دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1049123
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ روانشناس و مشاور خانواده گفت: برای داشتن ارتباط خوب با نوجوانان باید شنونده خوبی باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، خانم مریم شاهوردی در دوره «مهارت های ارتباط کلامی موثر» در جمع مبلغین طرح امین ریحانةالنبی(سلام الله علیها) و مدارس، اظهارکرد: دوران نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی هر فرد است و نوجوان سعی دارد به همه بفهماند که دیگر کودک نیست و بزرگ شده و به دلیل اختلالات روانی در آن، تربیت نوجوان و رفتار با او از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی مهم ترین عوامل ابتلای نوجوان به اختلالات روانی را تغییرات هورمونی و رشد مغزی، عدم رشد یک اندازه قسمت های ادراکی مغز و همچنین استرس و اضطراب دانست و افزود: نوجوان درک صحیحی از رفتار، اتفاقات محیط اطراف و تفکر خود ندارد و باید سلامت روانی او مورد سنجش و پایش قرار بگیرد که مهم ترین آن ها، بیش فعالی، اختلالات خلقی، افسردگی، اختلال شیدایی، مشکلات اضطرابی و .... است.

وی از توجه به سن، جنس، مسائل فرهنگی، زیستی، اعتقادی، شناخت مراحل رشد، مهارت های کافی در فرزند پروری و ارتباط به عنوان عوامل تاثیر گذاری بیشتر و ارتباط گیری صحیح با گروه نوجوان یاد کرد و افزود: مهم ترین عامل درمقابل ارتباط با یک نوجوان حکمت و موعظه خوب (بالحکمه و الموعظه الحسنه )است، برای ایجاد ارتباط صحیح باید به مسائل طبع، جثه، بیماری های نوجوانی و و اختلالات روانشناسی توجه کرد.

خانم شاهوردی یکی دیگر از ضرورت‌های مهم در مباحث ارتباط گیری با این گروه سنی را داشتن گوش شنوا و درک احساسات، توجه و تمرکز کافی، داشتن زبان بدن، نحوه بیان جملات هنگام صحبت برشمرد و خاطرنشان کرد: برای داشتن ارتباط خوب، باید شنونده خوبی باشید؛ بسیاری از نوجوانان هنگامی که ناراحت می شوند احساسات و ناراحتی های خود را با داد و فریاد اظهار می کنند و به دلیل داشتن روحیه سرکشی و تلاش برای استقلال دچار اختلاف نظر با مربی و والدین می شوند، به همین خاطر والدین و مربی باید در ارتباط موثر با نوجوانان بدانند که گوش دادن به سخنان فرزند و یا متربی به اندازه لحن بیان و دلبستگی اهمیت ندارد.

وی افزود: برخورد با کودکان در سنین ۶-۱۲سال از طریق محبت، زیبایی، عظمت، دوستی با خدا، ادب، قانونمندی، احترام و همچنین در برخورد با گروه نوجوان در سنین ۱۲-۱۸سال با روش گذاشتن قانون، شخصیت و هویت دهی به افراد، انجام کار گروهی و ایجاد معنویت می باشد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha