر از اصول و سیره پیامبر اکرم که بالغ بر ۵۰ اصل می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از مهمترین وظائف انبیاء اصلاح است اظهار داشت: مصلح بودن مهمترین ویژگی یک پیامبر است و متناسب با نوع آسیب است لذا بایستی آسیب شناسی کنیم تا در تبلیغ نیز موفق باشیم و به مساله اصلی بپردازیم یک مبلغ خوب ابتدا باید آسیب های محل تبلیغ خود را بشناسید و سپس به تبلیغ مشغول شود.

وی ادامه داد: از اصلاحات پیامبر(ص)، اصلاح باور ها بود که امروزه با گسترش شبهات شاهد ضعف در آن هستیم. از دیگر اصلاحات پیامبر اکرم می‌توان اصلاح رفتاری، درونی، سیاسی ،اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، ارتباطی و عبادی را نیز بر شمرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در ادامه بر لزوم فعالیت و پرداختن به سیره رسول خدا(ص) تصریح کرد و گفت: مهم ترین خاستگاه معرفی پیامبر اکرم قرآن است. خداوند متعال در سوره اعراف آیه ۱۵۷، ۱۰ ویژگی و خصوصیت را درباره پیامبر از جمله: رسالت نبوت، امر به معروف و نهی از منکر ، حلال کردن پاکی ها و حرام کردن خبائث، برطرف کردن امور مانع رشد جامعه و بدعت ها و رسوم سخت و ۴ وظیفه متقابل را نیز برای افراد شامل ایمان، احترام، یاری و تبعیت از قرآن را ذکر می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه طبق آیه شریفه "ادعُ إِلیٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبیلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدینَ" پیامبر هیچگاه داعی به خود نبود اظهار داشت: مانند جدال احسن که بایستی شخص در صدد اثبات حق باشد نه زمین زدن طرف مقابل، موعظه حسنه نیز شروطی دارد از جمله بکار بردن الفاظ و شیوه نیکو و همچنین عمل خود واعظ به آنچه توصیه می‌کند که اگر چنین نباشد موعظه اثری را به دنبال نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha