شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
عرفانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان قزوین در جمع اساتید و کادر مدرسه علمیه امام صادق(ع) گفت: اساتید در خط مقدم تحقق اهداف و برنامه‌های علمی و معنوی حوزه و طلاب قرار دارند.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی مدیر حوزه علمیه استان قزوین امروز در جمع اساتید و کادر مدرسه علمیه امام صادق (ع) گفت: مدرسه علمیه امام صادق(ع) قزوین در یک منطقه اثرگذار واقع شده و از یک طرف به امام زاده اسماعیل(ع) و از طرف دیگر به آستان مقدس چهار انبیا علیهم السلام که زمانی عالمان صاحب نفس در آن شاگردان زیادی را تربیت کردند نزدیک است و از مدارس جدید الإحداث نسبت به مدارس دیگر و با امکانات به روز برای طلاب حوزه می باشد.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: در تلاشیم که بتوانیم مشکلات و مسائل پیرامون طلاب و اساتید و همچنین کادر را با هم اندیشی و هم افزایی مجموعۀ مدیریت استان و مدارس علمیه تابعه به خوبی برطرف نماییم.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: بنده اولین ورود خودم به مدارس را با همکارانم از این مدرسه که اسم زیبای حضرت امام صادق(ع) بر آن نقش بسته است را آغاز نمودم، چرا که ما روحانیون و اساتید و طلاب، شاگردان مکتب امام صادق(ع) هستیم و امیدواریم بتوانیم با همراهمی وهمدلی اساتید، طلاب و کادر موانع موجود را به مددالهی به خوبی برطرف نماییم.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین خطاب به اساتید اظهار کرد: امروز شما اساتید نقش بسیار سنگین و خطیری در تربیت طلاب دارید و تلاش کنید که در تربیت و تهذیب سربازان حضرت ولیعصر(عج) گام های استواری بردارید.

وی ادامه داد: رفتار، گویش و اخلاق استاد در مدرسه و کلاس برای طلاب الگو است و طلبه از روش استادش پیروی و الگو می گیرد و در بعضی مواقع مشاهده می شود که طلبه ای شبیه استاد خود می شود، چرا که با ایشان همنشین بوده و تمامی رفتار و اخلاق خود را از نوع و نحوۀ رفتار استاد بهره می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی عنوان کرد: گاهی در مدرسه علمیه یک استاد اخلاق دعوت می کنند تا برای طلاب سخنرانی کند، این خوب است ولی کافی نیست، اگر از بنده سوال کنند که استاد اخلاق کیست بیان می کنم استاد اخلاق در مدرسه علمیه همان استادی است که دروس ادبیات، فقه و اصول را تدریس می کند؛ همین فرد استاد اخلاق است چنانچه طلبه ای بخواهد از اخلاق و گویش و رفتار او الگو بگیرد در همین کلاسها می تواند به خوبی دریافت نماید.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: اصل و اساس تحقق تربیت و پرورش طلبه، ارتباط اخلاقی و علمی استاد با شاگردان است؛ چنانچه منِ استاد در کلاس و مدرسه طوری از نظر اخلاقی و رفتاری در مقابل شاگردان حضور داشته باشم اما در بیرون خلاف آنچه در مدرسه می باشد را مشاهده نمایند این نوع رفتار متناقض، موجب عدم تربیت طلبه و انحراف می باشد.

وی اظهار کرد: رسالت اساتید در حوزه علمیه بسیار سنگین است، چرا که صیانت از هویت حوزه و شخصیت طلبه ها بر عهده شما اساتید است و می توانید با ارتباط سازنده موجب تحول اخلاقی و معنوی در طلاب شوید؛ در واقع اساتید در خط مقدم تحقق اهداف و برنامه‌های علمی و معنوی حوزه و طلاب قرار دارند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: تربیت اخلاقی طلاب تنها وظیفه یک استاد مشخص به نام استاد اخلاق و درسی خاص نیست، بلکه تمام اساتید حوزه باید برای تربیت اخلاقی طلبه ها احساس وظیفه و اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی اظهار کرد: تلاش، همفکری و متحد شدن برای برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت حوزه به عنوان یک اصل مهم در دستور کار حوزه استان در دوره مدیریتی جدید می باشد، لذا لازم است تمام ظرفیت ها برای ارتقای علمی و اخلاقی حوزه فعال شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: اساتید مدرسه علمیه مدرسه امام صادق (ع) در کنار رشد علمی طلبه نباید از رشد اخلاقی و معنوی آنان غافل شوند.

وی ادامه داد: لازم است اساتید با هنرنمایی و مهارت های تدریس، کاری کنند تا سرفصل ها و مباحث دروس به صورت عملی و کارگاهی به مرحله اجرا در آورده شود.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی عنوان کرد: تلاش کنیم طلبه را با مباحث علمی در کتابها به صورت عملی وارد کار نماییم، نه اینکه کلاسی برای صرفاً حفظ متون راه بیندازیم؛ البته در حفظ آیات قرآن بسیار ارزشمند و پسندیده است، ولی در مباحث درسی این مسئله شایسته نیست.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: مدارس علمیه شیخ الاسلام و سردارین از مدارس قدیمی شهر قزوین هستند، ولی امکاناتی مثل مدرسه امام صادق (ع) را ندارند؛ در مدرسه سردارین سه گروه از پایه هفتم و سه گروه از پایه هشتم و دو گروه از پایه نهم در حال تحصیل هستند که لازم است با همکاری مدیریت و مسئولین مدرسه، گروه هایی انتخاب و به مدرسه علمیه امام صادق (ع) قزوین منتقل شوند تا به رونق علمی این مدرسه نیز اضافه شود.

وی ادامه داد: برخی طلاب حوزه علمیه قزوین از لحاظ آموزشی دچار چالش و مشکلاتی شده اند که امیدواریم این موضوع نیز با درایت وهمکاری و همیاری اساتید و مدیر مدرسه و آموزش مدیریت حوزه علمیه استان بر طرف شود.

انتهای پیام

اساتید در خط مقدم تحقق اهداف علمی و معنوی حوزه و طلاب قرار دارند

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha