یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دستنویس‌های مشرق زمین

حوزه/ اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‌های علمی با محوریت دستنویس‌های مشرق زمین پنجشنبه ۱۲ آبان (۳ نوامبر ۲۰۲۲) برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این نشست که با موضوع «مُهرهای اسلامی در اسناد و مخطوطات» دنبال خواهد شد، پنج تن از اساتید، دیدگاههای خود را از جوانب مختلف بیان خواهند کرد.

بر اساس این گزارش: ابوالفضل حسن آبادی با موضوع «مُهرهای موروثی در آستان قدس رضوی» و رضا فراستی در خصوص «عنصر مُهر در توصیف اسناد تاریخی» به ایراد سخن خواهند پرداخت.

از نگاه هنری، مُهرها جلوه های بصری جالبی را به خود اختصاص داده اند. سخنان استاد مهدی قربانی یکی از این جلوه ها را با عنوان «طغری در دیوانسالاری اسلامی با تأکید بر طغراهای دورۀ عثمانی» مطرح می کند. بحث استاندارد سازی و انواع آن در نظام بین المللی در سخنرانی دکتر سید مهدی طاهری با عنوان «رویکردها و استانداردهای سازماندهی مُهرها» مطرح می شود.

با توجه به وجود چندین میلیون مُهر در گنجینۀ اسناد و دستنویسهای اسلامی، سخنان حجة الاسلام سید صادق حسینی اشکوری که خود دبیر کل این همایش نیز هست به «بانک مُهرهای اسلامی از ضرورت تا اجرا» اختصاص یافته است.

این جلسۀ علمی از سوی دبیرخانۀ همایش بین المللی مخطوطات مشرق زمین با همکاری کتابخانۀ آیت اللّه العظمی بروجردی در قم برگزار می شود و حضور فیزیکی برای ثبت نام کنندگان در همایش بلا مانع است.

این نشست به صورت آنلاین نیز پوشش داده می شود. علاقمندان می توانند با ورود به سامانه وبینارپلاس، و وارد کردن نام خود به صورت مستقیم وارد نشست شده و در جلسه حضور پیدا کنند.

آدرس سامانه وبینار:
https://rda.iranlms.org/join/b۷۸tc

در آخرین رویداد پیش از برگزاری، سخنرانی مفید دیگری نیز با عنوان (مهرهای قاجاری و فرامین القاب) به پیش همایش افزوده شده که از سوی جناب آقای محمدرضا بهزادی ارائه خواهد شد.

این نشست روز پنجشنبه ۱۲آبان ماه از ساعت ۹ تا ۱۲ ادامه خواهد داشت.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha