یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1052555
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
ماندگاری

حوزه/ کارشناس مذهبی، تفاوت تأمین الهی و شیطانی برای انسان ها را تشریح کرد و گفت: بر اساس آیات قرآنی، انسان ها با تربیت الهی، تقوا و استقامت می توانند توجه الهی و تأمین نیازهای خود از سوی خداوند را جلب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در همایش بانوان یزدی که صبح امروز به همت مدرسه علمیه معصومیه شهر یزد و آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد علیه السلام، ایام وفات حضرت معصومه سلام الله علیها را به بانوان یزدی تسلیت گفت.

وی، بزرگترین مسئولیت بانوان را در عصر امروز تربیت فرزند و همسرداری عنوان کرد و افزود: در اتفاقات اخیر برخی نوجوانان و جوانان با دسیسه دشمنان در آشوب ها شرکت کردند که اگر توسط خانواده تربیت صحیح می شدند به این راه کشیده نمی شدند، در حالی که برخی از همین نوجوانان اذعان می کردند خیابان را با دنیای مجازی اشتباه گرفتند و آن را شبیه یک بازی رایانه ای می‌پنداشتند.

این کارشناس مذهبی، یکی از عوامل مشکلات نوجوانان امروزی را بیکاری در منزل عنوان کرد و افزود: متأسفانه والدین مسئولیت به فرزندان خود نمی دهند و کودکان و نوجوانان بیشتروقت خود را در فضای مجازی می گذرانند که یکی از آثار سوء آن بهره برداری دشمنان و هدایت نسل نوجوان به سمت آشوب ها بود.

ماندگاری، با اشاره به آیه ۱۵ سوره فاطر«یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛ ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است»، افزود: آزادی مطلق وجود ندارد، زیرا ما انسان ها و همه موجودات به خداوند که منبع تأمین کننده است نیاز داریم.

دو منبع تأمین کننده اسنان ها چیست؟

وی، دو منبع تأمین کننده برای انسان ها را شامل منبع الهی و منبع شیطانی دانست و گفت: بر اساس آیه ۲۲ سوره ابراهیم علیه السلام،شیطان به دروغ خود علیه انسان ها اعتراف می کند:«وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ؛ خدا به شما به حق و راستی وعده داد و من به خلاف حقیقت شما را وعده دادم و خلف وعده کردم.»

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: خداوند در سه جای قرآن یعنی سوره های بقره، اعراف و طه در مورد قصه حضرت آدم علیه السلام و شیطان سخن گفته است و ما در می یابیم که یکی از ویژگی های شیطان نیاز شناسی انسان هاست به طوری که برای نیازقدرت، شهوت، لذت، پول، شهرت و... دام پهن می کند و انسان را به ورطه نابودی می کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری، یکی از مصادیق شیطان را آمریکا نام برد: آمریکا در عصر ما یکی از مصادیق شیطان بزرگ است زیرا با دروغ پردازی به ملل دنیا و تحقیر انسان ها حکومت خود را پیش می برد.

وی، ایجاد لذت کاذب در انسان ها را یکی از اقدامات شیطان دانست و افزود: برخی انسان ها از گناه لذت می برند در حالی که یک لذت کاذب است و شیطان به آن ها آدرس غلط داده است و یکی از مصادیق آن هلهله سپاه عمر سعد در صحرای کربلا بود که دچار لذت کاذب شدند.

ظاهر سازی از دسیسه های شیطان است

کارشناس مذهبی، ظاهر سازی را نیز یکی دیگر از ترفند های شیطان برای نابودی انسان ها دانست و گفت: شاه ایران، صداو و قذافی شیفته ظاهر آمریکا شدند و به نابودی کشیده شدند و اکنون نیز برخی شیوخ عرب نیز مرعوب آمریکا شده اند وآمریکایی ها به آنان گاو شیرده می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری، منبع تأمین الهی برای انسان ها را یاداور شد و افزود: خداوند یکی از راه های أدمین انسان ها را تلاش و کوشش معرفی کرده است و نیز رعایت قانون و حدود الهی باعث تأمین الهی برای ما انسان هاست.

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان ها از سوی خداوند تأمین شوند برای آنان سراسر تعظیم و تکریم است که مصداق آن آیه ۳۰ سوره بقره است«وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً؛ و (به یاد آر) وقتی که پروردگارت فرشتگان را فرمود که من در زمین خلیفه‌ای خواهم گماشت».

راهکارهای رسیدن به تأمین الهی برای انسان ها

کارشناس مذهبی، راهکارهای رسیدن به تأمین الهی شامل سه عنصر دانست و افزود: اولین گزینه بر اساس آیه ۴۳ سوره نحل فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ پس اگر نمی‌دانید از اهل ذکر (یعنی علما و دانشمندان هر امت) سؤال کنید.» به شمار می رود که تربیت الهی اسنان ها را شامل می شود.

وی دومین گزینه رسیدن به تأمین الهی را بر اساس آیه ۵۹ سوره نساء«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا أَطیعُوا اللَّهَ وَأَطیعُوا الرَّسولَ وَأُولِی الأَمرِ مِنکُم؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر» معرفی کرد.

وی، سومین رمز رسیدن به تأمین الهی را بر اساس آیه ۳۰ سوره فصلت «استقامت» بیان کرد و افزود: خداوند دراین آیه می فرماید« إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ آنان که گفتند: محققا پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند فرشتگان رحمت بر آنها نازل شوند (و مژده دهند) که دیگر هیچ ترسی (از وقایع آینده) و حزن و اندوهی (از گذشته خود) نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که (انبیا) وعده دادند بشارت باد».

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha