دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
موشک قائم 100

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پیام ایران به تل آویو رسید

کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی پرتاب موفقیت آمیز زیرمداری ماهواره بر سوخت جامد «قائم ۱۰۰» را پیام روشنی برای این رژیم دانستند. آزمایش پروازی زیرمداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ روز شنبه با موفقیت انجام پذیرفت. ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود تا ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. در آزمایش دیروز شنبه موتور مرحله اول ماهواره بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت. با عبور از این مرحله در آینده ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره برداری از ماهواره بر سه مرحله ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می‌گیرد. درپی این آزمایش موفقیت آمیز، کارشناسان نظامی و تحلیلگران رژیم صهیونیستی در مصاحبه ها و گزارش های خود به بررسی ابعاد و جوانب آن پرداختند. این رسانه ها آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ را "تحول و نمایش قدرت بسیار نگران کننده برای اسرائیل و پیامی" به این رژیم دانستند. "دانا وایس" خبرنگار و تحلیلگر شبکه تلویزیونی ۱۲ رژیم صهیونیستی با اشاره به توان موشکی ایران گفت: "طبعیتا، در اسرائیل از این تحولات بسیار نگران هستند. "شبکه تلویزیونی "کان" رژیم صهیونیستی نیز در گزارش خود در این باره اعلام کرد: این آزمایش "یک پیام تهدید آمیز واضح از جانب تهران به اسرائیل" است. سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آیین آزمایش این دستاورد بزرگ در پایگاه فضایی پرتاب ماهواره این نیرو، گفت: کشورهای مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریستی امریکا با بسیج تمامی عِده و عُده خود مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرور انگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند. وی تاکید کرد: همت و تلاش های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی که تحت هدایت های فرماندهی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) این دستاوردهای بزرگ را در سایه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت برای کشور عزیزمان ارمغان آورده است، راهبرد ایران قوی را پیش روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی قدرت و سرعت حرکت پیش رونده خود برای فتح قله های بلند دانش و رسیدن به فناوری های نوین و برتر را ادامه خواهیم داد.

منبع: ایرنا

جهان به نقطه بی بازگشت نزدیک شد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه هشدار داد که جهان در بحث تغییرات آب و هوایی در حال نزدیک شدن به «نقطه بی بازگشت» است. «آنتونیو گوترش» در سخنرانی در کنفرانس تغییرات آب و هوایی COP-۲۷ در شرم الشیخ مصر، بر اهمیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تأکید و خاطرنشان کرد: حدود ۳ میلیارد نفر از مردم جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در برابر تغییرات آب و هوایی وضعیت شکننده دارند و هیچ سازگاری با حوادث فاجعه باری که باعث ایجاد مشکلات در جهان می‌شود، وجود ندارد. وی افزود: انتشار گازهای گلخانه‌ای سیاره ما را تهدید می‌کند، ما به سمت جهنم اقلیمی پیش می‌رویم، به نقطه بی بازگشت تغییرات آب و هوایی نزدیک می‌شویم و همه کشورها باید برای تغییر منحنی انتشار این گازها عجله کنند. گوترش همچنین خطاب به نمایندگانی که در نشست شرم الشیخ مصر گرد هم آمده بودند، گفت: بشر دو گزینه پیش رو دارد؛ همکاری یا هلاک شدن. پیش از این، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفت که خواهان فشار بر کشورهای ثروتمند غیر اروپایی، به‌ویژه ایالات متحده است تا سهم خود را در کمک به کشورهای فقیرتر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی بپردازند. این اظهارات ماکرون در حالی است که نخست وزیر اسبق انگلیس اذعان کرد که این کشور قادر به پرداخت غرامت مربوط به تغییرات آب و هوایی نیست. «بوریس جانسون» امروز دوشنبه اعلام کرد که انگلیس به عنوان رهبر انقلاب صنعتی قادر نیست به کشورهای فقیرتر به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های خود غرامت پرداخت کند. نمایندگان شرکت کننده در کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی (COP۲۷) در شرم الشیخ مصر درباره بررسی این پرونده که آیا کشورهای ثروتمند باید به کشورهای فقیر آسیب دیده از تغییرات آب و هوایی غرامت پرداخت کنند، توافق کردند.

منبع: مهر

هشدار فاجعه انسانی برای انگلیسی ها روشن شد

شمار کسانی که در انگلیس به علت افزایش هزینه‌های زندگی به مشروبات الکلی و مواد مخدر روی می‌آورند، بیشتر شده است.پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی انگلیسی اسکای نیوز در گزارشی با عنوان "هشدار درباره فاجعه انسانی در انگلیس" نوشت: افزایش هزینه‌های زندگی در انگلیس باعث شده است، شمار بیشتری از مردم این کشور برای مقابله با فشار و اضطراب ناشی از آن به مشروبات الکلی و مواد مخدر روی آورند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد، دو میلیون و یکصد هزار نفر از شهروندان انگلیس مصرف الکل خود را افزایش داده‌اند، در حالی که ۶۱ درصد از آن‌ها استرس ناشی از افزایش قیمت‌ها را مهم‌ترین محرک می‌دانند. موسسات خیریه در انگلیس درباره بروز "فاجعه‌ای انسانی" هشدار می‌دهند، زیرا مردم بیشتری برای "کنار آمدن" با بحران هزینه‌های زندگی به مواد مخدر و الکل روی می‌آورند. تحقیقات جدید "شرکت فوروارد تراست" نشان می‌دهد که ۳۲ درصد افراد گفته‌اند که آن‌ها یا یکی از نزدیکانشان در هشت ماه گذشته مجدداً به مصرف مواد روی آورده اند. تام ۵۷ ساله که از ۱۶ سالگی شروع به مصرف مواد مخدر کرده بود، در هشت سال گذشته پس از مصرف هروئین در حال بهبود بوده است. او به اسکای نیوز گفت اضطراب ناشی از نحوه تهیه غذا و تامین گرمایش خانه، او را در برابر ابتلای دوباره به بیماری آسیب پذیر کرده است. وی گفت که به دلیل احساس شدید استرس سلامتی اش در حال نابودی است. وی گفت: به دلیل اینکه نمی‌توانستم با همه چیز کنار بیایم و راه فرار از آن را نمی‌دانستم مصرف مواد را شروع کردم. تام گفت: دوستم به من کمک می‌کرد که از بد خلقی خود خلاص شوم، اگر آن‌ها نبودند تا به حال به علت مصرف مواد مخدر یا مصرف بیش از حد آن مرده بودم. سیان رید کالینز، کارمند بهبود سلامت در موسسه خیریه ترنینگ پوینت گفت که اقدام برخی افراد که در حال بهبود هستند و از موادی برای "بی حس کردن" خود و خلاص شدن از استرس استفاده می‌کنند، "ترسناک" است. وی به اسکای نیوز گفت: متاسفانه چیزهایی مانند بحران هزینه زندگی به این معنی است که مردم به مصرف مواد برمی‌گردند.کمک به کاهش استرس و اضطراب ناشی از آن راهی برای کنار آمدن با معضل هزینه‌های زندگی است و این وضعیت وحشتناکی برای مردم ایجاد کرده است. سال گذشته، دولت متعهد شد برای برنامه مهم ده ساله راهبرد خلاصی از مواد مخدر و بهبود نزدیک به ۸۰۰ میلیون پوند اختصاص دهد، اما با نزدیک شدن به بودجه پاییز و پیشنهادهای مربوط به تصمیمات اقتصادی آینده، کمپین‌ها تامین این بودجه را خواستارند، زیرا مطالبات افزایش می‌یابد. مت توماس، سخنگوی فوروارد تراست گفت: این فاجعه‌ای انسانی است که ما با آن روبرو هستیم و مردم به کمک نیاز دارند. آن‌ها به کمک فوری نیاز دارند، زیرا اعتیاد در بدترین حالت، وضعیتی کشنده است.

منبع: شبکه خبر

سفیر نروژ به وزارت امور خارجه احضار شد

سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به اظهارات غیر قابل قبول رئیس پارلمان این کشور علیه کشورمان توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار شد.در این دیدار اظهارات رئیس پارلمان این کشور در مصاحبه با یکی از رسانه‌های معاند در حمایت از اغتشاشات و مداخله ایشان در امور داخلی ایران بشدت محکوم گردید و مردود قلمداد شد. سفیر نروژ اظهار داشت مراتب را به اسلو منتقل می‌کند.

منبع: مهر

تروریست های حادثه شاهچراغ دستگیر شدند

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری مرتبط با حادثه شاهچراغ دستگیر شدند و کلیه‌ افراد دستگیر شده، غیرایرانی هستند.اطلاعیه دوم وزارت اطلاعات پیرامون فاجعه تروریستی حرم شاهچراغ منتشر شد. پیرو اطلاعیه مورخ نهم آبان ماه جاری پیرامون دستگیری تعدادی از عوامل عملیاتی و پشتیبانی فاجعه تروریستی حرم حضرت احمدبن موسی (علیهماالسلام)، اینک بخش دیگری از اطلاعات به‌دست آمده را به استحضار ملّت شریف ایران می‌رساند: ۱. سلسله عملیاتی که سربازان گمنام امام زمان (عج) بلافاصله پس از وقوع فاجعه‌ی تروریستی چهارم آبان ماه آغاز کرده بودند، به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه استمرار پیدا کرده است. این پیگیری‌ها در ابعاد اطلاعاتی، ضداطلاعاتی، امنیتی و فنی در جریان بوده و یکی از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین عملیات ضدتروریستی این وزارت را رقم زده است. ۲. مجموعه رصدها، تحقیقات و عملیات صورت گرفته تاکنون منجر به شناسایی و بازداشت کلیه عوامل هدایت صحنه، عملیاتی و پشتیبانی آن اقدام تروریستی شد. مضاف بر آن تعداد دیگری از عواملی که برای عملیات مشابه وارد کشور شده بودند نیز بازداشت شدند. بدین ترتیب تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌اند. ۳. کلیه افراد دستگیر شده، غیرایرانی و با ملیّت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند. ۴. عنصر اصلی هدایت و هماهنگ کننده عملیات در داخل کشور، تبعه جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است. این فرد پس از رسیدن به تهران خبر حضور خود را به عنصر هماهنگ کننده در جمهوری آذربایجان اعلام نمود. بلافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آن‌ها رسانده است. ۵. عنصر پشتیبانی کنند صحنه عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به‌نام «محمد رامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» و عامل تیراندازی در حرم مطهر به‌نام «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» که تبعه تاجیکستان بود. ۶. تروریست‌های مذکور، در استان‌های فارس، تهران، البرز، کرمان، قم و خراسان رضوی مورد تعقیب قرار گرفته و دستگیر شده‌اند. تعدادی از آن‌ها نیز در مرزهای شرقی و هنگام فرار از کشور بازداشت شدند. ۷. نفراتی از تروریست‌های یادشده، در حال آماده‌سازی و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای عملیات تروریستی دیگری من‌جمله در زاهدان بودند. به‌عبارت دیگر، خون‌های مطهر و به ناحق ریخته‌ی شهدای مظلوم حرم حضرت احمد بن موسی (علیهماالسلام) موجب کشف مقاصد و اهداف بعدی جنایت‌کاران تکفیری و پیش‌گیری از چند عملیات تروریستی دیگر شد. ۸. رصد و تحقیقات همه‌جانبه‌ی اطلاعاتی و فنی، همچنان به‌صورت همه‌جانبه، شبانه‌روزی و سراسری ادامه دارد و همان‌طور که در اطلاعیه‌های پیشین اشاره شد، تا شناسایی و مجازات آخرین تروریست تکفیری دخیل در فاجعه‌ی حرم شاهچراغ، چه در داخل و چه در خارج از کشور باشند، ادامه خواهد یافت. قطعاً «آرتین» های مغمومِ وطن، گرفتنِ انتقامِ «آرشام» های پرپر شده را خواهند دید انشاالله.

منبع: مهر

انفجار جورجیا را لرزاند

یک کارخانه مواد شیمیایی در جزیره «کولونل» (Colonel) واقع در ایالت جورجیا در آمریکا امروز طعمه حریق شد و بر اثر آن چندین انفجار نیز در آن روی داده است. بر اساس اعلام این رسانه، حریق در کارخانه مواد شیمیایی «سیمرایس» (Symrise) نزدیک «برانسویک» رخ داد. پلیس آمریکا در این ارتباط اعلام کرد: این کارخانه تخلیه شده و گزارش هایی از وقوع چندین انفجار و آتش سوزی نیز در آن منتشر شده است. دود غلیظی از داخل این کارخانه به هوا برخاسته است و تا کنون تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق ناکام مانده است. تا کنون دلیل وقوع این حریق و انفجارهای متعاقب آن مشخص نشده است.

منبع: مهر

غزه آزمایش موشکی انجام داد

نیروهای مقاومت فلسطین در نوار غزه در راستای آمادگی برای نبرد احتمالی با دشمن صهیونیستی عصر امروز آزمایش موشکی انجام داده و به سمت دریای مدیترانه موشک شلیک کردند. به نوشته وبگاه شهاب نیوز شلیک چنین موشک‌هایی علاوه بر آماده شدن گروه‌های مقاومت برای هر گونه جنگ احتمالی با رژیم صهیونیستی است، حامل پیام‌هایی برای این رژیم نیز هست. گفتنی است که مقاومت فلسطین در نوار غزه به عنوان بخشی از آمادگی خود برای مقابله با هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی، هر از گاهی آزمایش‌های موشکی انجام می‌دهد.

منبع: مهر

طرح دولت آلمان از کار افتاده شد

نظرسنجی مؤسسه New Social Answers (INSA) حاکی از آن است که به باور نیمی از مردم آلمان، اقدامات دولت این کشور برای مقابله با بحران انرژی، در زمستان سال جاری، به آنها کمکی برای حفظ و پس‌انداز سرمایه‌شان کمکی نخواهد کرد. در این نظرسنجی، ۵۰ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که اقدامات دولت در مقابله با بحران انرژی، کمکی به آنها نخواهد کرد و تنها بیش از یک سوم (۳۶ درصد)، خلاف این موضوع را باور دارند. در میان افرادی که کمتر از یک هزار یورو درآمد دارند، تنها ۳۶ درصد گفته‌اند که آنها برای پرداخت قبوض برق و گاز، درآمد کافی دارند و به نوشته رسانه‌های آلمانی، این بدان معنا است که بحران انرژی، برای بسیاری از مردم آلمان، «بحرانی وجودی» است. به نوشته اسپوتنیک، یک سوم آلمانی‌ها برای خرید هدایا سال نو میلادی، پول ندارند و ۴۶ درصد استطاعت چنین خریدهایی را دارند. یک چهارم مردم این کشور (۲۳ درصد) بابت از دست دادن شغل‌شان به دلیل افزایش بهای انرژی، نگران بوده و ۶۷ درصد نیز بر این باورند که بحران انرژی، تأثیری روی شغل آنها نخواهد داشت. پارلمان آلمان در ماه اکتبر و در بحبوحه بحران انرژی در اروپا، طرح اضطراری کمک ۲۰۰ میلیون یورویی را به تصویب رساند. این بودجه برای حمایت از اقتصاد ملی آلمان تا سال ۲۰۲۴ استفاده خواهد شد و برای مصارفی همچون پرداخت قبوض گاز برای خانوارها هزینه می‌شود. به‌دنبال آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، آمریکا و غرب به ویژه آلمان تحریم‌های گسترده‌ای را به طور مشخص در حوزه انرژی علیه مسکو اعمال کرده‌اند؛ تحریم‌هایی که به نظر می‌رسد با اختلال در مسیر انتقال گاز روسیه به اروپا و آلمان، که به افزایش بهای انرژی در قاره سبز منجر شده، نتیجه معکوس داده است.

منبع: مهر

محموله جاسوسی ارسالی عربستان توقیف شد

رئیس مرکز مطالعات راهبردی در مصاحبه با المیادین از لورفتن یک محموله ارسالی عربستان به داخل ایران و پیام تازه آمریکایی‌ها به تهران خبر داد. امیر موسوی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌الملل در تهران، در ویژه‌برنامه شبکه خبری المیادین برای پوشش واقعیت اتفاقات جاری در ایران و موضع اخیر رئیس جمهور آمریکا در قبال تهران حاضر شد. او ضمن افشای این مطلب که یک محموله ارسالی عربستان برای حمایت از اغتشاشات در ایران لو رفته است، گفت به حمایت همه طرف‌های تکفیری در منطقه از اغتشاشات در ایران اشاره کرد و گفت هرآنچه در ایران در حال رخ دادن است، در واقع انتقامگیری داعش و حامیان داعش از ایران به دلیل مقابله ایران با طرح داعش در منطقه است. او با اشاره به اینکه از طرف عربستان پیام‌هایی به ایران ارسال شده است، گفت: ریاض از قطع مذاکرات با تهران پشیمان خواهد شد. در جریان هستید که پیام‌هایی رد و بدل شد و سعودی‌ها گفتند که آن‌ها ارتباطی با شبکه ایران اینترنشنال ندارند و ایران هم پاسخ داد که اگر اتفاقی افتاد ایران هم ارتباطی با آن ندارد. موسوی تأکید کرد، سعودی‌ها پول زیاد و تجهیزات اطلاعاتی به داخل ایران فرستادند و احتمالا قصد داشتند به سیستان و بلوچستان و کردستان ایران ارسال کنند، اما همه این پول‌ها و تجهیزات مثل تجهیزات شنود به دست نیروهای امنیتی ایران افتاد. آن‌ها فکر می‌کردند کسی که این‌ها را تحویل می‌گیرد از مخالفان ایران است، اما همه این‌ها به دست نیروهای اطلاعاتی ایران افتاد.

منبع: خبرنگاران جوان

جواهرات دزدیده شده فرعون سر از آمریکا و انگلیس درآورد

مقبره «توت‌عنخ‌آمون» که یک قرن پیش کشف شد، آثار تاریخی شگفت‌آور متعددی را در خود جای داده است.

این روزها یک محقق ردِ جواهرات گمشده این مقبره را در موزه‌های ایالات متحده و بریتانیا پیگیری می‌کند. «مارک گابولد» (Marc Gabolde) استاد رشته مصرشناسی دانشگاه «پل والری مون‌پلیه» در فرانسه، در تحقیقاتی که نتایج آن در کنفرانسی واقع در «اقصر» به فاصله چهارم تا ششم نوامبر منتشر خواهد شد، برخی از این جواهرات گمشده و موقعیت مکانی احتمالی آن‌ها را شناسایی کرده است. این مصرشناس عکس‌هایی که «هری برتون» در دهه ۲۰ میلادی از یافته‌های مقبره فرعون «توت‌عنخ‌آمون» ثبت کرده بود را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را با اشیائی مقایسه کرده که در موزه‌ها و حراجی‌ها پیدا کرده بود. تحقیقات این مصرشناس به او اجازه داد گردنبندی که روی سینه «توت‌عنخ‌آمون» قرار داشت و اکنون بخش‌های مختلف آن که در نقش‌های مختلف و گاها نامشخص وجود دارد، به طور مجازی بازسازی کند. «گابولد» معتقد است: بخش‌هایی از این گردنبند توسط «کارتر» ـ باستان‌شناس فرعون «توت‌عنخ‌آمون» ـ از مقبره خارج شده است و اکنون در «موزه هنر نلسون اتکینز» واقع در «کانزاس سیتی» نگهداری می‌شود. همچنین تعدادی از مُهره‌های این گردنبند اکنون در قالب گردنبند دیگری در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و مالک ناشناس آن در تلاشی ناموفق در سال ۲۰۱۵ سعی کرده بود این مُهره‌ها را در حراجی «کریستیز» به فروش برساند. این مصرشناس تصاویری را که «برتون» از گردنبند به ثبت رسانده، با تصاویر موجود در سایت موزه و حراجی مقایسه کرده و دریافته است همگی این تصاویر در حقیقت یک گردنبند مشخص را به تصویر می‌کشند. وبسایت موزه «نلسون اتکینز» این مسأله را تایید می‌کند و در وبسایت موزه به آن اشاره کرده است. از دیگر جواهرات گمشده مقبره فرعون «توت»، به مُهره‌های یک سربند می‌توان اشاره کرد. «گابولد» متوجه شد این مٌهره‌ها به عنوان یک گردنبند در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند و اکنون در مجموعه موزه هنر «سن لوئیس» در ایالات متحده آمریکا نگهداری می‌شود. در وبسایت این موزه نیز به این نکته که احتمالا این گردنبند به مقبره «توت» تعلق دارد، اشاره شده است. از دیگر نمونه‌های مشابه می‌توان به گردنبندی اشاره کرد که مُهره‌های آن از مقبره «توت» خارج شده است و اکنون در مجموعه «موزه بریتانیا» واقع در لندن نگهداری می‌شود.گردنبندی متشکل از سرامیک‌های لعاب‌دار از دیگر جواهرات گمشده مقبره محسوب می‌شود که در موزه هنر متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شد، اما در سال ۲۰۱۱ به مصر بازگردانده شد. به گفته «گابولد» این جواهر توسط «کارتر» برداشته شده بود. در نامه‌ای که سال ۱۹۳۴ میلادی نوشته شد، «سر الن گاردینر» ـ فیلسوف برجسته ـ، «کارتر» را برای دستبرد زدن به مقبره «توت‌عنخ‌آمون» سرزنش کرد. «کارتر» به «گاردینر» یک طلسم باستانی هدیه داده و مدعی شده بود آن را از مقبره «توت» برنداشته است. «گاردینر» بعدها متوجه شد این طلسم از مقبره خارج شده است، چرا که قالب آن با قالب سایر طلسم‌های کشف‌شده در مقبره مطابقت داشت. «گاردنیر» از «رکس انگلباخ»، مصرشناس و مهندس انگلیسی برای شناسایی این طلسم کمک گرفت. «گاردینر» با ارسال نامه‌ای به «کارتر» نوشته است: «طلسمی که به من نشان دادی، بدون شک از مقبره توت‌عنخ آمون دزدیده شده و من عمیقاً متأسفم که در چنین موقعیتی ناخوشایندی قرار گرفتم، اما طبیعتاً به دیگران نگفتم که این طلسم را از شما گرفته‌ام.» «باب بریر» که یک مصرشناس است، این نامه را در کتاب «توت‌عنخ‌آمون و مقبره‌ای که جهان را تغییر داد» منتشر کرده است. «گاردنیر» به هیچ‌کس حتی «انگلباخ» هم درباره دستبرد «کارتر» چیزی نگفته بود و «کارتر» نیز هیچ‌گاه متهم نشد. اسنادی که در «موزه هنر نلسون اتکینز» وجود دارد نشان می‌دهد، «کارتر» بخشی از گردنبندی که بخش دیگر آن در این موزه نگهداری می‌شود را به جراحی به نام «Berkeley Moynihan» هدیه کرده بود. به گفته «آیدان دادسان» ـ استاد رشته مصرشناسی دانشگاه بریستول ـ به نظر می‌رسد برخی از اشیاء این مقبره از نظر «کارتر» از اهمیت کمتری برخوردار بودند و فکر می‌کرد می‌تواند آن‌ها را به دوستانش بدهد. در برخی از موارد نیز «کارتر» این اشیاء را به انگلستان می‌آورد تا آن‌ها را مرمت کند و مورد بررسی قرار دهد. «مارک گابولد» با این حال معتقد است: «کارتر» شاید قصد داشت برخی از این جواهرات را بررسی و مرمت کند،، اما پیش از پایان این کار درگذشت. اقدامات «کارتر» به رغم نیتی که داشت، غیرقانونی بودند. با این‌که موزه هنر متروپولیتن جواهر فرعون «توت» را در سال ۲۰۱۱ به مصر بازگرداند، اما مشخص نیست که سایر موسسات در آینده این جواهرات را بازگردانند.

منبع: خبرنگاران جوان

برنج از دل کویر روئید

چند روزیست برداشت برنج در روستای ازمیغان طبس آغاز شده است. روستای ازمیغان یکی از سرسبزترین روستاهای کویری ایران است که در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان طبس قرار دارد. این روستا به دلیل داشتن رودخانه‌های چهار فصل که بیشتر آب آن‌ها به مزارع و باغات تعلق دارد بسیار سرسبز و باصفا است. رمضان پور رئیس شورای روستای ازمیغان گفت: پیش بینی شده از سطح بیش از ۲۰ هکتار اراضی زیر کشت این محصول حدود پنجاه تُن برنج برداشت شود. او افزود: کاشت و برداشت برنج در سایه سار نخل‌های کویری که از قدمت دویست ساله در روستای ازمیغان برخوردار است با وجود خشکسالی‌های چندین ساله تنها به صورت خاص به دلیل وفور آب در این روستا انجام می‌شود و محصول تولیدی که رزق و روزی اهالی روستاست مشتریانی هم از شهرها و استان‌های دیگر دارد.

منبع: خبرنگاران جوان

جنگنده سعودی ها سقوط کرد

وزارت دفاع عربستان اعلام کرد یک فروند جنگنده اف-۱۵ اس ارتش این کشور حین اجرای دوره آموزشی به دلیل نقص فنی سقوط کرد. سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان ضمن تایید این خبر گفت این جنگنده هنگام اجرای دوره آموزشی در پایگاه هوایی ملک عبدالعزیز در منطقه شرقیه سقوط کرد. دو خلبان این جنگنده از این حادثه که حوالی ساعت ۱۱ شب رخ داد، جان سالم به در بردند و به موقع توانستند از جنگنده خارج شوند. وی اعلام کرد تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. عربستان حجم بالایی از تسلیحات خود را از آمریکا وارد می‌کند تسلیحاتی که ناتوانی آن‌ها در برابر موشک‌ها و پهپادهای یمنی به اثبات رسیده است.

منبع: خبرنگاران جوان

دو تبعه آمریکایی و کانادایی در بغداد کشته شدند

یک منبع امنیتی وابسته به وزارت کشور عراق از کشته شدن یک شهروند آمریکایی در شرایط مبهم در بغداد خبر داد.منبع امنیتی گفت که افراد مسلح ناشناس به سمت یک خودرو در منطقه «الکراده» بغداد تیراندازی کردند که به کشته شدن یک شهروند آمریکایی منجر شد. به گفته منبع مذکور، این شهروند آمریکایی به عنوان مدرس زبان انگلیسی در بغداد فعالیت می کرد. نیروهای امنیتی محل حادثه را محاصره کردند و خودروی اورژانس جنازه این آمریکایی را به پزشکی قانونی منتقل کرد. همزمان نیروهای مسلح کانادا نیز اعلام کردند که یکی از نیروهای نظامی‌اش در شرایط مبهمی در بغداد کشته شد.

منبع: خبرنگاران جوان

بوکسورهای ایران از اسپانیا جاماندند

کشور اسپانیا به بوکسورهای تیم جوانان ایران ویزا نداد.روابط عمومی فدراسیون بوکس، در حالی که مسابقات بوکس قهرمانی جوانان جهان 2022 از روز 24 آبان‌ماه تا پنجم آذرماه به میزبانی اسپانیا و در شهر آلیکانته برگزار خواهد شد، امروز (دوشنبه - 14 آبان ماه) در خواست رویداد اعضای تیم ملی کشورمان برای حضور در این مسابقات با کارشکنی سفارت اسپانیا مورد قبول واقع نشد. حسین ثوری رییس فدراسیون بوکس با اشاره به این موضوع گفت: از مدت‌ها قبل با توجه به دعوت نامه حضور در مسابقات جهانی جوانان، اقدامات لازم جهت صدور روادید را انجام داده بودیم، اما متاسفانه امروز با کارشکنی سفارت اسپانیا درخواست ویزای تمامی اعضای تیم جوانان و کادرفنی رد شد. این در حالی است که تمام اقدامات لازم در این خصوص را در زمان مقرر انجام داده بودیم و حتی رزو هتل محل اقامت و تامین منابع ریالی و ارزی را نیز انجام داده بودیم. وی افزود: ما با توجه به تاخیر صورت گرفته در صدور ویزا، از وزارت امور خارجه نیز پیگیر این موضوع شدیم، اما با این حال امروز بدون هیچ دلیلی درخواست روادید اعضای تیم کشورمان برای حضور در مسابقات رد شد. ثوری تاکید کرد: این موضوع را به صورت مکتوب با فدراسیون جهانی بوکس مطرح کردیم و همچنین مراتب اعتراض خود را به سفارت سپانیا اعلام نمودیم. در فرصت باقی مانده نیز مجدداً درخواست روادید خواهیم داشت و امیدوارم این بار روادید ملی‌پوشان کشورمان صادر شود.

منبع: خبرنگاران جوان

اسرائیل سامانه‌های هشداردهنده پیشرفته به اوکراین ارسال کرد

رسانه‌های عبری فاش کردند: اسرائیل چند روز پیش از انتخابات اخیر(پارلمانی)، سامانه‌های هشداردهنده پیشرفته ضد شلیک موشک را به اوکراین منتقل کرده بود. کرملین: روسیه آماده مذاکرات است ولی به سبب مخالفت اوکراین انجام آن غیرممکن استسخنگوی کرملین گفت: روسیه در مسئله مذاکرات با اوکراین انعطاف پذیری از خود نشان می‌دهد، ولی معتقد است، در حال حاضر این مسئله به سبب مخالفت کی‌یف، ممکن نیست از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد: کرملین حاضر به واکنش در خصوص گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر وجود تماسها میان روسیه و آمریکا نشددیمتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه اظهار داشت : یکی از دلایل اصلی عملیات ما در اوکراین، تمایل این کشور به ازسرگیری برنامه هسته‌ای خود است. خبر دیگر اینکه اداره منطقه‌ای زاپروژیا اعلام کرد تعاملات تجاری با روبل روسی به جای پول اوکراین را از اوایل ژانویه آغاز می کند. وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد: دو انبار تسلیحات ارتش اوکراین در زاپروژیا و یک انبار سوخت را در میکلایف منهدم کردیم و حملات نیروهای اوکراین به لوگانسک و خرسون خنثی شد. خبر دیگر اینکه روسیه اعلام کرد که سه سازمان اوکراینی در فهرست سازمان های تروریستی روسیه قرار گرفت.

منبع: خبرنگاران جوان

مصر میزبان دیدار مخفیانه اردن و اسرائیل شد

عبدالله دوم شاه اردن و «اسحاق هرتزوگ» رییس رژیم صهیونیستی دوشنبه در مصر با هم دیدار کردند. شاه این کشور در این دیدار بر لزوم تشدید تلاش برای دستیابی به صلح عادلانه و فراگیر بر اساس راه حل تشکیل دو کشور مستقل که ضامن تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس شریف است، تأکید کرد. وی همچنین گفت که رژیم صهیونیستی باید از هرگونه اقدام یکجانبه که شانس دستیابی به صلح را تضعیف می‌کند، خودداری کند. عبدالله دوم افزود: باید فرصت‌های همکاری اقتصادی در منطقه، فلسطینی‌ها را نیز شامل شود. در این دیدار همچنین درباره شماری از موضوعات دوجانبه از جمله موضوع آب و انرژی، همکاری‌های سه جانبه تل آویو، ابوظبی و امان در زمینه آب و انرژی، طرح احیای حوزه جنوبی رود اردن و تقویت روابط دوجانبه اردن و رژیم صهیونیستی بحث و تبادل نظر شد بیست و هفتمین کنفرانس متعهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۷) از تاریخ ۱۵ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ (۶ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲) در شهر شرم الشیخ مصر همزمان با سی‌امین سالگرد شکل گیری این کنوانسیون درحال برگزاری است.

منبع: ایرنا

عراق هم اسرائیل را در زمین سبز تحقیر کرد

ورزشکار لبنانی برای پرهیز از رویارویی با نماینده رژیم صهیونیستی در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در ابوظبی از مسابقه انصراف داد.فدراسیون جوجیتسو عراق امروز از انصراف «علی البازی» بازیکن ملی پوش این کشور مقابل همتای صهیونیست خود برای کسب مقام سومی مسابقات قهرمانی جوانان جهان که در ابوظبی برگزار می‌شود، خبر داد. علی البازی جوجیتسو کار وزن ۶۶ کیلوگرم تیم ملی عراق پس از آنکه قرعه مبارزه در برابر ورزشکاری از رژیم صهیونیستی به نامش درآمد و درحالی که شانس کسب مدال برنز مسابقات را داشت، انصراف خود را اعلام کرد. پیشتر نیز پارلمان عراق قانون جرم‌انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرده بود. در حالی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به ویژه در داخل سرزمین‌های اشغالی نسبت به فقدان بستر مردمی توافقنامه‌های سازش امضا شده میان برخی رژیم های عربی و رژیم صهیونیستی ابراز تردید جدی دارند، عرصه ورزش با ماندگاری قابل توجهی که در افکار عمومی دنیا دارد، می‌تواند بهترین ابزار برای ابراز عقیده افکار عمومی نسبت به موجودیت رژیم صهیونیستی به شمار رود. این موضوع راز خشم رسانه‌های صهیونیستی از اقدام ورزشکاران مسلمان در ممانعت از مقابله با رژیم صهیونیستی را نشان می دهد و ثابت می کند که محافل سیاسی اسرائیل باخت در برابر رقبای عرب را به رفتن به مرحله بعد این رقابت‌ها در نتیجه انصراف بازیکنان عرب ترجیح می‌دهند، چرا که برگزاری این مسابقاتی می تواند نقش قابل توجهی در رویکرد عادی سازی روابط رژیم های عربی با اسرائیل داشته باشد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیشتر این اقدام ورزشکاران مسلمان و عرب را از تانک و تسلیحات نظامی خطرناک‌تر توصیف کرده بودند. افکار عمومی کشورهای عربی برخلاف حاکمان آنها با عادی سازی و یا به عبارتی آشکارسازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند.

منبع: ایرنا

اوضاع برجام کمی بهم ریخت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها بدون اشاره به کوتاهی اروپا و سیاست یک بام و دو هوای آمریکا، مدعی شد: درباره برجام مواضع بین طرف‌ها هنوز به هم نزدیک نشده است.سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در قسمتی از بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی خود بعد از نشست وزرای خارجه گروه هفت در مونستر آلمان منتشر کرد، سخنان جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را بازتاب داد که گفت در این مذاکرات درباره ایران گفتگو شد. بورل در شبکه اجتماعی توییتر در این خصوص نوشت: برداشت خود را از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، روابط با چین، وضعیت در ایران و آفریقا بعد از نشست هفته گذشته وزاری خارجه گروه هفت در این بیانیه اعلام کرده است. جوزپ بورل در این بیانیه و در ادامه اقدام بروکسل به دخالت در امور داخلی و سیاست‌های حمایتگرانه از اغتشاشات در ایران در توئیت خود مدعی شد: در مونستر، گفت‌وگوی مهمی درباره ایران داشتیم. اعتراضات در پی کشته شدن مهسا امینی ادامه دارد. شجاعت زنان ایران را که در خط مقدم اعتراضات مسالمت‌آمیز هستند، تحسین می‌کنیم. من این پیام را به شکل بسیار شفاف به حسین امیرعبداللهیان همتای خود در تماس چهارشنبه گذشته منتقل کردم. هفدهم اکتبر، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه افراد مسئول سرکوب خشونت‌بار غیرقابل قبول اعتراضات اعمال کرد. بورل ضمن اشاره به رفتار دیگر اروپا ضد ایران به بهانه ادعای بکارگیری از پهپادهای ایرانی توسط روس‌ها در جنگ اوکراین، گفت: اتحادیه اروپا همچنین در پی تحویل بسیار نگران‌کننده پهپادهای ایران به روسیه، دست به اقدام زد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص مذاکرات احیای برجام برای رفع تحریم‌ها بدون اشاره به کوتاهی اروپایی‌ها و سیاست یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها و سنگ اندازی در مسیر آن، مدعی شد: درباره برجام، اوضاع به درستی پیش نمی‌رود. مواضع بین طرف‌ها هنوز به هم نزدیک نشده است. ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شکلی سازنده تعامل کند. از وزیر خارجه امیرعبداللهیان خواستم این را پیش ببرد. این در حالی است که وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا از تفاهم رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با مدیرکل آژانس برای از سرگیری گفتگوهای ایران با این نهاد بین المللی در روزهای آینده خبر داد.

منبع: شبکه خبر

۴۰ آمریکایی، انگلیسی و لهستانی در اوکراین جان باختند

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت ۷۰۰ نظامی اوکراینی از جمله ۴۰ مزدور آمریکایی، انگلیسی و لهستانی کشته و ۳۷۰ فروند موشک آمریکایی هایمارس منهدم شد.ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت ۷۰۰ نظامی اوکراینی از جمله ۴۰ مزدور آمریکایی، انگلیسی و لهستانی کشته و ۳۷۰ فروند موشک آمریکایی هایمارس منهدم شد.

منبع: شبکه خبر

ارتش جمهوری اسلامی ایران آگهی استخدام داد

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از بین جوانان متعهد دیپلمه و سال آخر دبیرستان نیرو جذب می‌کند.نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از بین جوانان دیپلمه و دانش آموزان سال آخر دبیرستان در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و ادبیات علوم انسانی برای مقطع افسری، خلبانی هوانیروز و پهباد نیرو جذب می‌کنند. این جوانان پس از ۴ سال ، با مدرک لیسانس به استخدام ارتش در می‌آیند. علاقمندان می‌توانند به نشانی بندرانزلی ، خیابان پاسدراران ، رو به روی خیابان ورزش ، مجتمع آموزشی فرهنگی پامچال ، پشتیبانی قرارگاه نزاجا مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۹۰۲۹۰۹۵۸۳۱ و یا ۴۴۵۲۴۹۳۱-۰۱۳ تماس بگیرند.

منبع: شبکه خبر

غزه اعدام جاسوس های رژیم صهیونیستی را تأیید کرد

دادگاه عالی نظامی غزه امروز (دوشنبه) احکام اعدام سه فلسطینی به اتهام جاسوسی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی را تایید کرد.دادگاه عالی نظامی غزه امروز (دوشنبه) احکام اعدام سه فلسطینی به اتهام جاسوسی برای رژیم اشغالگر صهیونیستی را تایید کرد. به گزارش خبرگزاری سوا، دادگاه عالی نظامی غزه احکام اعدام سه فلسطینی با نام‌های (علی، ع) متولد ۱۹۷۰ از اهالی غزه، (محمد. د) متولد ۱۹۷۳ ساکن محله الزیتون و (مازن. ع) متولد ۱۹۷۳ از اهالی محله الزیتون به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی را تأیید کرد. این دادگاه اعلام کرد: همه این حکم‌ها به اتفاق آرا صادر و تفهیم شده است و قطعی و لازم الاجرا است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    0 0
    خواهشمندم کشور ما یک کشور مسلمان وبا آبرو است وماهمه پایبند به اصول و قواعد اسلام و ولایت فقیه هستیم وبه امید خدا خواهیم بود، لطف کنید این آقای ی که موی دم اسبی گذاشته ویقه را تا ناف باز کرده درشأن برنامه نیست زن بچه نگاه می‌کنه ایشون یک چهره منفور وبسیارشبیه چاغو کشهای خیابونی هستند تا تحلیلگر زیانش هزار برابر بیشتر از سودشه