دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدرسه قائم اردبیل

حوزه/ حجت الاسلام سعیدی گفت: کرونا در جامعه ثابت کرد که بهداشت و پیشگیری سبب سلامتی فکری و جسمی جامعه می‌شود و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، اگر در همان اوائل شروع کرونا همه رعایت می‌کردند و ماسک می‌زدند، متحمل این همه خسارت نمی‌شدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام محسن سعیدی جدا، دوشنبه دوم آبان ۱۴۰۱ عصر در نشست جمعی از دانش‌آموزان متوسطه دوم حضرت قائم(عج) به اهمیت بهداشت در اسلام پرداخت و گفت: قرآن‌کریم و توصیه های پیامبران و ائمه اطهار(ع) در قالب آیات و احادیث و سیره، بر ضرورت و اهمّیت موضوع سلامتی، بهداشت و تأثیر آن در زندگی دنیوی و اُخروی اشاره فراوان دارند؛ قرآن کریم انسان‌های طیّب و پاکیزه را در ردیف توبه کنندگان معرفی می‌کند. آنجا که فرموده است «انّ اللّه یحب التوّابین و یحبّ المتطهرین» یعنی خداوند انسان‌های پاکیزه و با طهارت را دوست دارد.

فعال رسانه ای افزود: موضوع طهارت و پاکیزگی آن‌قدر مهم است که در اکثر کتاب‌های فقهی و رساله‏‌های عملیّه، باب طهارت در آغاز کتاب آمده است و این بیانگر ویژگی اوست که بدون رعایت این مسئله، بسیاری از اعمال انسان نا تمام خواهد بود.

سعیدی ادامه داد: خداوند طلب خیر و پاکی، بیزاری از ناپاکی را در فطرت آدمی به ودیعه نهاده است. (فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا)؛ (روم/ ۳۰) «پس روی (وجود) خود را به دین، حق‏گرایانه، راست دار؛ (و پیروی کن از) سرشت الهی که (خدا) مردم را بر (اساس) آن آفرید، که هیچ تغییری در آفرینش الهی نیست».

وی تصریح کرد: در اسلام همه کارها با توجه به فلسفه و هدف آفرینش انسان طراحی می‌شوند و چون آفرینش بیهوده نیست. (أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثاً وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لاَ تُرْجَعُونَ)؛ (مؤمنون/ ۱۱۵) همه در برابر وظایف الهی، یک‌دیگر و جامعه اسلامی مسئول هستند، پزشکی و حرفه‌های وابسته به آن که امروزه خدمات بهداشتی را نیز به طور ویژه انجام می‌دهند، از نیازهای اولیه جامعه انسانی است و با این که اسلام هدفی فراتر از تأمین بخشی از نیاز جامعه دارد، مسائل بسیاری در زمینه بهداشت، تغذیه و ... به انسان می آموزد.

فعال رسانه ای عدم رعایت مسائل بهداشتی را خطر آفرین دانست و گفت: از نظر اسلام رعایت مسائل بهداشتی در بعضی اوقات واجب است، زیرا در اسلام حفظ جان واجب است و اگر عدم رعایت مسائل بهداشتی سبب به خطر افتادن جان انسان‌ها شود در این صورت رعایت اصول و مسائل بهداشتی لازم است؛ زیرا مقدمه واجب نیز واجب است.

سعیدی تاکید کرد: کرونا در جامعه ثابت کرد که بهداشت و پیشگیری سبب سلامتی فکری و جسمی جامعه می‌شود و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است، اگر در همان اوائل شروع کرونا همه رعایت می‌کردند و ماسک می‌زدند، متحمل این همه خسارت نمی‌شدیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha