دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
12

حوزه/ جلسه مشترک دفتر امور نخبگان حوزه علمیه با دکتر حسنی آهنگر رئیس دانشگاه امام حسین(ع) و معاونان این دانشگاه در رابطه با طرح شهید بیاضی زاده و بررسی راه های همکاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام بهاری مدیر دفتر نخبگان حوزه های علمیه در سخنان خود در رابطه با طرح شهید بیاضی زاده بیان داشت: ما در طرح شهید بیاضی زاده در سه عرصه، استعداد های حوزوی را شناسایی و دوره های رشد و توانمند سازی را برای آنها برگزار می کنیم و یکی از این عرصه ها، استعدادهای مدیریتی می باشد که دوره ای را در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار کردیم که بازخورد خوبی از اساتید و طلاب گرفتیم و پیرو همین موضوع تصمیم بر این شد که تعاملات گسترده تری با دانشگاه امام حسین(ع) داشته باشیم.

وی در رابطه با تغییر رویکرد طرح به سمت حل مسئله ابراز داشت: ما امسال تغییراتی در رویکرد طرح داشته ایم که به سمت حل مسئله حرکت و این بخش را برجسته می کنیم و افرادی که تا به حالا در طرح شناسایی شده اند افرادی هستند که سابقه و تجربه مدیریتی و اجرایی خوبی را در حیطه های مختلف دارند و این تغییر رویکرد و توانمند سازی هایی که انجام می گیرد به این افراد کمک می کند تا در کنار تجربه ای که داشته اند، بتوانند بهتر عمل کنند و رویکرد حل مسئله را در کارهای خود داشته باشند.

مدیر دفترنخبگان حوزه، در رابطه با تعامل با نهادهای مختلف بیان داشت: ما در طرح شهید بیاضی زاده می خواهیم با نهاد های مختلف تعامل داشته باشیم که بتوانیم از همکاری آنها در توانمند سازی استعداد های مدیریتی حوزوی استفاده کنیم و در مرحله بعد آنها را در مسیر حل مسئله قرار دهیم و در اخر هم افراد، با نهادهای حاکمیتی آشنا شوند و نهادها هم با ظرفیت های این دوستان آشنا شوند تا در نتیجه یک تعامل طرفینی مطلوب شکل گیرد.

حجت الاسلام بهاری در مورد برنامه ریزی حوزه علمیه برای پاسخگویی به نیاز های نظام و جامعه اسلامی ابراز داشت: حوزه علمیه در چند سال أخیر با تدوین اسناد تحولی و برنامه ریزی در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی، گام مؤثری را در تهیه زیرساخت‌های لازم برداشته است و این مسیر در حال تکامل است و مدیر محترم حوزه‌ها علمیه اهتمام ویژه‌ای به آن داشته و در مواردی هم از سوی مقام معظم رهبری تقدیر شده است. از جمله اسناد پایه و بالادستی که ما هم در طرح شهید بیاضی زاده بخشی از برنامه‌ها را بر مبنای آن طراحی می‌کنیم، سند آمایش حوزه‌های علمیه است که در بخشی از آن کارویژه‌های روحانیت به ترتیب اولویت مشخص شده است و باید در راستای تحقق آن گام برداریم.

در ادامه این جلسه دکتر حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در سخنان خود در رابطه با تمدن سازی، بیان داشت: ما وقتی حوزه نرم افزاری تمدن را آسیب شناسی کنیم می بینیم که ما در این چهل و سه سال خیلی کم کار کرده ایم و از این طریق ضربه خورده ایم و تا این مسئله درست نشود ما هیچ امیدی به پیشرفت حقیقی نداریم و اگر ادامه پیدا کند ما هم مانند غرب می شویم.

وی در رابطه با وضعیت علوم انسانی در دانشگاه ها بیان داشت: علوم انسانی در دانشگاه های ما غربی است و نمی تواند پاسخگوی نیازهای نرم افزاری تمدنی ما باشد و نقش حوزه علمیه باید خیلی پر رنگ تر شود و حوزه علمیه باید میدان دار تمدن سازی باشد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ادامه بیان داشت: در تمدن سازی دو کار مهم باید صورت بگیرد اول کادر سازی و دوم تولید فکر، که از تولید فکر نظریه بیرون می آید و نظریات تبدیل به دانش و فن آوری می شود و نظام مسائل ما را عملا در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری حل می کند. در حوزه های سخت افزاری تا حدی پیشرفتمان خوب بوده ولی در حوزه های نرم افزاری تمدن، ما خیلی ضعف داریم.

دکتر حسنی آهنگر در رابطه با طرح بیاضی زاده گفت: این مسئله ای که در طرح شهید بیاضی زاده دنبال می شود و افراد را راهبری و با تفکر حل مسئله تربیت می کند و اینکه میخواهد بر اساس بیانات امام خمینی و آقا، نظام مسائل کشور را حل کند، فوق العاده طرح مبارکی است.

وی در پایان افزود: تمدن سازی نه به تنهایی از عهده دانشگاه بر می آید و نه به تنهایی از عهده حوزه علمیه و بنا بر فرمایشات امام خمینی(ره) اگر حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شوند و در هم ذوب شوند باعث پیشرفت کشور و نظام اسلامی می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha